Hjælp til Øjnfarve

Killingerne er nu 8 uger og jeg syntes det er ved at være tid for at få søgt stamtavler, men jeg er stadig i tvivl om hvilke øjnfarver de to banditter får

Jeg fangede dem lige midt i morgenmaden, så undskylder øjenklatter, dem glemte jeg at fjerne i farten.

Det er Fedtmule og sorteper, der skal have skrevet øjn farven i stamtavlerne, men i får lige af hele banden også for at lære lidt mere om hvordan jeg ser fdorskellen

Fedtmule


Sorteper

Anders And

Anderine

Mickey - tro jeg ender med at blive 62 orange

Minnie - - tro jeg ender med at blive 62 orange

kuldet der er lige 5 dage ældre
Mary - 62 orange


Jane - 64 grønne

Emma - 62 orange

Ginger - 62 orange

Som ikke-opdrætter er jeg imponeret, hvis du på dette tidspunkt kan sige noget om øjenfarven, men det er jo nok bare mit utrænede øje. Jeg synes, de alle sammen har den her gråbrune killingefarve, som ændrer sig på et tidspunkt.

Jeg har jo aldrig tidligere skulle skrive øjnfarve i stamtavlerne, så må erkende at jeg aldrig har spekuleret over hvilken farve killingerne fik. og egentlig heller ikke på de voksne.

Men håber da der er nogen med mere erfaring end mig til at kunne spotte øjnfarven allerede nu

Det er for tidligt at sige. Hvilken farve har forældrene? Her er fc et par billeder af McCoy, der startede med amber, og nu har grønlige :slight_smile:

1 Synes om

Jeg har svært ved at tage den øjenfarve alvorligt. Det er en uvæsentlig oplysning, idet alle øjenfarver er tilladt i både jeres og vores race.

Jeg vil ikke vente 3-4 måneder med at søge stamtavle. Så hvis vi engang får en killing med for meget hvidt ( dvs. EMS 01 eller 02), så vil jeg kigge killingens mor dybt i øjnene og anføre hendes øjenfarve - frem for at skrive 61, bare fordi 6 ugers killinger har blå øjne. Og så vil jeg skrive i salgsaftalen, at opdrætter tager forbehold for øjenfarven.

Og hvis en sådan killing skal gøre karriere på udstillinger eller i avl, og hvis dens øjenfarve bliver anderledes end moderens, så koster det 150 kr og lidt besvær at få rettet øjenfarven.

3 Synes om

Far har orange øjne og mor har grønne øjne

Helt enig, jeg har også svært ved at se fornuften i den regel :dohdoh:

Jeg venter bestem heller ikke meget længere med at søge stamtavlerne, er der fejl ja så skrives det i kontrakterne, det er jo sket før jeg har fået lavet fejl med sølv eller tabby, hvor jeg har noteret det i kontrakten.

Skulle en af dem gå videre til avl eller show, ja så kan der laves en ny stamtavle :slight_smile:

mor har grønne øjne og faderen orange