Hjælp til valg af race med henblik på allergi

Hej alle sammen
Jeg har lige oprettet en profil her på Kattegale for at søge råd til valg at kat. :slight_smile: :fløde1:

Sagen er den at jeg troede jeg var allergisk over for alle katte indtil for 5 år siden, hvor min nye papmor og kat flyttede ind.
Desværre er hendes kat en korthåret ikke racekat. Så jeg ved ikke hvad jeg skal lede efter for at finde den racekat jeg kan tåle. :S

Jeg har læst at der som sårn’ ikke findes en “allergivenlig” race da man som allergiker reagere forskelligt. Man kan både reagere på spyt, underpels, kort pels og lang.
Da jeg ikke ved meget om katte syntes jeg det er svært at finde ud af hvad det præcis er jeg ikke kan tåle.

Hvordan finder jeg ud af disse ting? Alle gode råd søges til hvordan jeg finder den rigtige race for mig. :slight_smile: og er det bedst at få en killing eller en voksen kat?

Hvis jeg kunne finde ud af det, så kunne jeg da gå ud fra det grundlag og finde en opdrætter jeg kunne besøge.
Min kæreste og jeg har i mange år ønsket os en kat, så nu hvor vi er flyttet i hus, vil vi gerne have drømmen opfyldt.

God jul fra mig.

et godt tip kan være, at du først finder de eller den race, som du faktisk ville være interesseret i - og så kommer på besøg hos opdrættere af racen, så du kan mærke efter om du reagerer på dem :slight_smile:

Enig og have en trøje på som fanger hår mm. For når du kommer hjem så put din pude ind i trøjen og sov på den og se om du reagere efter kontakt med trøjen i det længere tid end bare et besøg varer…

Men hvad overvejer du af katte og hvad er dine ønsker om kat?
For der er racer der reklamere med at de er allergivenlige og andre som er det, men ikke siger det…
Prøv evt at besøge skaldede katte, katte med kort pels og langhårede, men sig højt når du snakker med opdrætter at du har allergi… (jeg har f.eks. Flere forskellige racer, så ved du at du ikke kan tåle alle katte var det ikke mig du skulle besøge for at se den race jeg opdrætter)

Jeg overvejer En blue Russian, Burmeser, Siberisk skovkat, Balineser, Siamester (alle har jeg fundet på en allergivenlig liste, men er åben for andre racer).
Min Veninde har en British Shorthair og den kan jeg ihverfald ikke tåle :stuck_out_tongue:

Jeg ønsker at min kat skal være social og have lyst til at være sammen med os, men den behøver ikke at skulle ligge i skødet hele tiden.
Men enlig er jeg meget åben for alle racer bare jeg kan tåle den / bo med den uden de store allergi problemer. Jeg ville være så led ked af at anskaffe mig et dyr jeg ikke ville kunne beholde.

[QUOTE=line_refsgaard;1300119]Enig og have en trøje på som fanger hår mm. For når du kommer hjem så put din pude ind i trøjen og sov på den og se om du reagere efter kontakt med trøjen i det længere tid end bare et besøg varer…

Men hvad overvejer du af katte og hvad er dine ønsker om kat?
For der er racer der reklamere med at de er allergivenlige og andre som er det, men ikke siger det…
Prøv evt at besøge skaldede katte, katte med kort pels og langhårede, men sig højt når du snakker med opdrætter at du har allergi… (jeg har f.eks. Flere forskellige racer, så ved du at du ikke kan tåle alle katte var det ikke mig du skulle besøge for at se den race jeg opdrætter)[/QUOTE]

Jeg overvejer En blue Russian, Burmeser, Siberisk skovkat, Balineser, Siamester (alle har jeg fundet på en allergivenlig liste, men er åben for andre racer).
Min Veninde har en British Shorthair og den kan jeg ihverfald ikke tåle :stuck_out_tongue:

Jeg ønsker at min kat skal være social og have lyst til at være sammen med os, men den behøver ikke at skulle ligge i skødet hele tiden.
Men enlig er jeg meget åben for alle racer bare jeg kan tåle den / bo med den uden de store allergi problemer. Jeg ville være så led ked af at anskaffe mig et dyr jeg ikke ville kunne beholde.

[QUOTE=NinaEskildsen;1300133]Jeg overvejer En blue Russian, Burmeser, Siberisk skovkat, Balineser, Siamester (alle har jeg fundet på en allergivenlig liste, men er åben for andre racer).

Men enlig er jeg meget åben for alle racer bare jeg kan tåle den / bo med den uden de store allergi problemer. Jeg ville være så led ked af at anskaffe mig et dyr jeg ikke ville kunne beholde.[/QUOTE]

De fleste af de racer, du nævner, og i hvert fald de orientalske racer, kan kun vanskeligt holdes som ene-kat, så vidt jeg ved? Jeg ville i hvert fald ikke turde have kun én siataler… Men nu er jeg selvfølgelig også vant til ragdolls, som er i den anden ende af aktivitetsskalaen. :stuck_out_tongue:

Ragdolls kan være allergivenlige, det kommer an på linjerne. Nogle ragdolls har f.eks. ikke meget underuld, mens andre har. Bare fordi man kan tåle én kat fra en bestemt race, betyder det ikke, at man kan tåle alle katte fra den race. Så hvis du skal være helt sikker, skal du ud og besøge individuelle opdrættere og møde begge forældredyr, eller have mulighed for at bruge tid med killingerne inden du reserverer én.

Har du overvejet at undersøge muligheden for vaccination imod din allergi? Min søster havde allergi overfor kattespyt (mener jeg), fik tre vaccinationer, og er nu uden allergi. :slight_smile:

[QUOTE=NinaEskildsen;1300133]Jeg overvejer En blue Russian, Burmeser, Siberisk skovkat, Balineser, Siamester (alle har jeg fundet på en allergivenlig liste, men er åben for andre racer).

Men enlig er jeg meget åben for alle racer bare jeg kan tåle den / bo med den uden de store allergi problemer. Jeg ville være så led ked af at anskaffe mig et dyr jeg ikke ville kunne beholde.[/QUOTE]

Har du evt overvejet en Korat:? Af sind er den meget lig de orientalske racer, du nævner :slight_smile: Jeg er enig med de andre i, hvordan du tester digselv for allergi. Jeg vil dog anbefale en voksen kat, der er færdig med diverse pelsskift, så du på den måde er sikker på, hvordan du reagerer på katten. Du kan læse om livet med en Korat her (scroll lidt ned på siden) Nyt hjem :slem:
Jeg håber, du finder den rigtige kat til dig :slight_smile:

Jeg opdrætter balineseren (og søskende racen orientalsk langhår)

Hvis du bor i Jylland synes jeg du skal spørge http://www.dk-arjuna.dk/ om du må besøge hende…
ellers Barky (herinde) som hedder Julia på Sjælland (men hun har også ildere) http://www.barkys.dk/
Eller Pia kirkegård bor på Fyn…( og de har kun den den orientalske race boende) http://www.bali-kitten.dk/

Siameser, orientaler, balineser og burmeser vil du nok skulle lede lidt længe efter, hvis du kun skal have en kat :slight_smile: De racer er meget afhængige af at have en makker og jeg vil næsten påstå du ikke får lov at købe en killing til ene kat :slight_smile: Du kan være heldig at finde en voksen omplacering der kræver et alene-hjem men der er lang i mellem dem :slight_smile:
Men gå ind på DSO så kan du se hvilke opdræt der ligger i nærheden af din bopæl og så finde ud af om det er racer du kan tåle :slight_smile:

Allerigi er forskelligt, kender et par stykker med allergi der har Maine Coon, vi har selv Kurilean Bobtail og har et bonus barnebarn med allergi , som fint kan tåle dem og har solgt et par stykker til familier med allergi. en af dks tidligere opdrætter af racen har selv allergi

Jeg kan ikke sige du skal besøge mig da flere reagere på min birma pels, men de 3 plejer gerne at lade folk nusse deres og de har ikke andre racer af kat

Gå efter det sind, du gerne vil bo sammen med - det er IKKE mængden af hverken dækhår eller underuld, der afgør sagen - det er og bliver mængden af især et bestemt protein i spyttet - forklaring fra Cornell nedenfor, og de må forventes at vide, hvad de snakker om :slight_smile:
VH
Susanne

[FONT=arial]An allergic reaction is caused by the body’s overreaction of the immune system to a foreign protein (an allergen) that is either inhaled, eaten, touched, or injected. Such a reaction results in the production and/or release of compounds that cause inflammation, which is characterized by redness, swelling, itchiness, and pain. Signs of allergies include a runny nose, sneezing, coughing, and a scratchy throat. In rare cases, allergies can trigger potentially life-threatening asthma attacks in extremely sensitive individuals.[/FONT]
[FONT=arial]Cat allergies are very common in the U.S. They are, in fact, the most common pet allergy, with up to 15% of people suffering from this condition. Contrary to popular belief, allergic individuals do not react to a cat’s fur purr se. Rather, they react to one or more of a number of proteins that are secreted in a cat’s saliva and/or their oily skin secretions. The most common culprit is a protein called Fel d 1, which is secreted in cat saliva and by cat skin oil (sebaceous) glands. So you see, the length of a cat’s hair is not really a major factor in determining whether people suffering from cat allergies will react. Rather, it is the amount of Fel d 1 that a cat produces.[/FONT]
[FONT=arial]The amount of Fel d 1 that a cat produces may be affected by a number of things, including gender (male cats produce more) and reproductive status (intact males produce more than neutered cats). As far as we know, hair length is not related to the amount of Fel d 1 allergen that a cat produces, and it is therefore impossible to predict whether a cat will induce an allergic response in sensitive individuals based upon hair length alone. It is interesting to note, though, that some cat breeds produce less Fel d 1 than other breeds, making them less likely to cause an allergic reaction in those suffering from cat allergies. While these breeds may be more tolerable to those suffering from cat allergies, there are no known cat breeds that do not produce Fel d 1, making all breeds a potential source of reaction in people with cat allergies.[/FONT]
[FONT=arial]There are also a number of other factors that may affect whether a sensitized individual will react to cats in a specific circumstance. Proximity to cats, the cleanliness of the environment, air purification, and how recently a cat has been brushed can affect the likelihood that a cat will cause an allergy. In terms of things that can be done to minimize the likelihood of an allergic reaction, the easiest is for those with allergies to avoid direct contact with cats. Frequent bathing and brushing of cats minimizes the amount of allergens in their environment, and regular washing of bedding and toys does as well, so these precautions can be helpful. Finally, air purification is another means of decreasing the likelihood of allergic reactions in those suffering from allergies to cats.[/FONT]
[FONT=arial]So, while I’m very glad to hear this, its hard to know for sure why some people with cat allergies don’t have problems at your house. It might be a combination of the fact that your kitties don’t produce much Fel d 1 and that you are very clean! In any event, I hope this information is helpful…[/FONT]

[QUOTE=Susanne W;1300145]Gå efter det sind, du gerne vil bo sammen med - det er IKKE mængden af hverken dækhår eller underuld, der afgør sagen - det er og bliver mængden af især et bestemt protein i spyttet - forklaring fra Cornell nedenfor, og de må forventes at vide, hvad de snakker om :slight_smile:
VH
Susanne[FONT=arial][/FONT][/QUOTE]

Jeg vil lige tilføje til det ovenstående, at det ikke kun er kattespyt, man kan være allergisk overfor. Også hår, hudolie, hudskæl, blod, urin og afføring kan fremkalde allergiske reaktioner, dog sjældnere. Og som de skriver i den engelske tekst overfor, er det ikke altid Fel d 1-proteinet, som giver allergi - hvis man er allergisk overfor et andet, mindre hyppigt forekommende protein, kan man godt være heldig at finde en kat, som ikke producerer det givne allergen og derfor ikke fremkalder reaktioner. Man må prøve sig frem! :slight_smile:

Og fostervand - det er hamrende fuld af allergener :slight_smile: Det er faktisk det eneste der giver mig symptomer, heldigvis :slight_smile:
VH
Susanne

Og jeg vil også lige indskyde ift Susannes lange indlæg, at der er FEM forskellige allergener i katte (mener jeg at kunne huske) - og de to, som mennesker typisk reagerer på, er Fel d 1 (protein fra spyt/kirtler vistnok) og Fel d 4 (så vidt jeg husker fra urin).

Der kan være visse racer, der udskiller mindre mængder - men det er OGSÅ vigtigt at tænke på, at det enkelte INDIVID udskiller forskellige mængder. Altså - hvis du fx finder en Balineser, du kan tåle, så kan INGEN garantere, at du med sikkerhed kan tåle ALLE Balinesere.

Jeg er selv allergiker, og fandt nærmest ved et tilfælde ud af, at jeg tålte de orientalske racer MEGET bedre end jeg tåler huskatte.
Jeg lever i dag med en orientalsk korthår, en seychellois (siameser med hvidt) og en Peterbald. Og det går rigtigt fint, jeg tager endda nærmest aldrig antihistaminer - behøver det simpelthen ikke. :slight_smile: Holder så også meget rent, og skifter ofte sengetøj og vasker andre tekstiler osv. :slight_smile:

Men som du selv og andre nævner, er det meget individuelt, hvad vi hver især kan tåle - så ud og prøv dig frem og stik snuden godt ned i en masse forskellige katte. :slight_smile:

Russeren vil du formentligt ikke kunne tåle, hvis du ikke tåler underuld f.eks., for det har de MEGET af :slight_smile:
men der er meget at være allergisk over for. Jeg tåler feks ganske konsekvent ikke de langhårede, jeg nyser og klør i øjnene hver gang jeg glemmer allergimedicinen på udstillingerne og får en langhåret i armene.
Så det er ud og besøge de racer du kunne se dig selv bo med ift sindet.

orientalerne vil du, som mange andre skriver, have svært ved at få til et alene-kat liv, de er bare alt for sociale! :slight_smile:
russeren ville jeg faktisk godt kunne se alene, min Yasha ville faktisk nok godt kunne, og det var endda meningen da jeg kiggede russer for 10,5 år siden (wow, hvor blev tiden lige af? :ups: )…
så kom der bare lige en burmeser i vejen og så havde jeg to inden jeg så mig om :slight_smile:

Jeg takker for jeres svar :thumbup: og jeg vil lige tilføje at jeg ville elske at kunne få 2 katte så de har hinanden, men det er nok sikrest at starte med 1.
Hvis i har andre racer i kan forslå end de orientalske som jeg har nævnt, så lytter jeg meget gerne. :slight_smile:

[QUOTE=NinaEskildsen;1300259]Jeg takker for jeres svar :thumbup: og jeg vil lige tilføje at jeg ville elske at kunne få 2 katte så de har hinanden, men det er nok sikrest at starte med 1.
Hvis i har andre racer i kan forslå end de orientalske som jeg har nævnt, så lytter jeg meget gerne. :)[/QUOTE]

:slight_smile: Lige med siatalere er det et klart nej :slight_smile: De behøver en makker :slight_smile: Der er det altid sikrest at starte med to for at undgå kede af det misser :wink:

Lige input både ift allergi og at starte med en :slight_smile:

Some Luise siger, så start med to :slight_smile: De fleste racer vil generelt hygge sig vældigt med at have en buddy. Vores første kat var en voksen, som klarede sig fint alene - men han blev altså glad, da han fik sig en buddy. Skulle vi have killing/voksen for første gang nu med den viden vi har, så ville vi starte med ‘et sæt’ (medmindre det var en, vi vidste ville trives bedst alene).

Og mht allergi. Som de andre skriver, så tag ud og besøg de racer, du kan lide sindet hos. Vi har en god blanding med 4 forskellige racer, og det er lidt sjovt at se, hvor forskelligt allergikere reagerer på dem. Nogle reagerer på de langhårede, andre på ham med monster meget underuld og andre igen reagerer - til deres egen store forbløffelse - kun på de korthårede.