[QUOTE=JonJakobsen;992637]Hej allesammen,
Min kæreste og jeg er på jagt efter en dejlig kat til vores nye hjem. Vi er for nyligt flyttet i en ny lejlighed og syntes nu at vi har plads nok til at vi kan tillade os at holde en indekat uden at det bliver synd. (lejligheden er omkring 100m2) [/QUOTE]
i kan snildt holde mange flere end det
jeg har 7 amerikanske skovkatte på 75 kvm
en tommelfingerregel er 10 kmv pr kat - for katte lever på kubikmeter
de går i højden og i dybden hvor de kan komme til det så med hylder og skaber og borde og vindueskarme de kan hygge på - så har i RIGELIG plads
mere end rigelig
Vi har kigget meget på en sibirisk skovkat, pga. den efter sigende skulle være allergi venlig.
kommer helt an på hvad i er allegiske overfor… jeg har som sagt MCO og jeg har allergi-venner der kan tåle dem og nogle der ikke kan… det kommer helt an på typen af allergi
Så mere præcist så er det vi gerne vil have hjælp til følgende: Er det synd at have en sibirisk skovkat som indekat? (Den vil have mulighed for at få frisk luft i form at en tur over i parken der ikke ligger langt væk) og i givet fald hvad skal man tage højde for, er der nogle ting som vil gøre det bedre for katten? Udover selvfølgeligt kredsetræ og andet indlysende aktiverende legetøj.
nej - men det er rigtig synd at have en kat som enekat,… de er meget sociale dyr der i høj grad skal bruge en artsfælle til både aktivering og hygge… at have dem som indekat er intet problem hvis de aldrig har været ude - men at have en kat som enekat er rigtig rigtig synd!!
Er det synd at overtage katten når den ikke længere er killing?
nej - det er en rigtig god ide - så kan i bedre vurdere temeramentet på den kat i får - med en killing får i en sød lille uldbolle men i kan ikke sige om det bliver den kat i havde forestillet jer 
Hvad kan vi forvente at skulle ligge til side i forhold til dyrelæge regninger mm.
800-1000 om året til katte… + hvad der ellers kommer af rigtig grimme overraskelser. Dårlige tænder, uheld ect ect… FORSIKRING:… alfa omega for kælekatte ejere 
Har i nogen erfaringer med ‘katterier’? (kunne ikke lige komme på bedre ord for det
Men folk der avler racen)
nej - det bedste du kan gøre er at besøge en MASSE katterier… og du skal hele tiden tænke en ting : vil jeg være glad for at være kat her???
det du skal se efter er: er der nogen synlige tegn på sygdomme ? løbeøjne, nysen ect, hvor er killingerne ? (er de i stuen eller lukket væk) hvor mange katte er der og hvordan virker deres tilstande (filtrede pelse, haler der virker “tynde” ect) en ting er en mormis i dårlig kondition efter en drægtighed og fodring af killinger - men hvis andre voksne katte i katteriet virker tynde eller har tynde haler med “for lidt” pels på - så skal du være opmærksom…
skovkatte har tykke fine blanke pelse og som på både amerikanske og norske skovkatte kan du se på halerne om formen er som den skal være…
Vi håber der er nogen der har lyst til at hjælpe os, selvom det var en del ting på en gang. I behøves ikke svare på det hele, men hvis i ved noget om nogle af emner skal i være meget velkomne 
Jeg skal nok love at kaste nogle billeder ind til jer når vi engang får en i hus 
velkjommen til
og i er meget velkomne til at komme forbi til en snak om det at have skovkat… jeg har amerikanere (Maine coon) og mange herinde har norske skovkatte… og de kattehold ligner meget i pleje og udformning.
men overvej det med 2 killinger -det vil både tjene jer og især misserne RIGTIG godt!!