Hjælp tordenfluer!

Bor du i nordsjælland(og sikkert også andre steder) så luk for gud skyld dine vinduer og døre NU!

Jeg sidder og laver arbejde på computeren og den ene tordenflue bider mig efter den anden. Jeg går så ind i stuen for at lukke teressedøren hvor de må komme ind, og får mig et mindre chock! Mine vægge, paneler, karme, fjernsyn er sorte af tordenfluer! Aldrig har jeg set så mange. På 10x10 cm er der vel 100.

Hvordan i hele hulen kommer jeg af med dem igen?

Jeg hader de tingerster for de går i mine skærme og så bider de mig!

Åhh skulle aldrig have kiggtet i loftet!!! Det er helt vildt!

Nu har jeg støvsuget, de værste vægge og lofter! Skulle lige have en pause inden jeg går videre!

og du er sikker på det er tordenfluer:p

jeg tænker nemlig om det evt ku være bananfluer, de kommer jo bla hvis man har en stueplante hvis rødder er rådne osv.
vi havde nemlig selv et lign problem i januar i år og vi fandt ret hurtigt kilden til alle de fluer nemlig vores kæmpe store palme hvis rødder ganske enkelt var rådne, rådenskaben kom af at vi havde overvandet palmen.
vi ku ganske enkelt lugte det da vi havde næsen helt nede ved jorden i potten

[QUOTE=Johnny;225014]og du er sikker på det er tordenfluer:p

jeg tænker nemlig om det evt ku være bananfluer, de kommer jo bla hvis man har en stueplante hvis rødder er rådne osv.
vi havde nemlig selv et lign problem i januar i år og vi fandt ret hurtigt kilden til alle de fluer nemlig vores kæmpe store palme hvis rødder ganske enkelt var rådne, rådenskaben kom af at vi havde overvandet palmen.
vi ku ganske enkelt lugte det da vi havde næsen helt nede ved jorden i potten[/QUOTE]

det er faktisk ikke bananfluer der kommer i planterne - det er en lille sort satan der hedder en sørgemyg og som ligner bananfluer til forveksling - men det er en helt anden type flue og kræver en helt anden behandling for at få den udryddet… Den kommer ganske rigtig af at jorden vandes meget og hele tiden er fugtig.

der er 2 måder man kan komme af med sørgemyg… den ene måde at er udtørre planterne og lade dem være EKSTREMT tørrre i mindst 2 uger (det er sørgemyggenes cyklus +/- et par dage) - det er dog ikke alle planter der kan klare det…

Den anden måde er nematoder som er en parasit man bestiller og får med posten og som man derefter vander ned i planten og som æder æggene fra sørgemyggene… dvs at de ikke tager livet af de eksisterende fluer, så det er vigtigt at holde jorden en lille smule fugtig hele tiden for at holde liv i nematoderne…

Sørgemyg spreder sig til alle planter med fugtig jord og kan hurtigt blive en hel hær :cry: - det har jeg prøvet - det er forfærdeligt!!!

[quote=Johnny;225014]og du er sikker på det er tordenfluer:p
[/quote]Helt sikker :slight_smile:

http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-2692833.html

Sørgemyg har jeg haft i en plante engang - de er også irriterende, men ikke som tordenfluer :S . Tordenfluer har også en forkærlighed for gul.

Bare rolig, deres levetid er ikke ret lang så forhindre flere i at komme ind og så skal der en grundig rengøring til.

Puhaa jeg husker det fra da vi boede ved Genevesøen der fik vi døgnfluer ind. Nøj hvor var jeg tosset over det for det var hver morgen at der lå fluer overalt i sommerperioden :thumbdown: