Hjælp til sammenføring

Hej med jer kloge damer :slight_smile:

Jeg har to meget stædige Birma piger, som er blevet uvenner efter den ene har været en tur ved dyrlægen.
De endte desværre med at komme op at slås kortvarigt, indtil jeg fik dem skilt ad :frowning: Det skete d. 29 maj. Siden da har de boet adskildt og jeg har haft dem ude og hilse på hinanden igennem en transportkasse mindst en gang om dagen.
Jeg giver dem zylkene, har Feliway Friend i stikkontakten og roser dem og hygger på gulvet når de bliver præsenteret for hinanden. Men de hvæser stadig igennem transportkassen og brummer endda nogle gange.
Jeg har svært ved at se at det går fremad og det har som sagt stået på i over en måned nu. Så nu er jeg nødt til at høre jer ad, om I har nogle flere gode tips og tricks ? Jeg begynder at synes det er lidt op af bakke.
Det skal siges at de er søstre og har boet sammen i de snart 11 år de har levet. De har været uvenner før, hvor de også kom op at slås, men der tog det ca 14 dage at få dem sammen igen. Den her gang synes jeg der er mere modvilje mod hinanden og jeg er selvfølgelig “bange”/nervøs for at sætte dem sammen uden en transportkasse imellem.
A little help please :pleading_face:

Hvad med en netdør?

Jeg kan ikke have en netdør - jeg har en dreng på 2 år, som 100% sikkert får den splittet ad :confused:

:slight_smile: to årige kan mange ting, men jeg tænker han skal være ualmindelig destruktiv, hvis han kan rive det net i stykker du kan få på zooplus der er bidefast :slight_smile:
En ramme af træ og så sat fast med klamper så skal der virkelig meget til :slight_smile: (saks eller kniv eller noget i den stil)
Blot til info :slight_smile:

1 Synes om

Jamen jeg synes det bliver meget bøvlet med en netdør - det er et værelse vi bruger og går ind og ud af ret så ofte. Tænker heller ikke min mand ville være særlig glad for ideen.
Er der ikke andre gode ideer end en netdør? :slight_smile:

1 Synes om

Uden at ha’ voldsomt meget erfaring med katte sammenføringer (i hvert fald ikke de udfordrende), kunne jeg umiddelbart forestille mig, at katte i transportkasser er lidt at sammenligne med hunde i snor - så at de potentielt er mere “defensivt aggressive”, idet de ikke har optionen at trække sig…?

Den mulighed giver en netdør jo til gengæld.

3 Synes om

Jeg forstår godt hvad du mener - men alternativet er at de kan vende på en tallerken og hoppe på hinanden :disappointed_relieved:
Jeg får aldrig gennemført en netdør - min mand er i forvejen pisse træt af dem. Så det kunne være rigtig fint med andre forslag :hugs:

Det kan jo blive svært, når de bliver præsenteret for hianden for så bare at blive adskilt fra hinanden igen. De får ikke tid til at vænne sig til hinanden ved hele tiden at kunne se og lugte - men ikke røre - hinanden. Det er nok lidt at håbe på, at der sker et mirakel overnight :slight_smile:

Jeg kan sagtens forstå, at det kan være problematisk med en netdør, men hvad skal man næsten ellers finde på? Forhåbentlig har nogen et bedre forslag?

Tænker lidt tanken, at du hver dag skal starte forfra, netop fordi de ikke har muligheden for dagen igennem at se og vænne sig til hinanden. Det kan en netdør gøre, og stadig har de muligheden for at være adskilt. Jeg ved godt, at det ikke er dét, du søger af løsningsforslag, men jeg tror altså, at det er det, der skal til, for at give dem tilvænning af hinanden :blush:

Jeg har ikke andre forslag end de andre, men måske lidt opmuntring…

Vi har to gange sammenført voksne katte - altså fremmede katte. Vi havde kun netdøren oppe i hhv 4 og 7 dage. Så det er altså en virkeligt midlertidig løsning :slight_smile:

1 Synes om

Kunne man bruge det her ? Er der nogen som har erfaringer med det? Umiddelbart tænker jeg at det er for “åbent” i bunden eller hvordan skal det sættes fast, så de ikke kravler under? Det forstår jeg ikke helt :face_with_monocle:

https://www.zooplus.dk/shop/kat/kattenet_kattelemme/kattenet/kattenet/732416

Det vil være nemmest at flytte for at gå ind og ud, hvis det klampes på en ramme :slight_smile:

Vi brugte det net, klampede det på en ramme og holdt det hele på plads med ro stole. Nej, det var ikke kønt. Men det virkede!

1 Synes om

Du har ikke et billede af det?

billede billede
Det er mere end simpelt :slight_smile: 4 små vinkeljern og 4 stykker træ :slight_smile: net og klamper. Finito :slight_smile:
Vores fungerer pt som sikkerhedsnet ved trappen så en vis russer ikke tager den ud over gelænderet :slight_smile:

Det er bundet fast med en almindelig snor og kan holde til både klatring og bidning :smile:

1 Synes om

Vores så ud som Sugiehs :slight_smile:

1 Synes om

Men hvordan bliver den så sat fast til døren?

Der er flere muligheder :slight_smile:
Som Lykke og Rune stille to stole foran for at holde den.
Som os, skrue 4 kroge i karmen og lave en intermistisk løsning med snor.
Eller man kan skrue to små hængsler fast så den kan åbnes som en almindelig dør :slight_smile:

@miamus - Kan du måske tage et par billeder af den I har? :slight_smile:

34

Nå en lille update her; jeg satte net op i mandags og siden da har det gået fremad med dem. De kan sidde og kigge på hinanden uden at hvæse og eller brumme. Men ved et uheld løb hende på værelset ud i går og blev så jagtet af den anden - de var ikke som sådan oppe og slås - hun blev bare jagtet med lidt brummen undervejs. Vi tager alligevel i sommerhus på mandag-onsdag og der har jeg ikke tænkt mig at de skulle være sammen alligevel, så det er ikke sikkert det har haft den store betydning.

Men jeg har et spørgsmål; hende på værelset føler sig selvfølgelig lidt udenfor fordi hun er derinde. Ville det stresse mere end at gøre gavn, hvis man byttede lidt rundt på dem? Altså hun kommer ud derinde fra imens jeg har lukket til hende den anden - men det er kun imens jeg er hjemme - hvilket jeg ikke er særlig meget for tiden pga ferie :thinking:

2 Synes om