Hjælp til valg af oste :)

Ja, som overskriften så sigende siger så har jeg brug for jeres hjælp til at vælge 2-3 slags oste. Jeg spiser ikke selv ost og aner intet om ost.

Vi skal holde åbent hus i anledning af vores kobberbrylluppe og der skal være “lidt men godt” på buffet bordet.

Foreløbig er planlagt flg :

små frikadeller
serano skinke
små stærke pølser
måske noget varmrøget laks

tomat tærte
paste med valnødder og artiskok
Hjemmelavet knækbrød
flute

kage og guf

så kære madglade og kyndige KG

hvilken slags oste skal jeg vælge og ca hvor meget ?

Vi ved jo ikke hvor mange der kommer.

Håber i kan hjælpe.

Tak :blomst:

Vesterhavsost er en af mine “ostehapser” favoritter. Det er en ret fast ost med en lidt salt smag. Eneste ulempe er at den er temmelig dyr.
En brie er næsten altid et hit og kan bruges til både kiks og brød. President går du stort set aldrig fejl af mild og blød.
En muggen ost (aka blåskimmel) er der mange der kan lide, men der kan jeg ikke hjælpe…

God fest og lækker mad ser det ud til :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1293362]Vesterhavsost er en af mine “ostehapser” favoritter. Det er en ret fast ost med en lidt salt smag. Eneste ulempe er at den er temmelig dyr.
En brie er næsten altid et hit og kan bruges til både kiks og brød. President går du stort set aldrig fejl af mild og blød.
En muggen ost (aka blåskimmel) er der mange der kan lide, men der kan jeg ikke hjælpe…

God fest og lækker mad ser det ud til :-)[/QUOTE]

Absolut enig
Vesterhavsosten er både børn som voksne her glade for… Der er vist 3-4 slags, men de er alle ret gode… Hvor meget handler om hvor mange du tror der kommer, så hvor mange vil du gætte på?

Er også enig om brien, da den er ret neutral,
Blåskimmel bliver der sjældent spist meget af så hvis du forventer der kommer børn så skift den evt ud med med flødeost

[QUOTE=HolmeInc;1293362]Vesterhavsost er en af mine “ostehapser” favoritter. Det er en ret fast ost med en lidt salt smag. Eneste ulempe er at den er temmelig dyr.
En brie er næsten altid et hit og kan bruges til både kiks og brød. President går du stort set aldrig fejl af mild og blød.
En muggen ost (aka blåskimmel) er der mange der kan lide, men der kan jeg ikke hjælpe…

God fest og lækker mad ser det ud til :-)[/QUOTE]

Absolut enig
Vesterhavsosten er både børn som voksne her glade for… Der er vist 3-4 slags, men de er alle ret gode… Hvor meget handler om hvor mange du tror der kommer, så hvor mange vil du gætte på?

Er også enig om brien, da den er ret neutral,
Blåskimmel bliver der sjældent spist meget af så hvis du forventer der kommer børn så skift den evt ud med med flødeost

Uha, ost er mit speciale…

Enig med HolmeInc - en god ost der kan skæres i stave. Jeg kan supplere med en god emmentaler eller gouda.
Derudover har jeg en svaghed for gedeost - fåes i alle former, skæreost, brie, camembert osv.
Af blå oste kan jeg anbefale denne fra Thise Mejeri Thise Mejeri – Uncompromising Organic Quality

Ellers kan du prøve at besøge en velassorteret ostehandel og høre hvad de vil foreslå - så kan de evt sætte 3 oste sammen som går godt til hinanden.

Jeg tænker Port Salut, Vesterhavsost og en god hvidløgsost :slight_smile:

Min yndlingsost at spise som hapsere, er en fransk Comté :savle:
Skimmeloste bruger jeg mest til madlavning (who am I kiddin …), men skal jeg spise f.eks. saltkiks med ost, så køber jeg rødskimmel … den har lidt mere smag end den helt hvide, men er slet ikke over i den (i min mund) lidt harske smag af blåskimmel.
Smøreost … jamen, en god hvidløgsost går man aldrig galt i byen med :smiley:

Jeg ville vælge Manchego eller vesterhavsost, Saint albray (rød skimmel - mildere alternativ til blåskimmel), og en god cheddar.

Jeg ville gå efter en Manchego fra ostehandleren. De er altså bare meget bedre end dem man køber i Bilka. Og så ville jeg supplere med Vesterhavsost, noget røget brie eller smelteost, der bare står så godt til ostekiks eller flutes og måske en gouda med smag. Rødskimmel er også rigtigt godt til et ostebord, der er stadig nok smag i den til at den smager godt på saltkiks, der tit overdøver de helt milde oste, men stadig er den ikke så stærk at den skræmmer ikke-ostespisere væk.

Jeg ved, at jeg er meget ostekræsen (okok, kræsen).

Jeg ville altid vælge cheddar til et ostebord (og så må folk bare undre sig :p). Her for nyligt har jeg smagt en (nok mild) Gouda. Det vat godt!

Sørg i hvert fald for noget, der ikke et lagret til ‘ostenovicerne’ :slight_smile:

Jeg ved, at jeg er meget ostekræsen (okok, kræsen).

Jeg ville altid vælge cheddar til et ostebord (og så må folk bare undre sig :p). Her for nyligt har jeg smagt en (nok mild) Gouda. Det vat godt!

Sørg i hvert fald for noget, der ikke et lagret til ‘ostenovicerne’ :slight_smile:

[QUOTE=Skattekat;1293368]Min yndlingsost at spise som hapsere, er en fransk Comté :savle:
Skimmeloste bruger jeg mest til madlavning (who am I kiddin …), men skal jeg spise f.eks. saltkiks med ost, så køber jeg rødskimmel … den har lidt mere smag end den helt hvide, men er slet ikke over i den (i min mund) lidt harske smag af blåskimmel.
Smøreost … jamen, en god hvidløgsost går man aldrig galt i byen med :D[/QUOTE]

Comté, den er jeg også vild med, fantastisk ost.
Og en go’ Emmentaler, men køb den i delikatesse eller hos en ‘rigtig’ osterhandler, ikke de der supermarkeds-indpakkede versioner.

Irma har fået økologisk Endelave flødeost, den med hvidløg er altså rigtig GO!

De blå oste skræmmer også mig væk (pånær på en bestemt pizza, hvor der er gorgonzola på … mystisk man så kan li’ det).

Og rigtig :hjerte:'ligt tillykke

De der faste ost som skal skæres i stave - skal jeg gøre det eller skal den hel på bordet og så skær folk selv ?

Ved en buffet må det godt gå nemt og hurtigt, og folk bruger typisk den ene hånd til at holde tallerkenen. Så: skæres ud på forhånd!

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1293418]Ved en buffet må det godt gå nemt og hurtigt, og folk bruger typisk den ene hånd til at holde tallerkenen. Så: skæres ud på forhånd!
[/QUOTE]

Jeg ville skære den ud på forhånd, grundet hygiejne … man skal sikkert holde fast ved osten, for at skære stykke af den og det er måske ikke så lækkert, hvis (næsten) alle på stedet har rørt ved den :surrender1:

Helt enig med Lykke.

Og skæres på forhånd. Det bliver altid en smule akavet og ja “uhygiejnisk” når man står der og skal skære af noget selv.

Du kommer ikke uden om Rød Primadonna :savle: