Armani (Hellig Birma) er 11 år gammel. Han har aldrig fejlet noget og for 14 dage siden var han til dyrlægen til det store 10.000 km tjek - vaccination, sundhedseftersyn, blodprøver osv. - alt var fint, dog lå nyretallene i den høje ende, men indenfor normalområdet! Anbefaling var evt. nyrediæt og nye blodprøver om 1/2 år… Jeg forsatte m. det sædvanlige foder, skulle lige have det spist op.
Få dage efter fik vi et kuld hundehvalpe og det ændre jo lidt på hverdagen og rutinerne og Armani gik fra foderet (har vi ALDRIG oplevet før), jeg blev bekymret og efter et par dage kontaktede jeg dyrlægen. Da han jo lige er tjekket for alt, mente de det var psykisk - SÅ anbefalingen lød på feliway i stikkontakten, lidt tvangsfodring med noget tubemad og tilbud om noget særlig velsmagende dåsemad, for han SKULLE igang med at spise. Så blev det påske, vi prøvede hills a/d, RC recovery, Eucanuba high calorie og vi fik ham da så små igang med at spise lidt - men helst iblandet tun… vi løb tør for dyrlægemaden og måtte i supermarkedet og købe whiskas, det gled ned… Hans tørfoder rørte han stadig ikke.
Til dyrlægen idag og købe specielmad igen - hills k/d nyrediæt, både tør og vådfoder - han vil INTET have, har slet ikke spist idag:S tilbød whiskas til aften (en anden variant end den første) det vil han heller ikke have!!
Summa summarum katten vil ikke spise - meget foder er prøvet, det han vil have er: rejer, tun, whiskas m. fisk - ingen af delene kan han tåle pga. begyndende dårlige nyrer!!! Hvad skal jeg gøre? Ville i sende ham til dyrlægen til endnu et eftersyn?? Hvad skal jeg tilbyde ham af mad? Kan i anbefale noget som kan spise af kræsen kat og som IKKE belaster nyrene? Evt. noget hjemmelavet.
Jeg ringer til dyrlægen igen imorgen - men tager meget gerne mod gode råd, hvis nogen herinde har prøvet noget lignende.
PS. bortset fra manglende ædelyst virker han stort set som han plejer - ikke dårlig, syg eller utrivelig.
Glem alt om hvad han kan tåle og ikke tåle for nyrene nu her, det gælder om at få ham igang, så vrid hjernecellerne. Hvad plejer at være hans foretrukne?
Tvangsvanding var løsningen herhjemme, da jeg havde en (Mea) der var tiltet med nyrene (skyhøje nyretal). Og elektrolytvand virkede vigtig godt, da det også hjalp på væskebalancen. Tror jeg gav ca. 20 mL om dagen mange gange, så det kom op på ca. 100 mL i alt til en kat på 3½ kg.
Og samtidig fristede jeg så med alverdens lækkerier, hvilket fik hende tilbage på sporet. Så tun og tunvand hvis det er det han vil have, til han er godt igang med at spise… Eller leverpostej? Eller rå eller tilberedt kylling f.eks. Eller rå eller kogt mager fisk?
Mea spiser nu fint Hills k/d eller Royal Canins Renal tørkost, og så den gule og orange variant af LUX fra Aldi - og til august er det 2 år siden hun nær var død af nyresvigt, og hun lever stadig stabilt og velfungerende
Vi har også været på den der dyrlægeanbefaling med k/d til en gammel nyrekat.
Det slog ham helt ud, og han blev så trist, ked og tynd.
k/d gav pænere nyretal, men en livskvalitet der var så langt under lavmålet at jeg ikke ville være med til det.
Så nu får Spætte alt det de andre får, og han får masser af dåsemad.
Det har givet ham lidt mere sul på kroppen og et MEGET bedre humør og dermed også livskvalitet.
Det har også fået hans nyretal op i den rigtig grimme ende, men jeg vil hellere have en glad Spætte i, måske, lidt kortere tid end en trist Spætte i ,måske, lidt længere tid.
Jeg har haft flere katte med dårlige nyrer, alle har fået K/D og alle har spist det.
Der findes flere varianter K/D vådmad (forskellig ‘konsistens’) måske han foretrækker den ene slags.
Udover Hills nyrediæt findes der også andre fabrikater, Specific (som mine ikke brød sig om) og jeg mener også Royal Canin har en.
Jeg er enig i, at det er vigtigt, at han spiser, men når han er kommet i gang ville jeg, hvis det var min kat, gøre meget ihærdige forsøg på, at få den til at spise noget der skåner nyrene.
Nyrediæt kan man også lave selv, spørg evt dyrlægen om du kan få opskriften fra ernæringsbogen fra Hills (kan ikke huske, hvad den hedder, jeg har den, men er på vej ud af døren, er sikker på dyrlægen ved hvilken bog du mener).
Jeg ville helt sikker få kattens nyretal checket igen, selvom det er kort tid siden. Evt kan væskebehandling (I/V eller subkutant) ‘booste’ ham i gang.
Rigtig god bedring og held og lykke
Hmm giver heller ikke meget for d/k , vi var ved at sulte Noël ihjel og hans livskvalitet var lige 0.
Skal så sige at han har haft dårlige nyre fra killing , og dyrlægen mente ikke han vil blive et år.
Ja k/d gave fine nyretal , men det har Noël også nu hvor han spiser meget råfoder blendet godt med vand og han er da nu blevet 6 år .
5 år over hans proknose og han trives . Selvfølgeligt holder vi nøje øje med ham .
Men jeg har det nok også som Pia jeg vil heller har, at han har livskvalitet og måske kortere tid , end et langt liv uden livskvalitet
Whiskas på dåse med fisk skal du ikke være så bekymret for. Kød er hovedingrediensen, så der er mere øvrigt kød i end fisk. Hvis han vil spise det, så giv det endelig!
Desuden er det en god ide at gå på apoteket og hente nogle ~10 ml. sprøjter. Brug dem til at give vand og opblødt A/D (halv A/D halv vand) flere gange hen over hele dagen. Altså tvangsfodring. Det er super nemt lige at sprøjte ind i munden, så skal han nok sluge det.
Og ja, jeg synes helt sikkert at du skal have tæt kontakt med dyrlægen, og et ny blodprøve ville ligesom give jer et nyt udgangspunkt for, hvor I bevæger jer henne. Måske har stressen medført at han er stoppet med at spise, som har skubbet til de i forvejen grænsende værdier, som igen giver madlede… Som du har fået at vide, tåler katte meget dårligt at stoppe med at spise. I modsætning til mange andre levende væsener, der kan klare sig længe, hvis de i det mindste drikker.
Hej Allesammen.
Jeg skriver herinde i håb om et mirakel.
For cirka syv uger siden fik jeg to Maine Coon-killinger - piger og kuldsøstre -, men som det ser ud nu skal jeg nok snart sige farvel til den ene igen. De er nu 21 uger, og skal på nuværende tidspunkt veje lidt over 2 kg. Den store pige følger kurven fint, og vejer cirka 2250 g., mens den lille bliver stadigt mindre - en kampvægt på sølle 1100 g. Hun er længde- og bredde-mæssigt på størrelse med en lille killing endnu, og det samme er hendes kranie, og så er hun selvsagt meget tynd! Vi har fået hende tjekket hos dyrelægen, med alt hvad det indebærer, deriblandt to blodprøver - resultatet fik vi i går, og det så ikke godt ud; lavt niveau at hvide blodlegemer og næsten ingen protein i kroppen. Dyrelægens konklusion var at den var gal med hendes nyrer, måske også leveren. Min første og eneste kat før disse to døde af selv samme årsag, og jeg er totalt desperat! Læste et indlæg om én som havde haft en kat der nær var død af nyresvigt, men som nu levede i bedste velgående, og om én som havde en kat der havde haft nyreproblemer som helt lille killing, men som havde levet 5 år (indtil videre) længere end ventet og nu har jeg fået håb om at der måske alligevel kan gøres noget!
Hendes afføring er normal og hun spiser sit tørfoder samt drikker vand på lige fod med søster, dog har hun ikke villet røre vådmaden de sidste tre dage, og det plejer hun ellers at kaste sig over! Har formået at få noget RC Recovery i hende, men hun er efterhånden så dårlig at jeg har brug for mirakler! HÅBER at der er nogen herinde som kan nogle fif eller et eller andet som kan hjælpe os!
Mange krydsede fingre fra Rikke og pigerne
[QUOTE=Pretend;752008]Hej Allesammen.
Jeg skriver herinde i håb om et mirakel.
For cirka syv uger siden fik jeg to Maine Coon-killinger - piger og kuldsøstre -, men som det ser ud nu skal jeg nok snart sige farvel til den ene igen. De er nu 21 uger, og skal på nuværende tidspunkt veje lidt over 2 kg. Den store pige følger kurven fint, og vejer cirka 2250 g., mens den lille bliver stadigt mindre - en kampvægt på sølle 1100 g. Hun er længde- og bredde-mæssigt på størrelse med en lille killing endnu, og det samme er hendes kranie, og så er hun selvsagt meget tynd! Vi har fået hende tjekket hos dyrelægen, med alt hvad det indebærer, deriblandt to blodprøver - resultatet fik vi i går, og det så ikke godt ud; lavt niveau at hvide blodlegemer og næsten ingen protein i kroppen. Dyrelægens konklusion var at den var gal med hendes nyrer, måske også leveren. Min første og eneste kat før disse to døde af selv samme årsag, og jeg er totalt desperat! Læste et indlæg om én som havde haft en kat der nær var død af nyresvigt, men som nu levede i bedste velgående, og om én som havde en kat der havde haft nyreproblemer som helt lille killing, men som havde levet 5 år (indtil videre) længere end ventet og nu har jeg fået håb om at der måske alligevel kan gøres noget!
Hendes afføring er normal og hun spiser sit tørfoder samt drikker vand på lige fod med søster, dog har hun ikke villet røre vådmaden de sidste tre dage, og det plejer hun ellers at kaste sig over! Har formået at få noget RC Recovery i hende, men hun er efterhånden så dårlig at jeg har brug for mirakler! HÅBER at der er nogen herinde som kan nogle fif eller et eller andet som kan hjælpe os!
Mange krydsede fingre fra Rikke og pigerne [/QUOTE]
Øv, for en situation du står i
Umiddelbart har jeg blot et par modspørgsmål til dig
hvad siger dyrlægen? Din kat skal jo ikke blive mindre og mindre - og slet ikke i den alder.