Hjælp til købskontrakt

Har lige brug for et lille input.

Jeg har solgt Cæsar som kastrat til en pige på Sjælland som er helt forelsket i ham.Hun har altid drømt om en som ham så det bare rigtig fint.Hun har andre katte som bliver behandlet godt(har veninde der kender hende)

Hun er helt sikker på hun vil have ham ,selvom hun kun har set billeder af ham.Har sagt at jeg synes det var bedst hun kom over og så ham men det har hun ikke mulighed for.Det er min veninde som tager ham med derover.Jeg har blandt andet skrevet at jeg skulle tilbydes at købe katten tilbage først hvis hun af en grund skulle af med den igen.

MEN så skriver hun her idag at hvad nu hvis det bare slet ikke går med hendes 2 andre katte at så ville hun gerne han kom tilbage til mig.Jeg er sådan lidt delt for selvfølgelig skal hun ikke have en kat der er uønsket men hun skal heller ikke bare have ham på prøve? Ved ikke om i forstår hvad jeg mener??
Ville det være en ide at skrive hvad tilbagekøbsprisen skulle være fx?

Hvordan får jeg det formuleret i købskontrakten???

Hilsen Ninna

I FIFE’s standardkontrakter er der et felt man kan udfylde om tilbageleveringsret…måske du bare kan bruge deres kontrakt?

Har brugt standard kontrakt fra Felis Danica.Der er et sted hvor man kan krydse af ja .Jeg tænker mere nede i evt. eller bemærkninger man kunne skrive et eller andet??

Du kan vel skrive noget med at såfremt katten ikke trives i købers hjem, eller køber på et tidspunkt ikke længere ønsker/har mulighed for at have katten boende, skal sælger have mulighed for at købe katten tilbage for x antal kr.

Der kan være mange årsager til det ikke går - så pigens spørgsmål er relevant, jeg bruger selv den her formulering:

“Såfremt køber fortryder købet indenfor 14 dage efter katten er overdraget refunderes købesummen. Med mindre andet er aftalt bringes katten, sammen med stamtavle og andre udleverede papirer, tilbage til opdrætterens bopæl. Katten må ikke have været i kontakt med katte der ikke er testet FeLV/FIV negative under tilbageleveringsfristen og den må ikke have været udendørs.
Såfremt køber senere fortryder købet, eller af anden årsag ikke er i stand til at beholde katten, skal katten først tilbydes opdrætteren.”

De 14 dage er sat for je vil være sikker på katten kan gå tilbage i flokken uden de store sværdslag.

Det var lige sådan en formulering jeg manglede:) tak Lis Hilsen Ninna

Et hændelsesforløb som det du beskriver får mine nakkehår til at stritte. At hun vælger at købe uden at stå med katten i favnen rør mig ikke, men at hun først laver en hel færdigsyet kontrakt for så at få betænkeligheder er ikke noget jeg tolker som et salg der vil holde. Køber går jo ikke helhjertet ind for sagen . Enten fordi vedkommende er sådan med alle beslutninger hun tager eller fordi der er noget hun er bekymret for vil give problemer når hun får katten hjem. Hun vil i mine ønje ikke have tålmodighed nok hvis først det kræver lidt tid.

Tja, eller også er det bare en køber, der går med livrem og seler og seriøst bekymrer sig om, hvorvidt hun kan give katten det rette hjem :slight_smile:

Jeg har haft mange gode købere, der ikke bare er “hoppet ud i det”, men har spurgt om hvis og hvis og hvis.

Enig Vivi i den samtale hvor handlen aftales, der kan jeg også leve med spørgsmål på samlebånd, men ikke bagefter, det varsler ikke godt.

Hvad der er sandhed for mig og mit temperament behøver jo ikke at være det for andre med et andet og andre købertyper end mine.

Der er ikke noget unormalt i at en køber ikke har alle tanker på plads med det samme. Og heller ikke at køberen ikke ønsker at stå i en situation hvor hun “hænger” på en kat der ikke trives eller laver uro for de andre katte. Der er intet egoitisk i at tænke først og fremmest på dem man har - tværtimod.

Jeg synes jo faktisk det er rat hun spørger nu så vi kan få det hele skrevet i købskontrakten inden salget er endeligt aftalt og så vi begge føler at vi har tænkt på det hele.
For mig er det rart at alle eventuelle tvivlsspørgsmål bliver afklaret inden katten skal flytte til ny ejer.For kan vi nu ikke blive enige ja så det jo bare ikke der han skal hen.Men tusind tak for alle vinkler det rat at høre andres erfaringer Hilsen Ninna

Som køber spørger jeg faktisk om tilbagelevering før jeg spørger om pris!
Det er nemlig meget vigtigt for mig, at en ny kan komme ind i flokken på en god måde… og at jeg har den sikkerhed, at kunne levere tilbage, HVIS det ikke går…