Hjælp: Tilbehør til oksespidsbryst? (Ikke det klassiske)

Ja, nu har jeg trevlet nettet tyndt i forsøget på at finde noget tilbehør til et oksespidsbryst, som ikke er det sædvanlige med grøntsager, peberrodssauce og kartofler eller lign., uden held! :gruble:

Så nu håber jeg at der er nogen herinde der har nogle gode ideer? Jeg er selv lidt ovre i noget krydret ris ret af en art?

Oksespidsbrystet er pt. i ovnen v. 100 grader og der bliver det nogle timer endnu :tihi:

Koldt (eller lunt) med friskbagt rugbrød og pickels! Mmmmmmm :slight_smile: I mit køkken bliver det aldrig spist varmt :slight_smile:
VH
Susanne

Low’n’slow er godt for et oksebryst!
Især på en grill med masser af røg…

Jeg ville servere det “plukket” fra hinanden, eller i tynde skiver, hældt i gode boller, med en god BBQsauce, coleslaw en grovfritter eller små bagekartofler.

Pia - Ja, regner med at det skal have ca. 6 timer? Grill har vi ikke lige, men dækket til i ovnen og så på nogle løg…

Susanne - Det er aftensmaden, så det skal serveres varmt med noget til…

Og ja, det er så her vi fisker mine kræsenheder frem… Jeg er bare ikke begejstret for hverken syltede argurker eller coleslaw (og Casper spiser absolut ikke coleslaw :høhø:). Og mens jeg gerne spiser kartofler og rugbrød, så har vi lige fået kartofler igår og forgårs (og SÅ glad er jeg altså heller ikke for kartofler), og jeg vil gerne have det varmt som en middagsret. (Rugbrød er frokostmad :tihi:)

Sur &sød sovs med ris og lynsteg grønsager, når vi ikke lige har lyst til peberrods sovs eller grønpeber sovs.

[QUOTE=Eife;562978]Pia - Ja, regner med at det skal have ca. 6 timer? Grill har vi ikke lige, men dækket til i ovnen og så på nogle løg…

Susanne - Det er aftensmaden, så det skal serveres varmt med noget til…

Og ja, det er så her vi fisker mine kræsenheder frem… Jeg er bare ikke begejstret for hverken syltede argurker eller coleslaw (og Casper spiser absolut ikke coleslaw :høhø:). Og mens jeg gerne spiser kartofler og rugbrød, så har vi lige fået kartofler igår og forgårs (og SÅ glad er jeg altså heller ikke for kartofler), og jeg vil gerne have det varmt som en middagsret. (Rugbrød er frokostmad :tihi:)[/QUOTE]

6 timer ved 100 grader er minimum - det er et sejt stykke ko :høhø:
Men mærk på det undervejs og hæv evt temperaturen.

Hvis det var i min grill, ville det få mindst 10 timer ved ca 120 grader.
Men så kan det også trækkes fra hinanden.

Hvis I ikke er til coleslaw og bagekartofler, hvad så med en bulgursalat?

Bulgur koges og afkøles.
Blandes med hytteost og en smule creme f.
Rød snackpeber skæres i små tern og forårsløg i tynde skiver. Blandes sammen med bulguren.

Eller BBQbønner?

Bacon skæres i tern og ristes af.
Kidneybønner(gerne chilivarianten) kommes i en gryde sammen med den sauce de ligger i, godt med hvidløg samt chili kommes ved, samt et par store skefulde muscovado eller mørk farin. Baconen skal også ned i gryden.
Simrer ved lav varme et par timer.

jeg ville nok vælge sur sød sovs til - så kan du selv vælge om du vil have ris til eller noget andet :slight_smile:

Pia - Bulgur salaten lyder lovende… :slight_smile: Passer til det jeg har lyst til i dag :tihi:
Ok, jeg satte det over kl. 12-something, og havde tænkt at vi skulle spise ved 18-19 tiden, men det kan da også bare blive senere :høhø:

Heidi - Tak for forslaget, tror også noget lynstegt grøntsager kunne komme med på menuen, hehe :slight_smile:

Bearnaise og pommesfrites (hvidløgssmør til fritterne)

Ris og beannaise…

Ris og paprikasauce

Ris og karry

Ovnbage kartofler og hvidløgssauce

Krydrede ris og en lækker salat (dog synes jeg oksebryst kræver en sauce da kødet i sig selv er lidt tørt) og egentlig er mest velegnet til pålæg.

Tak for jeres forslag. Det er blevet til lidt en blanding.

Krydrede ris (noget ingefær i hvert fald, og så et eller andet udi kardemomme, nelliker, og måske noget kanel), samt ristede mandler, og så med rosiner også. Så må vi se om det er et mix der duer eller er helt forfejlet…

Jeg får så tzatziki til og Casper vist en karry sauce, eller hvad han nu bestemmer sig for (vi har lidt forskelligt)