Hjælp til køb af kat ønskes

Hej allesammen,

Min kæreste og jeg er på jagt efter en dejlig kat til vores nye hjem. Vi er for nyligt flyttet i en ny lejlighed og syntes nu at vi har plads nok til at vi kan tillade os at holde en indekat uden at det bliver synd. (lejligheden er omkring 100m2)

Derfor ville jeg høre til om der er nogen herinde fra der kunne hjælpe os med at finde frem til hvordan vi skal bære os ad med dette :slight_smile:

Vi har kigget meget på en sibirisk skovkat, pga. den efter sigende skulle være allergi venlig.

Så mere præcist så er det vi gerne vil have hjælp til følgende:
[ul]
[li]Er det synd at have en sibirisk skovkat som indekat? (Den vil have mulighed for at få frisk luft i form at en tur over i parken der ikke ligger langt væk) og i givet fald hvad skal man tage højde for, er der nogle ting som vil gøre det bedre for katten? Udover selvfølgeligt kredsetræ og andet indlysende aktiverende legetøj.[/li][li]Er det synd at overtage katten når den ikke længere er killing?[/li][li]Hvad kan vi forvente at skulle ligge til side i forhold til dyrelæge regninger mm.[/li][li]Har i nogen erfaringer med ‘katterier’? (kunne ikke lige komme på bedre ord for det :slight_smile: Men folk der avler racen)[/li][li]Nogen erfaringer med racen?[/li][li]Andet?[/li][/ul]

Vi håber der er nogen der har lyst til at hjælpe os, selvom det var en del ting på en gang. I behøves ikke svare på det hele, men hvis i ved noget om nogle af emner skal i være meget velkomne :slight_smile:

Jeg skal nok love at kaste nogle billeder ind til jer når vi engang får en i hus :smiley:

Links til de avlsteder vi har kigget på:
http://www.agrippina.dk/

http://www.lendal-sib.dk/

http://nelius.dk/velkommen
http://www.sevastopol.dk/

Lad være at tro, at sibiren er specielt allergivenlig - allergi afhænger af, hvad personen nøjagtig er allergisk overfor.
Kig hellere på det temperament I ønsker af en kat - I skal leve med den i mange år - og besøg så en opdrætter eller to for at teste om I kan tåle kattene.

Hvis I kun skal have én kat, vil jeg netop anbefale jer at få en voksen - det er absolut ikke synd - tværtimod :slight_smile:
Men overvej om I ikke skal have to med det samme - så kan de lege med hinanden og dermed blive aktiveret.

Dyrlægeregninger er jo uforudsigelige. Et årligt tjek til omkring 500 kr - men derudover kan man jo ikke sige, hvad katten evt kommer til at fejle.

Med sådan en stor lejlighed vil jeg mene at i har plads til mere end een kat.
Jeg har en lejlighed på 55 kvm, og her er ikke mindre end 3 kattemissere. :tihi:
Det er et spørgsmål om hvordan man indretter sig, og når jeg ikke har mere plads, så har kattene lov til mere. Og lejligheden er indrettet til at de må komme hvor de vil, både højt og lavt. Det er det kompromis jeg har været nødt til at indgå med mig selv hvis jeg ville have 3 stk. Katte lever mere i kubikmeter end kvadratmeter.

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen problemer i at vælge en Sibirisk skovkat som indekat. Jeg ved ikke hvor aktiv den er, men 2 af mine katte kategoriseres som “høj-aktive”-racer. Så hvis det var mig der skulle have sådan en smuksak som Sibirieren så ville aktivitetesniveauet ikke være et “issue” for mig. :høhø:
Indekatte kan blive luftet og få frisk luft ved gåture i snor, men man skal bare forberede sig på at man skal være villig til at lufte katten ret ofte hvis den får smag for det. Personligt lufter jeg ikke mine, jeg har vinduer med net for og de har været nede i haven et par gange i snor. Men ikke noget regelmæssigt. Jeg ville få dårlig samvittighed hvis de gerne ville ud, og jeg ikke havde tid/lyst til at gå en tur med dem.

Det er ikke synd at overtage en voksen kat. Der er ofte katte som ikke trives i større katterier eller med andre katte som søger nye hjem. Det ville være lidt synd efter min mening hvis katten var vant til at være ude/inde kat og MEGET glad for dette. Men når det er sagt, så kan voksne katte godt vænne sig til at bo indenfor i et andet hjem, netop fordi at alt er nyt og fremmed og det er lettere for katten at acceptere “nye spilleregler”.

Det var umiddelbart hvad jeg havde at sige.
Når I besøger opdrættere og katterier så gå efter jeres mavefornemmelse, det er det allervigtigste redskab I har. Og besøg gerne flere katterier. :slight_smile:

Held og lykke med jagten.

Med hensyn til dyrlæge regninger, så har jeg valgt at sygeforsikring mine. Efter selvrisiko (typisk 800-1000 kr) dækker forsikringen så 80% af regningen. Det kan gøres hos f.eks. Dyrekassen og Agria (og andre steder jeg ikke lige kan i hovedet). Jeg valgte så først at gøre det efter en brækket hofte på min indekat, det kostedet 15.000 kr :dokdok:
Men det årlige tjek er typisk en 500-700 kr, hvis alt er som det skal være :slight_smile:

Og nej, det er ikke spor synd at have indekat på 100 kvm - men det er synd at anskaffe sig en killing til at være alene. Der er det langt bedre for både killingen og jer at I får to :slight_smile:
Der ér bare ting mennesker ikke kan erstatte som en artsfælle kan gøre. Og det vil give jer større frihed til at være væk. Har man kun en indekat er det direkte synd hvis man f.eks. er på arbejde, og så også skal noget om aftenen. Har man to kan det langt nemmere gå, at være væk nogle aftenener om ugen også :slight_smile:

Langt de fleste racekatte trives i øvrigt som regel som indekatte…

Enig i, at I sagtens kan anskaffe jer to på det kvm. Da vi anskaffede os nr. 2 levede den store helt op, det var bare så skønt at se!

Jeg bor med pt 4 stk på 97 m2. De var indtil for ganske nylig indekatte :slight_smile: hvilket fungerede helt fint :slight_smile:

Og nu har de så adgang til en mindre indhegnet have - (ikke at de render frit, så pladsen er stadig begrænset) :slight_smile:

Hej Jeg vil sige: " køb drømmekatten":thumbup: men undersøg først om kattens temperament passer ind i jeres familie, - - og om det er en race, der befinder sig fint som alenekat, eller en race der trives bedst som "bunkedyr for da vil jeg bestemt anbefale 2 katte! En kat holder jo i mange år :slight_smile:
Jeg kender selv kun Sibirisk skovkat på udseenet, som jeg synes er smukt:hjerte: men spørg ind til pelspleje temperament o.l. eller aller bedst besøg opdrættere og se om det er drømmekatten!

Cats og Conni

:smiley: tak :wink: Det burde naturligvis have været med :slight_smile: Haven er vel små 70 m2 Meeeeen der kommer også flere misser med tiden :wink:

[QUOTE=JonJakobsen;992637]Hej allesammen,

Min kæreste og jeg er på jagt efter en dejlig kat til vores nye hjem. Vi er for nyligt flyttet i en ny lejlighed og syntes nu at vi har plads nok til at vi kan tillade os at holde en indekat uden at det bliver synd. (lejligheden er omkring 100m2) [/QUOTE]

i kan snildt holde mange flere end det :slight_smile: jeg har 7 amerikanske skovkatte på 75 kvm

en tommelfingerregel er 10 kmv pr kat - for katte lever på kubikmeter :slight_smile: de går i højden og i dybden hvor de kan komme til det så med hylder og skaber og borde og vindueskarme de kan hygge på - så har i RIGELIG plads :slight_smile: mere end rigelig

Vi har kigget meget på en sibirisk skovkat, pga. den efter sigende skulle være allergi venlig.

kommer helt an på hvad i er allegiske overfor… jeg har som sagt MCO og jeg har allergi-venner der kan tåle dem og nogle der ikke kan… det kommer helt an på typen af allergi

Så mere præcist så er det vi gerne vil have hjælp til følgende: Er det synd at have en sibirisk skovkat som indekat? (Den vil have mulighed for at få frisk luft i form at en tur over i parken der ikke ligger langt væk) og i givet fald hvad skal man tage højde for, er der nogle ting som vil gøre det bedre for katten? Udover selvfølgeligt kredsetræ og andet indlysende aktiverende legetøj.

nej - men det er rigtig synd at have en kat som enekat,… de er meget sociale dyr der i høj grad skal bruge en artsfælle til både aktivering og hygge… at have dem som indekat er intet problem hvis de aldrig har været ude - men at have en kat som enekat er rigtig rigtig synd!!

Er det synd at overtage katten når den ikke længere er killing?

nej - det er en rigtig god ide - så kan i bedre vurdere temeramentet på den kat i får - med en killing får i en sød lille uldbolle men i kan ikke sige om det bliver den kat i havde forestillet jer :slight_smile:

Hvad kan vi forvente at skulle ligge til side i forhold til dyrelæge regninger mm.

800-1000 om året til katte… + hvad der ellers kommer af rigtig grimme overraskelser. Dårlige tænder, uheld ect ect… FORSIKRING:… alfa omega for kælekatte ejere :slight_smile:

Har i nogen erfaringer med ‘katterier’? (kunne ikke lige komme på bedre ord for det :slight_smile: Men folk der avler racen)

nej - det bedste du kan gøre er at besøge en MASSE katterier… og du skal hele tiden tænke en ting : vil jeg være glad for at være kat her???

det du skal se efter er: er der nogen synlige tegn på sygdomme ? løbeøjne, nysen ect, hvor er killingerne ? (er de i stuen eller lukket væk) hvor mange katte er der og hvordan virker deres tilstande (filtrede pelse, haler der virker “tynde” ect) en ting er en mormis i dårlig kondition efter en drægtighed og fodring af killinger - men hvis andre voksne katte i katteriet virker tynde eller har tynde haler med “for lidt” pels på - så skal du være opmærksom…

skovkatte har tykke fine blanke pelse og som på både amerikanske og norske skovkatte kan du se på halerne om formen er som den skal være…

Vi håber der er nogen der har lyst til at hjælpe os, selvom det var en del ting på en gang. I behøves ikke svare på det hele, men hvis i ved noget om nogle af emner skal i være meget velkomne :slight_smile:

Jeg skal nok love at kaste nogle billeder ind til jer når vi engang får en i hus :smiley:

velkjommen til :slight_smile: og i er meget velkomne til at komme forbi til en snak om det at have skovkat… jeg har amerikanere (Maine coon) og mange herinde har norske skovkatte… og de kattehold ligner meget i pleje og udformning.

men overvej det med 2 killinger -det vil både tjene jer og især misserne RIGTIG godt!! :slight_smile:

Nu er jeg ret ny kattejer, men har et lille input…

Kigger lidt på allergivenlig kat med en veninde der er allergiker - og vi har fundet ud af, at allergikere kan være allergiske overfor MANGE forskellige ting. Så vi skal om et par år, når hun har sparet op og føler sig klar til en kat, ud og besøge katterier for alle de racer hun synes lyder som noget for hende - for simpelthen at teste hvordan hun reagerer på de forskellige katte. Så det vil jeg også foreslå jer.

Mht race, så læs endeligt en masse om forskellige racer. Hvis jeg ikke havde gjort det var vi endt med en norsk skovkat fordi min kæreste synes de er vildt smukke (og det er de), men jeg fandt ud af det generelle temperament for racen slet ikke var noget for os - og har i stedet fundet et par andre som passer meget bedre ind i vores familie.

Hvis jeg var jer ville jeg anskaffe mig 2 katte. Vi har kun en nu fordi det ikke er tilladt at have flere, men med alt det positive jeg hører fra andre om at have flere, så glæder jeg mig allerede til vi engang skal flytte og kan få noget selskab til ham - og det selvom jeg fra starten af mente en kat ville være rigeligt :slight_smile:

Når I besøger opdrættere, så sig på forhånd at I skal teste om I kan tåle racen, så opdrætteren ikke gør alt for meget rent på forhånd. Men besøg opdrættere af racen. Jeg har en bekendt som har købt en sibirer pga. dens ry som allergivenlig, men hun står nu i den situation at hun skal af med den fordi hun ikke kan tåle den - det er lidt ærgerligt, at katten skal blive “kastebold” fordi man køber den pga. en egenskab, der så viser sig ikke at holde stik.

Det er meget vigtigt, at I kan lide temperamentet og har taget stilling til om pelspleje er noget I ønsker, for I har forhåbentligt katten i 15+ år, og det er jo ikke sjovt, hvis den slet ikke passer ind i jeres dagligdag.

Når det er sagt, så kan I godt have den som indekat, og jeg synes det er en rigtig god ide at købe en voksen, som trives som alenekat. Der er mange af den type katte, som mangler et hjem. Jeg har selv købt en tidligere avlskat, og det er bestemt ikke noget jeg på noget tidspunkt fortrød (han er aflivet nu). En killing skal, som de andre har sagt, have en killing at lege med.

Jeg kan fortælle, at jeg de seneste 12 måneder i gennemsnit har brugt 200 kr per kat om måneden (med det årlige tjek og et dyrlægebesøg til 3000 kr) og i 2010/2011 brugte jeg i gennemsnit 600 kr per kat om måneden pga. dyrlægeregninger til 1 kat. Gennemsnitsprisen er for dyrlæge, mad, grus, legetøj og godbidder. I de seneste 12 måneder har jeg haft 5 katte indtil september - nu har jeg 4 - og I 2010/2011 var udgifterne fordelt på 6 katte. Så det er svært at sige, hvad I skal regne med, for det kommer an på om I skal se dyrlægen mere end 1 gang om året (til det årlige tjek) og hvad katten så i givet fald fejler.

Du spørger om vi har erfaringer med opdrættere. Det er vi mange, der har. Men hvad er det du gerne vil vide?

Jeg tror, trådstarter spørger, om nogen kender Sibirer-opdrættere herinde.
Nu er det jo ikke en race, vi har set meget til på Kattegale, men måske er der nogen, der kan råde i PB? :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;992788]Jeg tror, trådstarter spørger, om nogen kender Sibirer-opdrættere herinde.
Nu er det jo ikke en race, vi har set meget til på Kattegale, men måske er der nogen, der kan råde i PB? :)[/QUOTE]

Selvfølgelig- jeg var vist ikke vågen :slight_smile:

Der er vi ikke enige - hvis Jon med kæreste vælger at få en voksen kat vil jeg ikke umiddelbart mene at det er synd at have en ene kat… i såfald er jeg dyrplager … sorry!

Jeg er sikker på at ingen ville mene at du er dyrplager :slight_smile:
Jeg tror at der snakkes om at anskaffe en enkelt lille killing. Voksne katte kan jo lige præcis søge nyt hjem, fordi de netop skal være ene-katte :slight_smile:

Jeg vil tilslutte mig korte om at tage to i stedet for en. Da jeg fik Bølle var han alene indekat. Det krævede faktisk en del at holde ham aktiveret og dermed undgå aggresiv og destruktiv adfærd. Han fandt hele tiden på nye ting han kunne vælte, gnave i mv. og så ville han rigtig gerne slåds med mig eller rettere bide mig. Efter Sputnik kom til blev meget af han overskydende energi overført til hende, og han holdt op med at ødelægge ting og bidde mig. Jeg tror han kedede sig bravt når jeg var på arbejde, det er slut nu hvor han har to andre misser som selskab.

[QUOTE=Theomilou;992819]Jeg er sikker på at ingen ville mene at du er dyrplager :slight_smile:
Jeg tror at der snakkes om at anskaffe en enkelt lille killing. Voksne katte kan jo lige præcis søge nyt hjem, fordi de netop skal være ene-katte :-)[/QUOTE]

Som jeg læser det, i start indlægget, er der ikke tale om at anskaffe dig en killing - det eneste sted der står “killing” i det indlæg, er da han skriver: “Er det synd at overtage katten når den ikke længere er killing?” … alle andre steder i indlægget står der kat… så derfor læser jeg det som …kat…

hvis det er en voksen til omplacering FORDI den ikke dur i en flok - så har du da naturligvis ret… men det er jo et fåtal af katte der omplaceres af netop den grund. Voksne katte har ligeså meget brug for artsfæller som killinger…

i hvert fald i 95% af tiden :slight_smile: så hovedreglen er at den skal have selskab.

hvis du var dyreplager var du næppe herinde :slight_smile: men det er stadig enormt synd for de 95% der har brug for artsfæller at lade dem være ensomme… at du har en kat der trives bedst uden for en flok er jo undtagelsen der bekræfter reglen :slight_smile:

Mine 7 ville HADE at være ene katte alle som en…

og får man 2 omplacerings-katte der er voksne - så skal de blot introduceres samtidig så ingen af dem når at gøre krav på territoriet som dens eget inden den næste voksne kommer… for så har vi balladen. Ankommer de sammen er der færre problemstillinger og hurtigere fred i hjemmet :slight_smile:

Ønsker man kun 1 kat, går man da bare efter en voksen, der har vist at den trives som enekat - de skal jo også have hjem at bo i :slight_smile: