Hjælp til valg af kattegrus

Nu har jeg tjekket grus-tråden ud, men jeg ønsker ikke at gennemprøve alverdens produkter for at undersøge om gruset kan tilpasses min store neutraliserede bamse (Maine Coon) derhjemme.

:playkitty1::tænkekitty:

Sagen er den:
Vi har derhjemme 2 bakker og har en tredje på vej til to katte, hvor vi anvender træpiller. Men jeg har en idé om, at det ikke falder i hankattens smag, og at han hellere vil have noget grus, hvilket vi også har prøvet, herunder billige, klumpende produkter fra supermarkedet og Extreme Classic. Problemet er, at hankatten kan lave det ondeste urinlugtende tis i store mængder. Jeg har af flere omgange fået ham urintestet for at tjekke om der skulle være noget galt, men dette er ikke tilfældet. Han har jf. dyrlægen bare en meget kraftig lugtende urin.

Træpillerne fungerer fint herhjemme, og vores forsøgsordning med ”Fresh and Easy” (de der hvide og blå krystaller) har også forløbet OK, men jeg er ikke helt tilfreds, da det ikke altid kan suge hans mængde af urin. Og igen: han vil hellere gå på gruset, og passer træpillerne ham ikke så tisser han bare på gulvet. 

[SIZE=2]Er der nogen herinde, der kan anbefale mig noget kattegrus, der er drøj i brug og er god til at indkapsle urinlugten – også ved store mængder ildelugtende urin? :høhø:

[/SIZE]

Premiere sensitive er super godt! :thumbup:

Jeg kan anbefale Golden Gray Master ( Golden Grey Master Cat Litter at zooplus )

Selv synes jeg det er rigtig godt til at indkapsle lugten. Det er fint grus med silikat der dufter af babypuder, men det er egentlig kun når jeg tømmer klumperne.
Herudover synes jeg det holder længe. Og ca 1 gang om uge supllere jeg op med noget nyt. og ca 6 uge skifter jeg bakken helt. har dog pt også kun 1 kat.

Jeg bruger selv extreme classic, og jeg ku aldrig finde på at bruge andet :wink:

Jeg bruger også træ… min ene hankat havde svært ved at vænne sig til træpillerne, han stod på kanten med kun en pote ned i bakken og tissede… så lagde jeg et lag almindeligt kattegrus oven på træpillerne et stykke tid, som jo bliver blandet med træpillerne efterhånden de graver, det ville han gerne træde i… Efter et stykke tid trappede jeg gruset ned og bruger kun piller nu…

Tjaa… du får nok ligeså mange bud som der er brugere på KG :slight_smile:

Jég bruger EverClean ekstra strength og jeg kunne ikke være mere tilfreds :slight_smile:

/Mette

Ever Clean. Ingen tvivl.

Jeg har prøvet extreme classic, golden grey master og ever clean. Jeg kan lide dem alle, men foretrækker klart everclean, da jeg synes at det har en lidt bedre sugeevne og der er mindre lugt når jeg bruger det :slight_smile:

Derudover - hvad får dine katte af mad? Kun tørkost eller også godt med vådkost eller evt. også råt? Jeg spørger fordi den kraftige lugt kan skyldes at hans urin er meget koncentreret, altså at han ikke får nok at drikke.
Katten kompensere nemlig ikke ved at drikke så meget, at de opvejer for den meget lille smule væske der er i tørkost ifht deres naturlige kost :slight_smile: Så du kan jo evt. også prøve at give ham et par måltid vådkost om dagen, evt. med noget vand på, hvis de ikke allerede får det… :slight_smile:

Ever Clean og Ekstreme Classic er jeg MEGET begejstret for …
men lige nu kører jeg faktisk på maxizoo’s Multifit Ekstra Comfort mener jeg der hedder …
det er også fint grus og suger faktisk ret godt.

For tiden bruger vi AK Super Clumping (fintkornet bentonit) og er udmærket tilfredse.

Jeg er stor tilhænger af AK - det holder klumpevne og grusstruktur meget længere end andet grus - og jeg har nok prøvet alt der er at prøve …

Extreme classic UDEN pudder… det med pudder reagerer efter min mening med urinen og giver en HÆSLIG lugt… det samme med Premier…

hvis du har prøvet med pudder - så vil jeg mene du har en mulig årsag til at det lugter virkelig grimt…

ud over det tilslutter jeg mig at han ikke får helt så meget væske som han vil have godt af - det forværrer lugten en del også :slight_smile:

[QUOTE=Eife;553660]Jeg har prøvet extreme classic, golden grey master og ever clean. Jeg kan lide dem alle, men foretrækker klart everclean, da jeg synes at det har en lidt bedre sugeevne og der er mindre lugt når jeg bruger det :slight_smile:

Derudover - hvad får dine katte af mad? Kun tørkost eller også godt med vådkost eller evt. også råt? Jeg spørger fordi den kraftige lugt kan skyldes at hans urin er meget koncentreret, altså at han ikke får nok at drikke.
Katten kompensere nemlig ikke ved at drikke så meget, at de opvejer for den meget lille smule væske der er i tørkost ifht deres naturlige kost :slight_smile: Så du kan jo evt. også prøve at give ham et par måltid vådkost om dagen, evt. med noget vand på, hvis de ikke allerede får det… :)[/QUOTE]

• Jeg bruger primært LUX vådfoder (den gule og orange) og så fodrer jeg med råt, dog ikke direkte BARF, men kød fra supermarkedet, som primært består af kylling. Tørfoder anvendes kun som supplement, som står fremme hele tiden. Her bruger jeg mærket Olivers.

Så jeg vil bestemt ikke sige, at det er foderet, der er et problem. Min anden kat, som får det samme har slet ikke disse urinlugtsproblemer, men det ville helt klart være en god årsag til problemet, hvis jeg blot fodrede med tørkost. :slight_smile:

Hvis du har en kat med kraftig urinlugt, så kan jeg kun anbefale golden grey master. Det er grus, med små krystaller i selve gruset. Det skulle i følge producenten være lavet til fertile katte og deres kraftigere urinlugt.
Herhjemme er det klart et god grus, og det er kun hvis kattene ikke dækker af for deres lort, at jeg kan lugte det. End ikke de helt store tisseture kan lugtes overhovedet - ikke herhjemme i hvert fald :slight_smile:

Da jeg fik tidligt fri i dag fra skole, kørte jeg lige en smut i Petworld for at se udvalget af grus og store, åbne kattebakker. Her blev der indkøbt en stor åben kattebakke og en 15 kg. pose med Extreme Classic, da de desværre ikke havde Golden Grey Master. Denne udgave af Extreme Classic er så den med babypudder, da jeg har fundet ud af, at det var den normale udgave af Extreme Classic, jeg fik købt sidst. Virker produktet ikke optimalt mht. lugtgener, støv eller at katten ikke gider anvende det, jamen så bliver næste pose en Golden Grey Master.

Så pt. fungerer gruset herhjemme lidt som en forsøgsordning, men jeg skal nok opdatere Jer på hvordan det går. :slight_smile:
Rigtig mange tak for Jeres forslag, råd, gode idéer og erfaringer.

Extreme classic, Golden grey master og EverClean er det bedste på marked (synes jeg) - lige i øjeblikket kører jeg EverClean og jeg bliver hver eneste gang forbavset over, hvor lidt det støver, hvor lugtfri bakken er og hvor drøjt det ér i brug. Og sammen med litterlifteren går det simpelthen som en leg.

Jeg går efter tilbud på de ovennævnte 3 grus. Men hælder mest til EverClean.

Grus med pudderduft generer mig ikke, dog plejer jeg at blande det duftende med et ikke duftende. Katten er også tilfreds om det er med duft eller ej. Jeg bryder mig bare ikke om det hvis katten kommer til at dufte af babypudder.