Hjælp til forsvunden kat

Min veninde har lige været i Danmark på feire og kom hjem til en meget kedelig nyhed.
Hendes ene kat er forsvundet.
Den er indekat, men er smuttet ud af en åben dør som var blæst oppe i en storm.

Hendes mand ville ikke gøre hende ked af det på hendes ferie, så han har ikke fortalt hende det, før hun var hjemme igen…

Katten forsvandt i påsken.

Nogle fif jeg kan give videre til hende??

Jeg kan ikke finde tråden med ideer til at finde forsvunden kat…
Jeg vil foreslå hende at sætte en kattebakke udenfor…hvad ellers??

De er lige flyttet, men det burde jo ikke gøre den store forskel, da det som sagt er en indekat…

Åhhr, hvor er jeg ked af det på hendes vegne…

Min kat er løbet væk - hvad gør jeg?

Tak Ingrid…
det var den jeg ikke kunne finde…tror jeg er helt panisk på hendes vegne…

[QUOTE=Sannela;588364]Tak Ingrid…
det var den jeg ikke kunne finde…tror jeg er helt panisk på hendes vegne…[/QUOTE]

Det forstår jeg godt. Der står rigtig mange gode idéer i den artikel, synes jeg. Men hvad med at få et billede af katten smidt herind? Og en stedangivelse.

Da den er indekat, vil den næppe bevæge sig ret langt væk, men hurtigst muligt finde et sted at gemme sig.
Garager, udhuse o.lign. i nabolaget bør gennemsøges - også de aflåste.

Opslag med stort, tydeligt farvebillede overalt i nærområdet .
Og indrag børnene på vejen. Børn ser meget og kender alle smutvejene - og de kan motiveres af en lille dusør… :wink:

Katten er blevet væk i Nova Scotia…

Jeg har sagt til dem, at de skal bede alle om at kikke i garager, udhuse og lign.

Ja, det var jo lige en væsentlig detalje… :slight_smile:

Jeg tillader mig at indsætte en tekst, som netop omhandler hvad man kan gøre, hvis man har mistet sin kat. Teksten er under stadig finpudsning og vil senere være at finde på Kattens Værns hjemmeside.

Men indtil da…

Når din kat er blevet væk, er det vigtigt at du straks får sat gang i en række initiativer, som kan hjælpe dig med at blive genforenet med den.
De gode råd gælder både indekatten som er blevet væk, samt udekatten, som du mener er forsvundet. Er din kat vant til at færdes ude, men kommet på uvant område på grund af flytning, eller pasning et fremmed sted, er det en god idé at betragte katten som en indekat, der ikke har været udenfor før.

Når en kat færdes udenfor i sit vante miljø er det primært duftspor den benytter for at adskille kendt territorium fra ukendt. Duftspor som katten sætter, når den enten gnider sine kinder op ad grene og andre overflader, hvæsser sine kløer i træstammerne eller efterlader sin urin og afføring. Duftmarkeringerne er din kats måde at fortælle sig selv og fremmede katte, at her holder jeg til, dette er mit hjem.
Er din kat ikke vant til at være udenfor, eller er det første gang din udekat er ude i sine nye omgivelser, er der intet som fortæller den hvor ’hjem’ er, ingen markeringer at pejle efter – men måske andre kattes duftspor som fortæller din kat, at den er på fremmet grund og ikke hører til.
Du må ikke tro, at fordi katten er vant til at kigge ud af vinduet og se haven indefra, så kan den også genkende huset udefra og ved at det er ’hjem’. På den ene side af døren kan katten være tryg og rolig, fordi den kender alle duftene, men befinder den sig pludselig på den forkerte side af hoveddøren er den helt fortabt. Det er derfor det er så vigtigt, at du selv gør en indsats for at hjælpe katten, uden din hjælp er det mere held end forstand, hvis din kat kommer hjem igen.

Så snart det går op for dig, at din kat er væk skal du ud og lede. En indekat vil være usikker og ofte gemme sig meget tæt på hvor den slap ud, så du skal sørge for at kigge nøje i kælderskakter, under buske, skraldespande biler og alt hvad der ellers kan gemme sig en kat i, under eller bag ved. Husk på at en kat kan klemme sig ind i mest utroligt trange steder, så lad ikke noget være utjekket. Er det mørkt må du finde lommelygten frem.
Det kan være en god ide at tage kattens transportkasse med ud, når du leder. Hvis din kat er skræmt (hvilket alle katte kan blive, når de er bange og usikre), så kan det være, at den ikke synes at det er trygt og godt at blive taget op – og det sidste du ønsker er, at katten bliver endnu mere bange og løber længere væk i panik. Hvis du ikke har en transportkasse eller en brugbar hule, du kan transportere katten indenfor i, så kan du med fordel tage en ekstra trøje eller to på, så du kan holde fast på katten selvom den skulle finde på at rive. Har du andre mennesker med ude for at hjælpe dig med at lede, kan det være godt at aftale, at de kalder på dig, eller ringer til dig, hvis de får øje på katten, så du selv kan bære den ind. For meget info?
Det er naturligt at man går og kalder på sin kat, når man leder efter den. At rasle med madbøtten eller slå en gaffel mod dåsen med vådmad kan også være metoder, hvis det er lyde katten er bekendt med. Men forvent ikke, at katten kommer farende hen til dig, fordi den genkender din stemme eller lyden af mad. Er din kat meget bange, kan den sagtens sidde en meter fra dig, gemt under en busk eller lignende, og høre dig kalde – UDEN at komme frem fra sit skjul. Derfor er det en god idé at lede efter katten, som var det en gemmeleg; kom ned på knæ, så du er helt sikker på at få undersøgt alle tænkelige gemmesteder (samt de utænkelige). Lommelygten er god at finde frem, så du kan komme ud og lede, når det er blevet mørkt. Det kan være lettere at lytte efter tegn på din kat, når der er faldet ro på omgivelserne, og chancen for at din kat tør at komme frem fra sit skjul og give sig til kende er større, når der er ro omkring den.
Når du ikke er ude at lede, er der en række andre ting du skal have gjort.
Du skal ringe til: Det Danske Katteregister og/eller Dansk Katteregister, for at melde din kat efterlyst, og for at tjekke at alle dine oplysninger er korrekte, så du hurtigt kan blive kontaktet, hvis din kat bliver fundet. Er din kat ikke øremærket i forvejen, så er det nu du vedtager, at det bliver gjort så snart du har fået den hjem igen – et øremærke er en uvurderlig hjælp for både dig og din kat.
Falcks dyreambulance, de nærmeste dyrlæger og internater, samt politiet skal/kan også kontaktes. Andre?
Du skal lave efterlysnings-opslag – helst med et vellignende billede af katten, som du hænger op i dit lokalområde og eventuelt får givet til naboer, så du kan få flere øjne til at holde udkig. Et godt billede er meget vigtigt, da det er lettere at forholde sig til end f.eks. ’gråbrun med sort og lidt hvidt’. Hvis der er aflåste garager eller kældre i nærheden, er det en god idé at få folk til at åbne dem og se om din kat skulle have gemt sig derinde. Det kan gøres når du alligevel er ude og hænge opslag op og aflevere eksemplarer af efterlysningen til alle naboerne. Er din kat vant til at færdes ude i området, kan du med fordel hænge opslag op i et større område.
Det kan være fristende at udlove et pengebeløb som dusør, men dette anbefaler Kattens Værn ikke, da det kan give anledning til useriøse henvendelser fra personer, som kun er interesseret i pengene. Alternativt kan du f.eks. udlove en æske chokolade eller en buket blomster.
På internettet kan du også efterlyse din kat på forskellige hjemmesider; kattens-vaern.dk, dyrenesbeskyttelse.dk samt forsvundnedyr.dk er eksempler på sider du kan benytte.

Hvis det er muligt kan du sætte kattens kattebakke med grus og gerne efterladenskaber udenfor, samt kattens hule eller transportkasse. Det bærer kattens duft og kan hjælpe med at give katten tryghed, når den søger rundt efter noget genkendeligt.

Opgiv for kattens skyld ikke håbet, selvom dagene går, og du føler det ser håbløst ud. Katte er seje og Kattens Værn har mange eksempler på at katte og ejere er forenet efter uger og måneder, ja, selv år (i de tilfælde har katten fundet et sted den bliver fodret, for katten kan ikke klare sig ved leve af mus og andre dyr den fanger). Så bliv ved med at lede og sætte nye opslag op – gerne med nye billeder, for at fastholde opmærksomheden.

NÅR KATTEN ER HJEMME IGEN
Lykken er stor, når ejer og kat er blevet genforenet. Der er dog et par ting du lige skal huske…
Har du andre katte hjemme, så kan det være en god idé at holde dem adskilte fra den genfundne kat, indtil du har fået den dyrlægeefterset og samt er sikker på at den er faldet til ro. Var din kat ikke i forvejen neutraliseret samt øremærket og registreret, så er det nu du får det gjort. Er der tegn på bidsår eller skrammer fra andre katte, kan det anbefales at få katten testet for smitsomme sygdomme. Hvis du er i tvivl om dine katte er glade for genforeningen, så kontakt Kattens Værn og hør nærmere om, hvordan du fører dine katte sammen igen. Dette kan især være relevant, hvis din kat har været væk i længere tid, eller hvis du synes den har ændret adfærd.
Du skal kontakte alle de steder du har efterlyst din kat, for at få slettet efterlysningen – både på nettet og dem du har ringet til. Og så skal du have pillet alle efterlysnings-sedlerne ned igen. Det er ikke blot god opførsel, det er også en hjælp for de mennesker, som ser opslagene og gør en indsats for at hjælpe den forsvundne/fundne kat hjem igen, at de kan fokusere deres indsats på den kat som har brug for deres hjælp, og ikke de katte som er genforenede med deres ejere.

Ja, så er det jo nok begrænset, hvor meget vi kan hjælpe med at kigge efter
den herfra, det kan jeg godt se. Og man ved jo ikke rigtig, hvordan deres
systemer fungerer derovre - om det kan betale sig at ringe til dyrlæger og
“Falck” i området og den slags. Men at sætte børn i gang med at lede, må
man jo også kunne gøre i Canada. Og sætte efterlysninger op på
telefonpælene og hos købmanden og den slags.

[QUOTE=galath;588461]Ja, så er det jo nok begrænset, hvor meget vi kan hjælpe med at kigge efter
den herfra, det kan jeg godt se. Og man ved jo ikke rigtig, hvordan deres
systemer fungerer derovre - om det kan betale sig at ringe til dyrlæger og
“Falck” i området og den slags. Men at sætte børn i gang med at lede, må
man jo også kunne gøre i Canada. Og sætte efterlysninger op på
telefonpælene og hos købmanden og den slags.[/QUOTE]

Ja, det er også hvad jeg har sagt til dem…
De har snakket med dyrlæger og naboer…
Hun vil sætte en kattebakke ud og drysse kattegrus i deres skel
Og bede folk om at kikke i udhuse og garager og lign.
Min veninde er bekymret pga. vilddyr i området og selvfølgelig fordi han nu har været væk i 6 dage…
Åhr jeg håber, de finder ham…:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

Hun snakkede sådan om hvordan hun savnede hendes hunde og katte…og så mangler der en :ked:

Håber virkelig hun finder den hurtigt.
Havde hendes mand ikke gjort noget inden hun kom hjem? jeg tænker på om han ikke har efterlyst den og ledt efter den?
Hvis det var en af mine katte og min mand ville jeg være rasende på ham, uanset hans gode motiv… Ikke at ødelægge hendes ferie.
Men håber alligevel, at hun er human overfor ham

En af mine venner har en indekat(perser).
den faldt engang ud af en af lejlighedens vinduer(fra 3. sal)
Først senere på dagen fandt de ud af at katten var væk, og de gik straks igang med at lede.
De opdagede vinduet, og eftersom han ikke var til at finde indenfor, gik eftersøgningen igang udenfor.
Da det begyndte at blive mørkt var de ved at opgive, men pludselig fandt Lones(min ven) kæreste katten bag en skraldespand.
Dixie(katten) var uskadt, men skræmt, og var dækket af spindelvæv.

• så jeg ville nok også lede i hver en krog omkring huset.
    jeg ved godt der jo er gået et stykke tid, men katten må være bange. Den har forvildet sig ud på ukendt område, og vil nok ikke gå for langt væk.
    Nu kender jeg jo ikke katten, men jeg tror den er bange, og har gemt sig et sted.
    Det kan selvfølgelig også værre at nogen er stødt på katten, og måske taget den med hjem (det sker jo)
  • så det ville nok også være en ide at spørge familier i området.

jeg ønsker dem held og lykke:hjerte:

Jeg må indrømme, at jeg ikke er klar over hvor meget han har gjort mens hun har været væk…
Jeg ville ønske jeg var ved dem…jeg ville vende hver sten i miles omkreds!!
Han er sådan en dejlig kat og han har vist ikke en chance i det fri…

Jeg skal nok opdaterer i tråden NÅR de finder ham igen…og jeg derved finder min nattesøvn igen!