Jeg plejer altid at bruge kold kogt vand - Vi har så frygtelig meget kalk i vandet.
Jeg vander ca. en gang om ugen, og gør følgende …Hælder vandet i en balje, sætter planten/planterne i, og lader dem stå og trække i ca et par timer - Er det helt forkert ?
Mine orkideer går som sådan ikke ud, men blomsterne falder dryp-vis af, og så er det jo ikke megen skønhed over en orkide, vel ?
Først skal du jo lige finde ud af, hvad for en orkidé, det er.
Men mon ikke, det er den ‘almindelige’ Phalaenopsis, som står i alle supermarkeder osv.?
Hvis det er det, så skal du først checke, hvad den står i. Den skal stå i god orkidéjord, som ikke må være for nedbrudt. Der skal desuden være afløb, så rødderne ikke står og sopper i vand.
Ellers er det såmænd ikke så svært - vand ca. en gang om ugen, gromediet (jorden) skal blive godt gennemvædet, men der må ikke ligge en masse vand i bunden af potten. En gang om måneden giver du lidt flydende orkidégødning i vandet. IKKE almindelig potteplantegødning, da det er for ‘stærkt’ for dem.
Når blomstringen er ovre, klippes stænglen af over 2-3 ‘øje’ på stænglen. Så kan man være heldig at der derfra udspringer en ny stængel med blomster.
MINDST hvert andet år omplantes den i ny orkidéjord (gerne hvert år). Dette skal gøres, fordi bark mv. i ‘jorden’ langsomt nedbrydes, og derudover samles der forskellige salte/mineraler fra vandet i ‘jorden’. Og det kan orkidéerne ikke li’.
De skal stå lyst, men bladene kan blive svedet i direkte sol. Så et sydvendt vindue kan være LIDT hårdt for dem. (Men alle mine sydvendte vinduer HAR orkidéer, og de klarer sig nu fint. - kun et par svedne blade i den stærke forårssol kan forekomme, dem piller jeg bare af.)
vi vander vores orkide i køkkenvasken, vi lader den få en ordenlig gang vand og så lader vi den stå i et par timer i vasken, så vandet kan rende ordentlig igennem potten, en orkide må nemlig aldrig stå i vand, for så rådner rødderne. allerhelst har en orkide bedst af at rødderne når og tørre ud inden den igen bliver vandet.
jeg vil sige at vanding en gang om ugen er nok. og så kan man ca hver 4 vanding putte lidt orkide gødning i vandet
Du kan sagtens bruge modellen med at nedsænke i balje, men det har jeg ALDRIG gjort. Jeg vander bare, og forsøger at give tilpas mængde vand, så der ikke ligger for meget i bunden af potten. Det har fungeret fint i årevis, mine blomstrer igen og igen og igen…
[QUOTE=Alice;1243316]Jeg plejer altid at bruge kold kogt vand - Vi har så frygtelig meget kalk i vandet.
Jeg vander ca. en gang om ugen, og gør følgende …Hælder vandet i en balje, sætter planten/planterne i, og lader dem stå og trække i ca et par timer - Er det helt forkert ?
Mine orkideer går som sådan ikke ud, men blomsterne falder dryp-vis af, og så er det jo ikke megen skønhed over en orkide, vel ?[/QUOTE]
de må ikke stå i direkte vand, det er bedst bare at hælde vand i potten og så lade potten stå i vasken og dryppe af
Det gør altså ikke noget - det er jo kun max et par timer, så vidt jeg kan læse. Det er en meget normal metode, som mange bruger, for at gennemvæde gromediet.
det er vi skam helt enige om, jeg forstår det bare sådan at Alice stiller potten ned i en balje med vand så planten kan suge vandet. jeg har lært af en orkide-samler/blomsterhandler at man gennemvander blomsten og så lader den stå og dryppe af i et par timer
Det er åbenbart en større videnskab :S
Godt jeg ikke har sat mig ind i den, for min orkidé står i vandperler og ser ud til have det ganske fint … den står da igen med blomster nu (fik den på min fødselsdag sidste år)
Nogen gør det ene, andre gør det andet - jeg tror ikke, det har den helt store betydning. Så længe man ikke lader orkidéen soppe i vand konstant. Den har jo godt af at tørre lidt ud mellem vandingerne.
Netop, det er sådan jeg plejer at gøre …Men om planten har bedst af at blive godt gennemvandet, er måske noget jeg skal forsøge.
Jeg ved ikke hvad min orkide hedder …Men det er vist en af de mest kendte ( hvid med MEGET store blomster ). Den er købt i vores nyåbnet Meny supermarked til den vanvittige pris - Kun 150,- og den er 130 cm høj
[QUOTE=Skattekat;1243327]Det er åbenbart en større videnskab :S
Godt jeg ikke har sat mig ind i den, for min orkidé står i vandperler og ser ud til have det ganske fint … den står da igen med blomster nu (fik den på min fødselsdag sidste år) :D[/QUOTE]
Hvad pokker er vandperler …Hvor er du købt sådan nogle tingester ?
Jeg har tænkt på noget selv-vandingspotte, men tror ikke det er godt for orkideer ?
Den er jeg med på, men mine blomster og knopper drysser ret hurtig af, når de kommer i min varetægt, noget må jeg jo gøre galt. Når jeg spørger min lokale blomsterhandler, siger hun, at jeg er for god ved den - Hun mener jeg vander for meget ?
[QUOTE=Alice;1243334]Hvad pokker er vandperler …Hvor er du købt sådan nogle tingester ?
Jeg har tænkt på noget selv-vandingspotte, men tror ikke det er godt for orkideer ?[/QUOTE]
Min stod i vandperler, da jeg fik den … de oprindelige var blevet for slatne, så jeg har taget nye i brug for et par måneder siden, de fåes bl.a. i Hus og Have
Planten står ikke i vand, men perlerne afgiver vandet, lidt efter lidt.
[QUOTE=Skattekat;1243337]Min stod i vandperler, da jeg fik den … de oprindelige var blevet for slatne, så jeg har taget nye i brug for et par måneder siden, de fåes bl.a. i Hus og Have
Planten står ikke i vand, men perlerne afgiver vandet, lidt efter lidt.
[/QUOTE]
Wauw …Det ser da godt ud
Hus og have ?? …Er det den ude ved Bilka i storcentret ?
Ikke nødvendigvis. Den kan også have stået for koldt ved blomsterhandleren/supermarkedet. Eller fået for meget træk/kulde under transport. Der er mange muligheder. Det er IKKE sikkert, at du overvander. Det kan jeg næppe tro, du gør, hvis du kun lader den soppe i vand en gang om ugen. Men prøv at stikke en finger ned i ‘jorden’. Lad være med at give vand, hvis du stadig mærker fugt.
Hus og have ?? …Er det den ude ved Bilka i storcentret ?[/QUOTE]
Hvis du spørger eksperter, så er det en helt forkert måde at have orkidé … men den dag planten finder udaf, at perlerne ikke er gode for den, ryger den ud!
Ja, Hus og Have hører under Bilka … man køber perlerne i små poser, lægger dem i vand til de har pustet sig op og er store og flotte, hælder overskydende vand fra og bruger perlerne til det de nu skal bruges til