Hjælp til valg af sofa

Kære Kattegale

Jeg overvejer at købe en sofa og vil gerne høre jeres mening om det er smartest med en lædersofa eller stofsofa? Og hvilken type stof/læder synes I kaperer bedst med kattehår/krads?

Min tanke var, at lædersofa er nok mere ‘kattevenlig’ når det gælder kattehår (altså nemmere at gøre rent), men kæresten er ikke umiddelbart glad for lædersofaer… Jeg har været i Boconcept og de har anbefalet uld, men jeg synes det lyder helt forkert…

Hvad synes I?

På forhånd tak :slight_smile:
MVH,
Katja.

Uld og kat, aldrig - det bliver til helunden og derefter helulden opskåret.

Læder for ridser men er ellers nemt. Alcantare er der mange med kat der finder god - de kradser ikke i den

Læder eller til nød alcantare…
Absolut ikke uld eller noget kunststof noget… til nød bomuld, men der skal du op i en temmelig grov vøvning og den inviterer ofte nærmest kattene til at blive brugt som krattepost…

Mht læder, så vælg en “blød” læder… bestemt ikke bycast eller som vi har en blank… Bycast bliver alt for hurtigt ødelagt, og vores blankpolerede kan man se og mærke enhver lillebitte rift i…
Det har dog ikek afskrækket… der vil aldrig mere komme en stofsofa ind i mit hus :slight_smile:

Altid læder!
Småskrammer kan pudses væk, de er nemme at tørre mudderpoter (og det der værre) af.

Jeg havde uldsofa da jeg fik katte og sikke et arbejde der var med at støvsuge den og skrabe med en fnug samler og allievel så var gæster fuld af kattehår på tøjet når de havde været på besøg.
Jeg skiftede meget hurtigt over til en lædersofa - en gammel en så jeg ved ikke hvilken slags læder. Mine fire katte kradser ikke i sofaen men man kan godt se/mærke at der er katte der bruger den. Bla. hvis en kat hopper fra kradsetræet ned i sofaen så kan de ikke undgå at sætte mærker. Eller hvis den vilde kattejagt går igang henover sofaen så kommer der også små mærker i. Men det er helt klart der kommer aldrig stof/uldsofa ind i huset igen.

Kan ikke anbefale uld vi har en uld sofa og den samler på hår .
Og kattene hiver tråd ud. Man kan godt sige den har fået patina bare ikke på den gode måde.:frowning:
Når vi engang skal købe ny bliver det blød læder. De er nemmere at gøre rene.’
Når de får en rift, så kan vi polere op med læderfedt .
Og så får læder møbler en pæn patina :slight_smile:

Vi har en sandfarvet sofa i mikrofiber som vi er rigtig glade for!

Den er dejlig blød og man klistrer ikke fast om sommeren og
får ikke det kolde gys om vinteren, som man gør med læder :wink:

Vi har dog købt en hvor man kan lyne betrækket af alle puder,
og det er skønt! Kaster en kat op i sofaen, eller beslutter en
hunkat at det er der vandet skal gå ( :rulleøjne: ) så er det bare
at lyne af og smide dem i maskinen på 40 grader og så er det
som at have en helt ny sofa :thumbup:

Vi har en sofa i microfiber, og den er jeg rigtig glad for. Jeg fortryder så lidt at have fået den i beige, men hårene bliver ikke siddende på den, og den kan vaskes af.

Jeg har dog overvejet om min næste skal være med aftagelig betræk.

Vi har en microfiber, ligner lidt falsk ruskind. Den er genial og meget bedre end de læder sofaer vi har haft :slight_smile: Den er nem og støvsuge, betræk kan tages af og vaskes.

Ulempen ved læder er hvis en kan for tisset i sofaen så forsvinder lugten aldrig, i sær ikke hvis det er rendt ned i den, og så tisser andre katte bare videre.

Vi skiftede til lædersofaer her sidste år, og HOLD OP, de skulle vi ha gjort for længe siden!

Ryggen på den ene er lidt skrammet fordi Adelie mente at det var et nyt spændende kradsested til hende >_< men jeg tror faktisk det kan poleres nogenlunde op med en god læderfedt… sådan en skal jeg bare lige huske at købe L

Sæder og ryghynder har ikke den mindste ridse. De har fået lidt patina af at blive siddet i, men ingen ridser. Og det er altså rart at man ikke behøver at få noget ødelagt fordi en kat brækker sig eller en af rotterne tisser en tår. Det er bare en klud, så er det væk igen :slight_smile:

Læder…

Enig med alle ovenfor og vil bare tilføje, at kokosolie (og andre lign. olier mv.) også meget lettere tørres af læder…

Forresten så kan Bertha godt sommetider komme til at kradse lidt i vores mikrofibersofa, men det kan heldigvis slet ikke ses på den :ok:

Læder, læder, læder :ok:
Løse hår sætter sig ikke fast og alle utilsigtede pletter, klatter osv. tørres let af med en fugtig klud :slight_smile:

Det kunne Bertha ALDRIG finde på - så er det noget I har lært hende:tihi:

Arj, jeg er sikker på at hun fint kunne det hjemmefra :høhø:

Hvorfor tror du, vi skal have ny sofa, når vi flytter??:stuck_out_tongue:

Men jeg har nu heller ikke besluttet mig for hvilken det skal være…så jeg følger lige med her :slight_smile:

Ægte læder eller mikrofiber. Var det kun til kattene ville jeg vælge mikrofiber, hvor betrækket kan tages af og vaskes. Synes de er pænere… Da det også er til mig og min tendens til at spilde så ville jeg nok vælge læder i sidste ende :høhø:

Jeg har haft lædersofer de sidste 30 år og det har overlevet børn, fire briter og diverse rottweilere.

De eneste mærker mine nuværende har, er fra da den første brite var killinger og jeg havde et tæppe med frynser til at ligge på ryggen af den, som Aslan syntes han skulle fange. Ellers har de aldrig krattet i sofaerne, men elsker at ligge i dem.

Det med at man lædersofer klister i varmen har jeg aldrig oplevet med mine sofaer, kun hos sofaer i kunstlæder. Jeg har hos venner også set at deres kunstlæder let bliver “skåret” i af dyrepoter, så kunstlæder kan jeg bestemt ikke anbefale.

Tak for alle jeres svar! :slight_smile:

Jeg synes også selv, at lædersofa er den mest praktiske løsning - jeg blev inspireret af min venindes lædersofa i fritstående moduler. Den er 8 år gammel, hvilket man overhovedet ikke kan se. Og den har overlevet en kat, to børn og en masse rødvin, kaffe og the, der blev spildt på den. Og så synes jeg at det er så smart med de fritstående moduler! Hver gang hun skulle flytte passede sofaen perfekt ind i hendes nye stue, da hun selv jo kunne bestemme hvordan sofaen skulle ‘samles’. Sådan én vil jeg også gerne have!

Så nu til mit næste spørgsmål: har I bud på hvor man kan finde lædersofa i moduler, så den helst ligner Cubus fra Boconcept og ikke koster det hvide ud af øjnene? Cubus kan man desværre ikke få i læder :(((( Her er den:
http://www.bolia.com/da-dk/catalog/denmark/bolia_dk/stuen/modulsofaer/cubus

Bolia, ikke BoConcept, mener jeg…