Hjælp til mængder til buffet

Nær en kopi af noget jeg også har slået op i en gruppe på FB. :slight_smile:

Jeg prøver allerede at planlægge min fødselsdag til maj, så meget som muligt – for at få ro i hovedet, og sikre mig gode priser. Lokalet er booket, så må jo hellere prøve at få styr på resten. :grimacing::sweat_smile:

Det er en rund fødselsdag, men vil holde det ret casual, for sådan er jeg. :star_struck::sparkles:- Det skal være relativt nemt, og jeg gider alligevel ikke noget super fancy.

Så menuen er indtil nu planlagt til diverse snacks og hapsere når folk ankommer + velkomstdrinks.

Derefter mexicansk(inspireret) buffet, indeholdende følgende:

• Chili con carne (sin carne, hvis nogen skulle overraske mig og ønske vegetarisk)

• Kylling stegt med chipotle, spidskommen, stødt koriander

• Varme nachos med ost

• Tortillas

• Tacos

• Guacamole

• Pico de gallo / salsa

• Creme fraiche

• Tomat

• Agurk

• Rødløg

• Majs

• Jalapeños

• Sorte oliven

• Lime

• Frisk koriander

Jeg er mest i tvivl om mængderne af diverse. 😬🤔 Vi bliver 20 voksne hvis alle kommer. Men hvordan i alverden skal jeg beregne mængder? Der skal i hvert fald være nok, og rester er jo ikke det værste, men har ikke lyst til at stå tilbage med nok til at brødføde en halv hær.
Har allerede en (måske?) oldnordisk tommelfingerregel om ca. 200 gram kød pr. person, og er yderligere blevet rådgivet om i alt 500 gram i alt pr. person.

Derudover er I velkomne til at byde ind, hvis jeg har glemt noget totalt åbenlyst til sådan en buffet.

Desserten bliver nok skyrkage, meget nemmere at beregne mængde på (tak til @Skattekat, når jeg nu ikke vil fornærme de forhåbentlig fremmødte franske og italienske gæster, er det genialt med en mexicansk hovedret og islandsk dessert :star_struck: … så er der ingen der opdager, hvis jeg er helt off. :joy::see_no_evil:)

Jeg har allerede fået kommentar om noget ikke-spicy kød (evt. også chili sin carne - men jeg tror ikke der kommer vegetarer, tværtimod er de fleste “af den gamle skole” og vil have sit kød - skulle der komme vegetarer laver jeg chili sin carne).

Derudover tilføjelse af

• Salat
  • Peberfrugt
    Evt:
  • Stegte eller rå champignon
  • Revet gulerod
  • Revet ost til at fylde i

Ovenstående er jeg ikke selv helt vild med i en mexicansk buffet, måske udover ost - som i min optik bør være smeltende som i de nachos jeg allerede har planlagt.

Hvad siger I? Generelt er alle inputs mere end velkomne! :smiley:

Tak! :hibiscus:

6 Synes om

Nemligt, det kan fjerne 20 kg usikkerhed knuden i maven

Taco sovs den der i glas, har du denne med

Jeg plejer og køre med, det mad der er gryde ret, fars 'kage " for forloren hare, fars rand og ligende
Alt hvad der kan “skovles” ind

Der skal endnu mere til

Og når det kan blandes på flere måde, går der også mere

Lav plads i fryseren så der er god plads til rester,
Løg kan nemt fryses. Optøses i si og i gryde retter
Eller stegt på panden til bløde løg

Rå champignon
Fryses på samme måde

Peberfrugt også fryses og kan bruges i gryde retter igen

2 Synes om

Det lyder i hvert fald ikke særlig mexicansk i mine øren. Jeg har i øvrigt aldrig forstået idéen med revet gulerod.

2 Synes om

Enig
Men alle de gang jeg har været til buffet eller bestilt det
Har det været med og folk tager meget af det

1 Synes om

Skulle være autentisk og er vel egentligt pulled oksekød… hvor sovsen også fungere som dressing

3 Synes om

Tak for tips til frysning og birria - og ja, alle jeres svar. :tak:

Jeg satser ikke på alm. tacosauce, men ville selv lave salsa/pico de gallo, som jo er der henad. Men nu er tacosauce alligevel i mine overvejelser.

Jeg synes personligt heller ikke at det øvrige jeg fik anbefalet, skriger “mexicansk”. Måske pånær peberfrugt, som jeg nu overvejer at stege sammen med kyllingen … og måske tilsætte et eller anden form for væde. Mild tacosauce?
Jeg er absolut vild med stegte champignoner ellers, men tror faktisk at netop mexicansk, ville jeg ikke have det til. :thinking:

Hvad siger I herinde til salat? Personligt synes jeg fx iceberg tit bare er smagsløst fyld, og der er jo så meget andet grønt. Mere kraftigt smagende, som fx rucola, synes jeg slet ikke hører til i smagssammensætningen.

1 Synes om

Alt salat kan bruges bare det er knasende som ice berg
Crispy salat og ligende

2 Synes om

Hvad med majs? :slight_smile: