Hjælp til orkide pasning

Min ældste orkidé er godt nok kun en 4-5 år gammel, da det var der jeg fik den første orkidé foræret i gave, men den trives endnu og har blomstreret vældigt her i vinters især. Og jeg vander såmænd også kun en sjat når jeg lige husker det (passer nok med en gang ugentligt, oftere når det er varmt om sommeren), og det der med gødning og ny jord, ja jo… Engang sker det nok :tihi:

Jeg troede engang, det var så svært at passe orkidéer. Nu har jeg skiftet opfattelse. De er nærmest helt umulige at slå ihjel :høhø:

Da jeg forsøgte at følge forskrifterne om, hvordan de skulle passes, ville det ikke lykkes. Så fik jeg én, som jeg egentlig ville smide ud, da den afblomstrede. Men den fik lov at stå at passe sig selv i et nordvendt vindue uden sol. Vand fik den nærmest ikke noget af, da jeg jo egentlig tænkte, den bare skulle ud. Og så havde jeg pludselig den mest fantastiske orkidé med 4-5 stængler med flere forgreninger og 15-16 blomsterknopper. Så fik den lidt vand engang imellem, men ellers ændrede jeg egentlig ikke praksis. Ud over ind imellem at klippe den ned, når den var afblomstret.

Jeg tror, “hemmeligheden” består i: sparsom vanding, nordvendt vindue samt vindueskarm uden radiator under.

De er ikke så svære at holde og hvis blomster og knopper ret hurtigt falder af, er det sikkert fordi den har fået en forkert behandling før du fik/købte den, kulde kan de ikke holde til ! …det er næsten lige meget hvordan de får vand … men som skrevet har de ikke godt af at stå med vand om rødderne i lang tid, men kan godt stå og suge i et par timer eller få lidt vand ca. en gang om ugen … det er ikke så godt at de står i direkte sol.

Den slags skriver man jo ikke ustraffet. Chili har lige besluttet at hjælpe mig med at tage livet af den orkidé ved at skubben potten på gulvet, så planten faldt ud, og al den fugtige orkidéjord (den blev faktisk vandet i går) blev spredt ud over et større område af tæppet og i øvrigt også langt op ad væggen :argh: Så nu må jeg plante den om igen. Det gjorde jeg ellers for kun en måneds tid siden. Så må vi jo se, hvordan den klarer så meget stress :S

Altså den ældste at mine har taget turen ud over gelænderet og hele vejen ned af trappen - et af bladene blev lidt beskadiget og en stængel med knopper brækkede af, men ellers klarede den sig fint at komme over det (hov, den fik faktisk nyt gro materiale dengang, kommer jeg i tanke om). Men ja, herhjemme er erfaringen også at de ikke skal stå i solen. Den vi har i stuen står længst væk fra vinduet (vi har to kæmpe sydvendte vinduer i vores stue) og dem i køkkenet står i et nordvendt vindue, så de heller ikke får meget direkte sol :slight_smile:

Hvis nu jeg blander alle jeres gode råd, mon så ikke det kan lykkes mig at holde liv i planten :slight_smile:

Det eneste jeg får utrolig svært ved at opfylde, er det med solen. Der er godt nok ikke mange steder i vores lejlighed, hvor der ikke er direkte sol - Måske jeg skal stille noget afskærmning op ? Mon det er nok at rulle den persienne ned, på det vindue som planten står ud for ?

[QUOTE=Alice;1243488]Hvis nu jeg blander alle jeres gode råd, mon så ikke det kan lykkes mig at holde liv i planten :slight_smile:

Det eneste jeg får utrolig svært ved at opfylde, er det med solen. Der er godt nok ikke mange steder i vores lejlighed, hvor der ikke er direkte sol - Måske jeg skal stille noget afskærmning op ? Mon det er nok at rulle den persienne ned, på det vindue som planten står ud for ?[/QUOTE]
Behøver den at stå i et vindue?

Næhhhh …Det kan den slet ikke, den er jo djævlsk høj, men den kan ikke undgå at få direkte sol, selvom den står på gulvet. Vores stue er indrettet som en bageovn. Vi har vinduer i hele stuens længde, og klart vi vender sådan, at vi har solen fra middag, og til den går ned.

Min orkide står i en 90 cm høg glas-vase ( lidt i stil med din ) og der må blive frygtelig varmt til rødderne på planten hvis solen bager ind på vasen ?

[QUOTE=Alice;1243493]Næhhhh …Det kan den slet ikke, den er jo djævlsk høj, men den kan ikke undgå at få direkte sol, selvom den står på gulvet. Vores stue er indrettet som en bageovn. Vi har vinduer i hele stuens længde, og klart vi vender sådan, at vi har solen fra middag, og til den går ned.

Min orkide står i en 90 cm høg glas-vase ( lidt i stil med din ) og der må blive frygtelig varmt til rødderne på planten hvis solen bager ind på vasen ?[/QUOTE]

Det lyder som vores stue - der står min orkidé ved væggen længst væk fra vinduerne, og det har fungeret fint :slight_smile:

Jeg har stort set ALLE mine hængende/stående i sydvendte vinduer i stuen, og som sagt klarer de sig fint - dog kan der i perioder med meget stærk og konstant sol komme skader på et par blade. Dem piller jeg så bare af. :slight_smile:

Jeg har pt. 7 orkideer stående i vestvendte vinduer - ja, bladene bliver lidt svitsede men de blomstrer og gror helt sindssygt. Nogen gange kommer de afblomstrede på “aftægt” i køkkenet der har østvendt vindue, så får de lidt ro derude og samler kræfter til at skyde igen.

[QUOTE=Alice;1243493]
Min orkide står i en 90 cm høg glas-vase ( lidt i stil med din ) og der må blive frygtelig varmt til rødderne på planten hvis solen bager ind på vasen ?[/QUOTE]

Det har en orkidé slet ikke godt af, dens rødder og dermed hele planten, trives meget bedre i en alm rødlerspotte. Så skal man dog være lidt mere opmærksom på udtørring pga potten suger vand.
Iflg Orkidé Gartneriet ved Fredensborg er det en misforståelse at orkidéer trives bedst i gennemsigtige potter.

Jeg er bestemt ikke nogen ekspert udi orkideer :S
Mine står i en vindueskarm og på nogle hylder i vores udestue. Vinduerne vender mod syd og vest. Om vinteren kan der være ned til 11 grader og om sommeren kan temperaturen ramme 30 grader. Orkideerne står i nogle urtepotter, og i det jord de var i, da jeg købte dem.
Nogle gange kommer den store saks frem, og så klipper jeg dem ned over et “knæ”. Normalvis plejer orkideer ikke at overleve her i huset, men i år er de da gået helt amok :høhø:
Her kommer et par billeder fordi de lige nu står så flot i blomst.

Den her har så valgt ikke at blomstre. Til gengæld har den lavet nogle skud.

Denne her “eksploderer” nærmest. Der er så mange knopper.
Når den er afblomstret, så bliver den klippet tilbage.

Et lille kunstværk ikk’ :slight_smile:

Okay, vi kan ikke være lige prangende allesammen :høhø: Lidt har også ret.

Endnu et nærbillede.

Bliver de gødet? Hmmmmm, tjaaaa måske 1-2 gange om året.
Hvad så med vand? Jamen de får ca. 1 lille dl. når jeg tilfældigvis kommer forbi med vandkanden, og der kan sagtens gå 14 dage imellem.
Utroligt at de kan leve og blomstre, men det gør de altså :slight_smile:

Den af dem der har sat skud oppe i luften er altså ret sjov :tihi:

Det ser ret pudsigt ud :slight_smile: Jeg har google lidt, og fundet ud af, hvad jeg kan gøre. Sakser lige et svar fra et orkideforum:

[I] Det er en Keiki. Keiki betyder “baby” eller “barn” på hawaiiansk, og det er jo dét det nye skud er. Tillykke!

Men ja. Du skal helst vente til rødderne er mindst 2-3 cm lange, og så kan du klippe den af (husk at sterilisere det du skal klippe med - f.eks. med sprit eller andet), og så ville jeg plante den ved siden af moder planten i et år til halvandets tid, hvorefter den så burde være i stand til at klare sig i sin egen potte. Du kan også plante den i sin egen potte med det samme, men hvis du planter den sammen med moderplanten, hjælper moderplanten med at regulere jorden, og så kan keiki’en fokusere på at vokse sig sund, stor og stærk. [/I]

Jeg har også haft en enkelt orkide, der satte unger - dem klippede jeg af og plantede i deres egen potte, det klarede de fint. :slight_smile:

Nu der er en tråd med orkidéer vil jeg lige vise min :slight_smile: Fik den for 1½ år siden af Pernille i indflyttergave, og siden da er den vandet efter princippet ‘nåh ja’ :tihi:

Den står lige nu med 27 blomster :uha:

[QUOTE=Lykke;1249294]Nu der er en tråd med orkidéer vil jeg lige vise min :slight_smile: Fik den for 1½ år siden af Pernille i indflyttergave, og siden da er den vandet efter princippet ‘nåh ja’ :tihi:

Den står lige nu med 27 blomster :uha:

[/QUOTE]

Jeg sagde jo, at de var svære at slå ihjel :smiley: Det glæder mig, at jeres trives så godt!

[QUOTE=Lykke;1249294]Nu der er en tråd med orkidéer vil jeg lige vise min :slight_smile: Fik den for 1½ år siden af Pernille i indflyttergave, og siden da er den vandet efter princippet ‘nåh ja’ :tihi:

[/QUOTE]

Det princip har reddet mange planter fra druknedøden :cool:

Ja, vores blomstrer også heelt vildt pt!