Hjælp til sammenføring

Hvor er det godt, du har fået sat netdøren op :slight_smile: Det ser heller ikke ud til, de er så meget uvenner, at de forsøger at komme op at slås gennem nettet - så mon ikke det er vejen frem. At de lige så langsomt kan vænne sig til hinanden igen.

Måske kan du bruge disse forslag til noget. Jeg har ikke selv afprøvet det, men har læst, at det skulle være en god idé at fodre dem på hver side af nettet, men ganske tæt på hinanden. Mad er en god katalysator for positiv adfærd. Du kan evt. også sætte dig helt henne ved netdøren - måske på skiftende side - og uddele små godbidder, så de også på den måde kommer tæt på hinanden, mens der sker noget rart. Og I kunne sætte jer på hver side af netdøren og hver nusse med en af kattene på samme tid. Igen tæt på hinanden om noget positivt.

Om man skal bytte rundt på dem, ved jeg ikke. Det har andre nok mere erfaring med? Men det vil selvfølgelig være bedst, hvis I kan fordele opmærksomheden nogenlunde ligeligt mellem dem. Det er forhåbentlig kun en kort periode, det bliver nødvendigt, at nogen må være sammen med katten på værelset.

3 Synes om

Byt rundt på dem, så de vænner sig til hinandens duft.

Og at den ene jagter den anden er ikke nødvendigvis negativt, så længe de ikke går til direkte korporligheder. :slight_smile:

4 Synes om

Ingrid/Galath kommer med en hel masse fornuftige forslag, så gør endeligt det, hun foreslår :slight_smile:

Og byt meget gerne rundt på kattene. Det er kun godt, de blander duft, som FinnFrode siger.

2 Synes om

Jeg har to katte som ikke kan sammen og derfor må de adskilles. Den ene går på et værelse og den anden i resten af huset men skifter rundt på dem så de begge har en tur i flokken og begge en tur på værelset.
Så det vil jeg også anbefale sig at gøre. Skift evt hver 8. eller hver 12. time som dit hverdags skema passer ind.
Den ene er mine skal omplaceres for det er ikke holdbart i længden. Det er synd for dem begge.

Tusind tak for alle de gode råd!

Galath - De får snacks meget tæt på hinanden imens de kigger hinanden lidt an :wink: For ja de glemmer lidt at nidstirre når der er gode snacks!

Jeg prøver at bytte lidt rundt på dem så :sweat_smile: Hende på værelset er dog ikke mega begejstret for min søn, og lige nu er han hjemme hele tiden pga ferie. Så må se om der er et godt tidspunkt hvor hun får ro udenfor og alligevel ikke bliver alt for stresset af Joey.

Jeg håber det ender med de bliver gode venner igen…

4 Synes om

Jeg er fuldstændig enig med alle de andre :slight_smile: Ros dem endelig når de får godbidder og opfører sig pænt overfor hinanden - det er positiv forstærkning. Hvis den ene af dem er lidt nervøs i nærheden af din søn, så kan han måske give den nervøse af dem nogle godbidder, så hun også forbinder ham med noget godt. Positiv forstærkning på denne måde kan være enormt stærkt ift. at bedre deres forhold, både kat-kat og kat-menneske imellem.

Jeg lever som @Katho også med at 100 % opdelt hus, fordi jeg har 2 fertile piger der ikke kan døje hinanden ( = slåskamp meget hurtigt). Den ene af dem skal også formidles videre til en ny familie når hun har fået sit kuld, for hun fungerer ikke ret godt med nogen af dem. Men dog tåleligt med alle de andre end fertile pige nummer to. Udfra det du beskriver synes jeg ikke det lyder som om du er der. Så jeg tror helt sikkert du kan forbedre deres forhold yderligere. Du kan overveje at bringe klikkertræning på bane ift. at gøre dem gode venner. Jeg har selv brugt det på to hankastrater som havde været gode venner, men blev uvenner fordi den ene synes det var sjovt at jagte den anden

Nå, lige en opdatering her.

Det går meget stille og roligt. Feli (som er hende med tænderne og som for det meste er på værelset), er stadig en smule usikker og hvæser hvis Fleur kommer for tæt på. Fleur er til gengæld ret ligeglad efterhånden og sidder tit og kigger ind gennem nettet.
Jeg ved ikke om tiden er ved at være klar til at sætte dem sammen uden net? Og hvordan griber jeg smartest det an, så det ikke løber løbsk? Jeg er nok lidt nervøs for det og ønsker ikke at gøre noget forkert, som gør det hele værre :frowning:

Jeg tænker om det er bedst at sætte dem sammen i stuen feks, hvor der ikke er nogen som har deres “territorie” eller om det er ligemeget? De kan heller ikke komme væk som de kan på værelset med kradsetræ osv. Nogle med nogle tanker herom?

EDIT: Har lige byttet værelser på dem hvor de snuste til hinanden - der hvæste de begge to :pleading_face::roll_eyes:

1 Synes om

En lille opdatering mere:

De har været sammen på værelset med mig på gulvet. Feli trækker sig og hvæser når Fleur er for tæt på - ved feks at kravle højere op i kradsetræet. Men det var også Fleur som hoppede på hende, da de var oppe og toppes :frowning: Fleur derimod er super tolerant - hun lagde sig ned, kiggede væk og gjorde alt for at virke mindst muligt skræmmende. Kan jeg gøre noget anderledes? Eller skal jeg bare prøve det samme de næste par dage?

2 Synes om

Nu er jeg ikke den der har største erfaring med sammenføringer, men jeg ville give dem længere tid adskilt. Og så forsøge igen, mens de får godbidder. Men mere tid tænker jeg.

Nu er det jo sommerferie, så her er ikke så aktiv, men måske der er nogen der kan byde ind med bedre eller flere råd. :slight_smile:

Positiv forstærkning (godbider og ros) glad og lys stemme, eller dæmpende rolig stemme og opførsel, hvis der er noget :slight_smile:

3 Synes om

Ja, jeg vil også helt klart sige positiv forstærkning. Godbidder eller andre lækkerier de rigtig gerne vil have, med ros til hende der er usikker når hun ikke siger noget… og selvfølgelig ros til dem begge når det foregår i fred og fordragelighed.

2 Synes om

Så er bøtten vendt og nu er det Fleur som hvæser igen. Jeg bliver simpelthen så træt.
Jeg er løbet tør for Felifriend og har bestilt til ny diffuser igen - jeg har en aftale med mig selv om at de skal hilse sammen med mig mindst 2 gange dagligt de næste 14 dage.
Men jeg er ved at løbe lidt tør for tid og tålmodighed - det sidste især fra min ellers ret tålmodige kæreste. Vi venter barn nr. 2 og jeg har termin i slut september. Jeg gad virkelig godt der var kommet en løsning på det inden da. For der regner jeg ikke med at få en masse tid til at sidde og lave katte adfærdsarbejde :frowning:

Hvis det også handler om tidspres før den lille kommer, så kunne det være en ide at få en adfærdsterapeut ud. Vi kan hjælpe med rigtig meget herinde, men vi kan ikke se kattene og deres indbyrdes reaktioner og det kan altså gøre en verden til forskel.

Jeg har selv tidligere brugt en sådan, og vil til enhver tid anbefale andre at bruge sådan en

1 Synes om

Ja, det giver også virkelig god mening. Det forstår jeg fint. Jeg giver dem lige 14 dage og får dem vækket til at kunne være lidt mere sammen. Problemet er at de jo for pokker sover hele dagen væk :open_mouth: De er også 11 år gamle, så er klar over de ikke er helt nye - men alligevel :sweat_smile:

Evt. så bestil en nu, der kan jo være noget ventetid? :slight_smile: (Og den kan jo aflyses hvis de bliver gode inden)

Vi bruger Royal Canins Calm i en periode indtil vi trapper ned ved at blande andet fodder ind. Og så kærlighed, tålmodighed og masser af leg og aktivering😂