Hjælp til når katten får kattemalt for første gang

Min kat døjer med kroniske hårbolde, hvis man kan sige det sådan. Hun har altid kastet hårbolde op. Det er ikke kun, når hun fælder. Hun er 13 år nu, og tror det er lidt hårdt for hende, når hun kaster hårbolde op 2-3 gange om ugen.

Jeg har fundet bezo-pet kattemalt, som er en kattemalt uden paraffinolie, og som kan bruges resten af kattens liv. Det skal hun have 2-3 gange om ugen som vedligeholdelse.

Jeg startede med det i fredags. Der står 6 gram på bøtten, men synes det er meget. Jeg giver hende derfor 5 gram. Det får hun om tirsdagen og om fredagen. Hun har fået det 2 dage sammenlagt indtil videre.

I dag var hendes afføring meget tynd, men jeg læste, at det kunne være normalt, når de starter med kattemalt for første gang. Det kan være det samme med nyt foder, som de ikke er vant til. Hun har også i forvejen en sart mave.

Det skulle dog være forbigående. Men jeg læste, at man kunne give lidt mindre til deres mave bliver vant til det.

Jeg tænker måske på at give hende 3 gram om dagen i stedet for og fordele det ud. Så får hun 1 gram om morgenen og 2 gram om aftenen.

Har I haft erfaringer med, at når jeres kat har fået kattemalt for første gang, at dens afføring kan blive tynd, fordi dens mave ikke er vant til det endnu?

2 Synes om

Jeg har ingen erfaring med malt, men hvis et ordinært foderskifte giver lidt dårlig mave, så skruer man med for det nye og op for det gamle lidt igen. Sådan ville jeg også gøre det med malt. Får hun blød mave af 6 gram, så skru ned til hendes mave er i orden og og så mængden ganske langsomt.

2 Synes om

Det prøver jeg. Håber bare hun kan tåle det kattemalt. Hun er mistænkt for at have IBD. Har prøvet forskelligt foder, og har endelig fundet et foder, hun tåler nu, og er glad for. Nu ville det bare være rart, hvis det kattemalt kunne hjælpe lidt på hårbolde, så hun ikke kaster så meget op.

2 Synes om