Jeg har et køleskab der har drillet mig lidt… For nogle måneder siden holdt det op med at virke. Der var slet ikke lys i det eller noget… Jeg tjekkede sikringer og det hele, men det ville bare ikke virke… Og det var selvfølgelig 2 år og en måned gammelt, og jeg havde ingen ekstra forsinkringer, så der var ikke så meget hjælp der… Alligevel gik firmaet det er fra, med til at komme ud og se på det… Dagen før de kommer forsøger jeg at tænde det igen, og så virker det…
Nu er mit problem så bare, at jeg ikke har tænkt mig om da det gik i stykker… Jeg havde nogle enkelte ting liggende inde i det (en af ulemperne ved en dårlig hukommelse), og lågen til det lukket… Puha, det lugtede ikke godt da jeg åbnede det…
Men jeg havde så lågen til det stående åben hele dagen i går, mens jeg vaskede hver en del der kunne tages ud, og jeg vaskede hele køleskabet indenvendigt, bare i sulfo og vand… Men lugten forsvinder ikke… Det er som om det sidder i væggene…
Så nu har jeg et rent køleskab som man er ved at besvime over når man åbner lågen…
Hvad gør jeg? Hvordan slipper jeg af med den sindsyge lugt? Please kom med nogle gode idéer eller husråd, jeg er næsten villig til hvad som helst…
Prøv lige at google ‘husråd lugt køleskab’ eller noget i den stil - jeg mener at kunne huske noget med bagepulver eller natron, men jeg kan ikke huske om det skal blandes med vand inden det stilles ind i køleskabet …
Prøv at vaske det hele rent i Rodalon eller klorin. Jeg mener også at have hørt noget med at man kan lægge en halv citron derind, men jeg kan tage fejl.
Den med halve citroner virker i hvert fald hvis det er et ellers tomt køleskab der uheldigvis har været lukket imens det har været slukket, har selv prøvet det ad to omgange og det virkede super.
Måske du skal prøve med en hel stak citroner skåret i halve - bare for at være på den sikre side
Skal nok være sød, ved hvor rædsomt det er med et ildelugtende køleskab
kaffe (malet og bønner ) det tager lugten du skal sætte dem i en kop eller skål . De skal ikke havde være brugt men lige fra posen … men malet er bedst
Det er det samme som er i de æg man kan købe i butikkerne som tager lugten …
[quote=R500;398461]kaffe (malet og bønner ) det tager lugten du skal sætte dem i en kop eller skål . De skal ikke havde være brugt men lige fra posen … men malet er bedst
Det er det samme som er i de æg man kan købe i butikkerne som tager lugten …[/quote]
Det skal være tændt det virker ikke lige på 5 min men efter 1 døgn kan du mærke forskel …
jeg skifter kaffen ud hver 2 md.
Jeg har det altid stående i mit køleskab det er en længer sigt løsning
[quote=DortheM;398468]En lille slat eddike i en flaske uden låg, kan også gøre det.
Det tager lugten utrolig hurtig :)[/quote]
Ok, det var også en mulighed, den har jeg hørt om før…
[quote=R500;398470]Det skal være tændt det virker ikke lige på 5 min men efter 1 døgn kan du mærke forskel …
jeg skifter kaffen ud hver 2 md.
Jeg har det altid stående i mit køleskab det er en længer sigt løsning[/quote]
Ok, super, så skal jeg ud og shoppe lidt i morgen, og afprøve lidt af hvert
Jeg har altid en åben bøtte bagepulver stående i køleskabet til at tage lugten, det virker fint Men om det også virker imod “slem lugt” det ved jeg ikke :øhmm: men det er måske et forsøg værd? :?
Og når du så har prøvet alle de råd du får og brugt en masse penge på det, så vil du finde ud af, at der ikke er noget som helst der kan fjerne den grimme lugt.
Og at pengene ville ha’ været rare at ha’ når der skal købes nyt køleskab ;-))))
Eller med andre ord, ud med køleskabet…stanken fra noget der har ligget og rådnet i et køleskab uden strøm til, forsvinder aldrig.
Selv om køleskabet havde været totalt tømt og helt rent da det stod med strømmen taget fra, så ville det ha’ lugtet nu når det bare har stået med lågen lukket i uden strøm til…bare ikke så slemt som nu.
I øvrigt er det sådan med køleskabe, at såfremt det er nødvendigt at have forskellige ting stående i det i forsøg på at fjerne eller undgå “lugt af køleskab”, så er det fordi temperaturen til stadighed er for høj…
De indeholder aktivt kul, som er godt til at fjerne dårlig lugt. Vi har haft (frosset) fisk liggende til optøning, hvor der så var gået hul på posen og det STINKER noget så forfærdeligt; heldigvis er det i vores øl og vand-køleskab, ikke det i køkkenet.
Irma har tidligere haft køleskabs-æg med aktivt kul, dem har vi brugt tidligere og de virkede. De fåes desværre ikke mere i Irma, men disse burde være tilsvarende.
[quote=Felis;398504]Og når du så har prøvet alle de råd du får og brugt en masse penge på det, så vil du finde ud af, at der ikke er noget som helst der kan fjerne den grimme lugt.
Og at pengene ville ha’ været rare at ha’ når der skal købes nyt køleskab ;-))))
Eller med andre ord, ud med køleskabet…stanken fra noget der har ligget og rådnet i et køleskab uden strøm til, forsvinder aldrig.
Selv om køleskabet havde været totalt tømt og helt rent da det stod med strømmen taget fra, så ville det ha’ lugtet nu når det bare har stået med lågen lukket i uden strøm til…bare ikke så slemt som nu.
I øvrigt er det sådan med køleskabe, at såfremt det er nødvendigt at have forskellige ting stående i det i forsøg på at fjerne eller undgå “lugt af køleskab”, så er det fordi temperaturen til stadighed er for høj…[/quote]
Ja, jeg frygter også at lugten ikke forsvinder, men da køleskabet ikke er mere end snart 2½ år gammelt, og kostede næsten 8.000, så gør jeg gerne lidt af hvert for at “redde” det… Og nu er citroner og en pose kaffe ikke det der forhindre mig i at købe et nyt
Jeg kan så fortælle jeg har fjernet dårlig lugt i mit køleskab med kaffe.
Det var lidt det samme, nemlig strømsvigt og vi var ikke hjemme.
Der er ingen lugt i køleskabet idag, bort set fra det der må være der. Jeg havde kaffe til at stå over en længere periode og det virker altså.
Knus Elin
Jeg ville nok prøve med et desinfektionsmiddel, der også fjerner svamp/mug. Ikke fordi jeg ved det er problemet - men det er da et forsøg værd, og så ved du at du er fri for svampesporer og bakterier, og det er jo meget rart, når man skal ha’ madvarer derinde. Jeg bruger Matas desinfektion- og rengøringsmiddel, både til sådan noget, til badeværelser og til kattebakker. Det lugter ikke af noget i sig selv (jeg hader klorin og eddikelugt ;)), og jeg synes det er godt til at fjerne lugt