Hjælp til insulin

Nu er jeg lidt på den ……igen….:roll_eyes:
Jeg har jo min dejlige røde Nimbus misse…han har fået sukkersyge.
Han er på sin anden slags insulin, og jeg kan stadig ikke få hans sukkertal ned under 20 :sweat:
Jeg tager hans blodsukker lige inden jeg fodrer ham.
Jeg har fået at vide af dyrelæge, at det skal ligge mellem 5 og 8 ( så der er en buffer, så det ikke bliver for lavt.)
Han får diabetes foder og 2x2 enheder hver dag med ca 12 timers mellemrum.
Hvad kan jeg ellers gøre?
Jeg tænker at jeg vil ringe til dyrelægen igen imorgen, men ville lige høre jer herinde, om jeg evt gør noget galt :see_no_evil:???
Knus fra mig og Nimbus :cat2::heart:

Fra en der selv har type 1 diabetes.

Når man skifter præparat, så skal dosis typisk justeres.
Snak med DR dyr.

2 Synes om

Hejsa ja det er jeg klar over :relaxed: Det var mere erfaringer herinde fra, jeg var/er interesseret i. For min dyrelæge erkender, at sukkersyge hos kat er ikke noget hun ser hver dag :thinking:
Men udover det, så er hans sukkertal lige så stille dalende…. Det har været under 19 de sidste par dage :+1::smiling_face_with_three_hearts:

2 Synes om

@louiseogbuster - Du plejer at vide en del om emnet? :smil:

Om jeg ved så meget mere ved jeg ikke, men jeg har en masse erfaring. Min Buster, som blev aflivet for kanp 5 år siden, levede med diabetes i 7½ år, han fik menneske-insulin, den samme type insulin som jeg selv fik på det tidspunkt (Ligesom Kira har jeg type 1 diabets)

Hvilken insulin får Nimbus?
@galath har du erfaringer at trække på?

Nja, altså jeg har jo aldrig målt blodsukker på Chili. Du hun fik diabetes, og vi ikke kunne kontrollere det med foderet, kom hun i første omgang på 1 enhed insulin morgen og aften. Efter en uge eller to (husker jeg ikke helt) kom hun ind til dyrlægen fra morgenstunden. Han målte hendes blodsukker hver time, indtil det havde dykket helt og igen var på vej op. Ud fra de oplysninger kunne han beregne, hvor meget insulin hun skulle have. Hvilket blev til 3 enheder morgen og aften.

Det har vi selvfølgelig fulgt op på siden, men det virker fint. Og jeg slipper for at skulle tappe blod af hende oven i at skulle stikke hende :uha:

Chili får caninsulin til vetpen. Det har hun fået hele tiden, så jeg ved ikke noget om at skifte.

@Skums, siden din dyrlæge nu ikke har meget erfaring med diabetes i kat, kan hun uden tvivl få et par råd af min dyrlæge, hvis hun er interesseret?

Der er info her om foder også:

Må jeg ikke spørge til helt præcist hvad det er for et foder han får? Det er før set at der er ufattelig meget kulhydrat af nogen af de mærker der går til diabeteskatte. Jeg kan da huske at @galath, du spurgte på et tidspunkt til noget foder til Chili, og der var forskel i kulhydratmængden på de to fodertyper, du spurgte til. Mener at det faktisk var et “normalt” foder, som endte med at have mindre kulhydrat i sig end det diabetesfoder dyrlægen havde foreslået

2 Synes om

Der er også artikel her omkring tørfoder/overvægt & diabetes

Og her fortæller forsker

At ændre diet til råt/vådfoder kan være relevant - ligesom mennesker der har diabetes også kan få noget ud af at se på mad…
MUSH er fuldfoder råt og er godt sted at starte. Det kan købes mange steder.

1 Synes om

Hejsa
1000 tak for jeres respons :pray::heart:

Han fik Caninsulin til at starte med, men får nu ProZinc 2x2 enheder om dagen.
Jeg måler selv hans blodsukker morgen og aften (den var lidt over 20 igen her for lidt siden😓)
Af foder får han Royal Canins diabetes tørfoder.
Jeg har intet imod at give hans insulin, men hans stakkels ører er helt hullet af at få målt blodsukker.
Han finder sig i insulin indsprøjtningen, men det kniber med blodsukkermålingen. Så nogle gange springer jeg over og lader ham være i fred.

Jeg er ked af at sige det, men det foder er slet ikke egnet til katte med diabetes, der er alt for meget kulhydrat i det.
Hvis din kat er til vådfoder er det en rigtig god måde at fodre på, og så supplere med et godt tørfoder med kun lidt kulhydrat i.

Jeg købte bl.a dette til Buster, da han levede.

2 Synes om

Ok…ja så kan jeg måske godt forstå at hans sukkertal ikke kommer der ned hvor de skal være……jeg prøver at skifte ham over på det så :relaxed::+1: