HJÆLP - voksen kat har aldrig brugt bakke

Kære forum.

Jeg har netop adopteret en ny kat, da min gode gamle kat desværre blev kørt ned i denne uge.

Min nye kat er en intakt 1 årig hankat og kommer fra en gård på landet og er ikke vant til at komme ind - på trods af at han meget gerne ville ind. Her hos mig er planen at han må han gå ud og ind som det passer ham. Jeg har lige fået ham hjem her til aften, og jeg holder ham inde i et par uger, inden jeg begynder at lukke ham ud. Nu er mit spørgsmål - hvordan ved en voksen kat at han skal gå på bakke (de næste par uger), når han udelukkende har besørget i det fri? Jeg har sat flere kattebakker i alle rum, og også roligt sat ham op i dem alle, så han ved de er der. Men er i tvivl om han ved hvad de skal bruges til. Hvad gør jeg? Gode råd er dyre!

(P.s: han bliver kastreret inden han lukkes ud!!)

Hvis du har så mange bakker, kan du så ikke lave et par af dem med løs jord i? Det er jo det, som herren er vant til at bruge…:slightly_smiling_face:

2 Synes om

God idé! Jeg er straks på vej til stranden og hente sand og lidt løs jord fra haven! (Ved der var en stor sandkasse på gården han kommer fra, som man godt kunne forestille sig at udekattene har brugt)

2 Synes om

Mon ikke han finder ud af at bruge bakken? Det ligger alligevel så dybt i dem, at de skal finde et sted, hvor de kan grave, og dem er der nok ikke andre af end bakkerne :slight_smile:

Til gengæld skal du måske være forberedt på, at han blive frustreret over ikke at kunne komme ud. Frustration kan måske få ham til at strinte, især når han nu også er fertil, eller bare besørge andre steder end bakken. Det er uden tvivl det rigtige at gøre - at holde ham inde et stykke tid, så han bliver vant til sit nye hjem. Og måske går det hele helt glat og af sig selv. Men hvis han ikke altid bruger bakken, kan det måske også have andre årsger. Man skal aldrig undervurdre kattes udetrang, når de først har været vant til udelivet.

Godt, du får ham neutraliseret. Både for kattebestandens skyld, og fordi du nok får en kat, der har mindre behov for at strejfe langt omkring.

1 Synes om

Tak for interessen og gode svar :slight_smile:

Det går så fint, med kattebakken og i det hele taget. Dog er jeg lidt i tvivl om, kastration skal være denne uge eller vente lidt. Skal han falde lidt mere på plads/kende huset/hunden og mig bedre inden operation eller mon det “bare skal overståes” hurtigst muligt i denne uge. Endnu ingen problemer i indelivet :slight_smile:

2 Synes om

Har haft vildkatte inde, der aldrig havde været på bakke.
Som du allerede har gjort, så sæt ham på bakken, så ved han hvor den er- de hopper som regel ud med det samme, men finder hurtigt ud af fidussen.

Hov, at læse resten bagefter. :stuck_out_tongue:

Ville bare få ham fikset- de kommer hurtigt over det. Som regel trætte det første døgn, til narkosen er helt ude, men så plejer der ikke være mere. :grinning:

1 Synes om