Hjælp til stamnavn

I have a dream! - en drøm om at starte mit eget lille stueopdræt udelukkende med salg af norske skovkatte til kæl.

Alt er på plads, undtagen et stamnavn.
Det er her jeg beder alle jer kattegale om en smule inspiration.

For at hjælpe jer lidt, vil jeg lige fortælle om mig selv:
Jeg er en stille fyr, som sidder meget foran min computer da dette er både mit arbejde samt min hobby. Jeg spiller en del computerspil, såsom World of Warcraft, Half-Life serien samt GTA San Andreas og Bioshock. Når jeg bevæger mig udenfor bruger jeg tiden på at male lovlig grafitti og hænge ud med de få, men nære, venner jeg har i min omgangskreds.
- Håber det kunne hjælpe lidt, da et stamnavn jo helst skal reflektere hvem jeg er (;

I forhold til stamnavn, så er det vigtigste at det ikke er taget eller ligger for tæt op af et andet stamnavn, som er i brug. Listen over navne kan ses her: FIFe :: Cattery Name Search

Ellers så ville jeg vælge et navn der klinger godt i dine ører, som kommer til at passe med hvad du kunne tænke dig at kalde din kommende killinger. Overvej stamnavn i forhold til engelsk vs. dansk, fx. temanavne fra computerspil måske ikke vil lyde super godt sammen med et meget danskklingende stamnavn.

Husk at finde på i hvert fald tre gode stamnavne, som du vil være glad for at have i alt den tid du skal opdrætte. :ok:

Brug et navn som i forvejen er dig. Navn på hjemmeside, kælenavn, din e-mailadresse, hjemmeside og lignende. Dit brugernavn her.

Og husk at det ikke er klogt (og måske heller ikke tilladt længere) at vælge et stamnavn med racens navn i :slight_smile:

Jeg fandt mit ved at se på gamle kælenavne for mig

mit stamnavn er mit Nick name herinde :slight_smile: vores nicks kommer jo ofte til at betyde meget

Jag tyckte att det var jättesvårt att komma på ett lämpligt namn men fastnade för ett förslag från min son. Eftersom vi vill jobba med friska o sunda katter så tyckte han att Securitazz var fyndig, en blandning av security och tass fast med zz på slutet. Därför har också alla våra katterungar z i sitt namn - lite besvärligt har vi märkt nu när vi har haft några kullar…:uha:

Okay, så har jeg da lidt at gå efter. Tak (:

jeg fik hjælp til at finde mit stamnavn :slight_smile:

Mit er Di’mani’s og er fra mit for, mellem og efternavn.

Heidi marion nielsen :slight_smile:

du kan evt lave noget ala det, eller måske en sammensætning af noget andet som enten betyder meget for dig eller som er en del af dig :slight_smile:

Mit er Yogini og det er efter en supersej kvindelig buddha ved navn Vajra Yogini.

Jeg ville ikke have noget som lignede andres, og ej heller noget med race i tilfælde af, at vores lille eventyr går galt så ser det dumt ud at opdrætte andre racer under navne som Snowie eller Happy Feet:-)

Nej Happy Feet kunne måske godt gå… Men sådan blev det ikke. Tror der var en i TICA der hed Happy paw og det var derfor…

Nå men ind og søge på listen og brainstorme. Find et unikt navn. Det er dit for resten af dit liv og i en del år efter din død:-)

MVH

Ok - nu bliver jeg måske nok upopulær - men er det dit eneste mål med at være opdrætter? Altså at lave killinger der skal sælges som kælekatte?
For så må du meget undskylde - så synes jeg du skal lade helt være med det. Jeg opdrætter fordi jeg gerne vil bevare og udvikle en race - komme så tæt på den perfekte skovkat som overhovedet muligt - hver eneste parring jeg laver er fordi jeg håber på, at der kommer en killing jeg kan bruge i mit fremtidige arbejde - at der så er et “overskud” af killinger som jeg så sælger - det er en helt anden ting. Jeg laver ikke et kuld bare med det formål at de skal sælges, den slags overlader jeg til griseproducenter ol.

[quote=DK Musplheim;252957]Ok - nu bliver jeg måske nok upopulær - men er det dit eneste mål med at være opdrætter? Altså at lave killinger der skal sælges som kælekatte?
For så må du meget undskylde - så synes jeg du skal lade helt være med det. Jeg opdrætter fordi jeg gerne vil bevare og udvikle en race - komme så tæt på den perfekte skovkat som overhovedet muligt - hver eneste parring jeg laver er fordi jeg håber på, at der kommer en killing jeg kan bruge i mit fremtidige arbejde - at der så er et “overskud” af killinger som jeg så sælger - det er en helt anden ting. Jeg laver ikke et kuld bare med det formål at de skal sælges, den slags overlader jeg til griseproducenter ol.[/quote]

Du giver mig blot endnu mere lyst til at lave et opdræt udelukkende til kæl, for din holdning kan jeg på ingen måde relatere til. At avle katte, som du selv associerer med griseproducering, med det eneste formål, at lave den perfekte skovkat som igen udelukkende skal bruges til parring hele dens liv, er sgu da noget af det mest egoistiske jeg længe jeg hørt - Du gør det for din skyld, ikke for kattens.

Hvad jeg vil med mit eventuelle opdræt, er at udbrede kendskabet til den norske skovkat og lade folk udenfor opdrætterverdenen få lov til at lære denne fantastiske kat at kende. At give en familie en kat som de kan elske, ikke endnu en opdrætter som kan få lov at dyrke hor med den. Der er en overflod af opdrættere og der er på ingen måde et marked som kan opkøbe så mange katte som der bliver avlet til avl, og derfor vil jeg på ingen måde sælge katte til en anden opdrætter hvis katten skal bruges til avl.

[quote=k3st;253001]Du giver mig blot endnu mere lyst til at lave et opdræt udelukkende til kæl, for din holdning kan jeg på ingen måde relatere til. At avle katte, som du selv associerer med griseproducering, med det eneste formål, at lave den perfekte skovkat som igen udelukkende skal bruges til parring hele dens liv, er sgu da noget af det mest egoistiske jeg længe jeg hørt - Du gør det for din skyld, ikke for kattens.

Hvad jeg vil med mit eventuelle opdræt, er at udbrede kendskabet til den norske skovkat og lade folk udenfor opdrætterverdenen få lov til at lære denne fantastiske kat at kende. At give en familie en kat som de kan elske, ikke endnu en opdrætter som kan få lov at dyrke hor med den. Der er en overflod af opdrættere og der er på ingen måde et marked som kan opkøbe så mange katte som der bliver avlet til avl, og derfor vil jeg på ingen måde sælge katte til en anden opdrætter hvis katten skal bruges til avl.[/quote]

Men du vil gerne selv gå ud og købe katte til avl? Kan du slet ikke se hvor dobbeltmoralsk du er? :uha:

Jo, det kan jeg sagtens.
Der hvor jeg ser at det er anderledes er at jeg ikke har tænkt mig at købe en kat til at avle katte der skal avle katte.

Hvem tror du, de andre skovkatteopdrættere forsøger at sælge deres kælekatte til :? Der er masser af folk “uden for opdrætterverdenen”, der har skovkatte.

[quote=k3st;253001]Du giver mig blot endnu mere lyst til at lave et opdræt udelukkende til kæl, for din holdning kan jeg på ingen måde relatere til. At avle katte, som du selv associerer med griseproducering, med det eneste formål, at lave den perfekte skovkat som igen udelukkende skal bruges til parring hele dens liv, er sgu da noget af det mest egoistiske jeg længe jeg hørt - Du gør det for din skyld, ikke for kattens.

Hvad jeg vil med mit eventuelle opdræt, er at udbrede kendskabet til den norske skovkat og lade folk udenfor opdrætterverdenen få lov til at lære denne fantastiske kat at kende. At give en familie en kat som de kan elske, ikke endnu en opdrætter som kan få lov at dyrke hor med den. Der er en overflod af opdrættere og der er på ingen måde et marked som kan opkøbe så mange katte som der bliver avlet til avl, og derfor vil jeg på ingen måde sælge katte til en anden opdrætter hvis katten skal bruges til avl.[/quote]

Men du vil gerne selv have avlskatte? Hvor længe vil du så avle på dem? Jeg er ikke selv opdrætter og bliver det heller aldrig, men for mig lyder det altså som om du mangler lidt basis-viden om opdræt, såsom hvorfor og hvordan andre gør det?

Har du haft nogle dårlige erfaringer med en eller flere opdrættere selv, der gør at du svarer så hårdt på Lottes rigtigt gode indlæg? Jeg vil anbefale dig at få dig et netværk indenfor racen inden du begynder eget opdræt - især når du selvmodsiger dig selv så meget som du gør i det indlæg jeg har citeret.

Tænk på at selvom du ligenu hælder mest til bare een race,så har du måske lyst til en anden race om nogle/mange år.
Derfor bør man være varsom med at “inddrage” en race i stamnavn.
Bare et godt råd og pøj pøj med det :slight_smile:

Jeg kan godt se hvad det er du forsøger at få mig til at sige, men forskellen er at ALLE killinger jeg eventuelt ville få, udelukkende ville blive solgt som kælekatte, og ikke kun overskuddet fra de ‘perfekte’ avlskatte.

Jeg forsøger skam ikke at få dig til at sige noget som helst - jeg synes bare ikke, din argumentation holder.

Du mener, at dit formål med at opdrætte skulle være at udbrede racen norsk skovkat til “almindelige” mennesker - jeg prøver bare at fortælle dig, at den er rigeligt udbredt blandt “almindelige” mennesker, så IMO er det ikke et godt nok mål med et dit eventuelle fremtidige opdræt.

Hvis du havde valgt snowshoe som Helle, er det en anden sag - for i de små racer skal kendskabet udbredes af nogen.

[quote=Gizzemissen;253008]Men du vil gerne selv have avlskatte? Hvor længe vil du så avle på dem? Jeg er ikke selv opdrætter og bliver det heller aldrig, men for mig lyder det altså som om du mangler lidt basis-viden om opdræt, såsom hvorfor og hvordan andre gør det?

Har du haft nogle dårlige erfaringer med en eller flere opdrættere selv, der gør at du svarer så hårdt på Lottes rigtigt gode indlæg? Jeg vil anbefale dig at få dig et netværk indenfor racen inden du begynder eget opdræt - især når du selvmodsiger dig selv så meget som du gør i det indlæg jeg har citeret.[/quote]

Jeg svarer hårdt, på hårde svar :wink:
Jeg er opdraget i avlsverdenen og netop derfor har jeg den meget ‘ind-opererede’ holdning som jeg har da jeg mener at mange opdrættere har opdræt af de forkerte grunde. Og netop derfor har jeg holdt mig fra mange diskusioner herinde, da det nemt kunne udvikle både had og hetz. Jeg har haft disse diskussioner med udtallige andre og jeg føler ikke at man kommer nogen vegne eftersom man ikke kan diskutere følelser. Jeg har et netværk indenfor opdrætterverdenen og jeg har en enorm basisviden indenfor hvordan og hvorledes, da jeg som sagt er opvokset i midten af alt dette. Jeg kan udelukkende forstå at der sås tvivl om mine hensigter med et eventuelt opdræt, og det er fuldt ud respekteret, jeg har blot ikke den samme holdning af følelsesmæssige årsager.

[quote=Temple Bar;253013]Jeg forsøger skam ikke at få dig til at sige noget som helst - jeg synes bare ikke, din argumentation holder.

Du mener, at dit formål med at opdrætte skulle være at udbrede racen norsk skovkat til “almindelige” mennesker - jeg prøver bare at fortælle dig, at den er rigeligt udbredt blandt “almindelige” mennesker, så IMO er det ikke et godt nok mål med et dit eventuelle fremtidige opdræt.

Hvis du havde valgt snowshoe som Helle, er det en anden sag - for i de små racer skal kendskabet udbredes af nogen.[/quote]

Du har din holdning, jeg har min, hvilken holdning der er den rette, er op til tredjemand.