Hjemmelavet kattemad

JA, den er tankevækkende. Jeg har det lige som dig. Jeg kunne godt tænke mig at prøve opskrifterne, men kommer heller aldrig til at gå helt over til råfodring. Men det er noget af en indkøbsliste…

Sjovt du nævner komaver, for vores første katte fik en del kallun (den mørke slags som man dengang kunne købe i “kattevenlige” små frosne blokke - de elskede det og deres pels var altid ekstra flot når de havde fået det. Udover kallun fik de rå torskefilet (det var dengang man havde råd til at købe sådan noget som kattemad :wink: ) og letkogte svinehjerter (igen, det var dengang der var en reel risiko for aujeszky¨’s (eller hvordan det nu staves) syge, så rå svinekød var bandlyst)

Det er så de der 20-30 år siden :slight_smile:

De næste katte vi havde hvor Phumba stadig er den tilbageblevne af den “portion” brød sig sært nok ikke meget om hjerter, kallun kunne man ikke få mere andet end i kæmpeportioner, og torsk var blevet for dyrt, så de er aldrig rigtig blevet råfodret (andet end når jeg - meget mod Mandens vilje - sneg mig til at gi’ Phumba lidt råt hakket oksekød…

De nuværende katte har været præsenteret for rå kylling ved utallige lejligheder og daggamle kyllinger en enkelt gang og de kan generelt godt li’ det (og apropostråden om tandkødsbetændelse, så har Adelie for første gang nogen sinde tigget sig til noget af mit mad - hamburgerryg i pålægsudgaven! Der ER håb!)

Det er så sjovt, for dengang jeg lige havde fået Jack og Phumba og fandt Nyhedsgruppen, var det absolut YT at gi’ sine katte dåsemad. De sku’ ha’ tørfoder! Og jeg havde jo så både det forrige og det nuværende hold katte som kun fik tørfoder som snack og dåsemad som hovedfoder. Nøj jeg fik at vide mange gange at jeg fodrede mine katte HELT forkert :wink: (at de daværende vådfoder så primært var Whiskas er en anden sag, det var stadig ildeset at fodre med andet end (dyrlægens dyre) tørfoder ;))

Men, som jeg nævnte i en anden tråd: Heldigvis bli’r vi allesammen klogere med tiden :slight_smile:

Heldigvis bli’r vi allesammen klogere med tiden

Åh, det er nu lidt et religionsspørgsmål, det med foder :slight_smile: Mine får stort set aldrig vådfoder - jeg er simpelthen non-believer i at det skulle være så meget bedre end at fodre med tørkost. Selv med min bedste vilje kan jeg ikke se, at de lider af nogen skavanker, som katte der nærmest lever af vådfoder ikke risikerer at lide af. Der er ingen overvægtige katte hos os - birmaer er som regel ret gode til at holde sig i pæn kondition, og de er hverken dehydrerede eller lider af nyreproblemer. Til gengæld er jeg i høj grad “believer” i tørkost af ordentlig kvalitet - men det er en helt anden sag.
Anyway, nu var det lige råfodring der var hot her i tråden. Der findes rigtigt mange steder på nettet, hvor man kan få gode råd om hvilket lækkert og fantastisk foder man kan lave på kaninkød. Inden man falder bagover af benovelse - kattene vil sikkert være henrykte for at få lov til at udvide repertoiret med kaninkød, så er denne her måske værd at læse igennem:
http://www.felineinstincts.com/orderNow/Taurinedeficiencyinrabbit.html Den understreger hvor svært det er at lave korrekt foder ud af råt kød.
VH
Susanne

1 Synes om

Ja der er en pæn del af “religion” inde over. Stadigvæk er det jo ikke naturligt for en kat kun at spise små tørre dimser… At de kan trives pådet er jeg ikke spor i tvivl om, vi har Adelie her der er vokset op på ren tørkst og som kun modstræbende lader sig lokke til vådkost, og, udover at hun jo så har fået tandkødsbetændelse, som jeg ikke vil hverken til- eller fraskrive hendes tørkost-diæt, trives ganske godt.

Det ideelle er fra et “back to nature” synspunkt selvfølgelig at BARF’e… men hvor mange af os har TID til at fremstille en perfekt BARF-diæt hver eneste dag? Jeg har i al fald ikke. BARF er jo, desværre, ikke gjort med at kaste et par daggamle kyller i hovedet på katten.

Næh, skulle det endelig være, så skal det jo være mus fremfor kyller. Og katten skal selv fange dem… En gang for lææææænge siden var der en dyrlægekongres et sted i Europa - Steensborg har henvist til den mange gange gennem årene. Nogle rigtige by-dyrlæger så mange problemer med tandkødsbetændelse, mens en af dem med lidt mere blandet landhandel aldrig havde de problemer overhovedet i sin klinik. Og de blev mere eller mindre enige om at det i høj grad hang sammen med at katte, der oplever spændingen ved jagten, adrenalinsuset ved at fange, lege med og slå byttet ihjel sandsynligvis frigiver nogle andre enzymer i spyttet, og derfor har de ikke de samme problemer som de katte, der altid får sin mad serveret. Og der kan jo meget vel være noget om det - der er vel en grund til at selv mætte katte genoplever jagten med sit døde bytte mange gange, inden det rent faktisk bliver til morgenmad :slight_smile:
VH
Susanne

Spændende tanke, som nok er værd at overveje. :ok:

Min erfaring med daggamle kyllinger, er, at kattene leger masser med dem. Nogen mere end andre - men der foregår helt sikkert en masse leg med dem som byttedyr. Måske er det fordi jeg har to racer der generelt leger med næsten alting :tihi:

Jeg glemmer aldrig en af mine sølvsomalihunner, Dew, hun legede så meget med daggamle kyllinger at de andre spiste langt flere kyllinger end hende. Hun ville helst lege først og spise bagefter - hvor en del af de andre spiser først og så leger med resten når de er ved at være mætte :høhø:

Mine katte ser daggamle kyllinger som byttedyr - det er helt sikkert. Og det ser jeg som en positiv ting. At de så også kan tage en mus ind imellem når de går i haven eller løbegårdene eller endda ind imellem i bryggerset - er så en anden ting :tihi: Der er blot ikke mus nok til at de kan leve af dem. Ikke mindst fordi vi har flere spidsmus end noget andet.

Men katte i naturen spiser jo også andet end mus, så jeg synes det er fint med sådan en blandet kost.

Det nærmeste jeg går på “hjemmelavet” er at give rent kød med BARF-vitaminblanding tilsat. Jeg har tjekket værdierne for vitaminer, mineraler og aminosyrer efter i et regneark og er rigtig godt tilfreds. Det er Felini Complete fra Zooplus, jeg bruger. Jeg har pønset på at gå skridtet videre (først og fremmest med nyre og lever), men det er lige med at tage sig sammen om slåskampen med kattene, og jeg synes det er svært at matche de her værdier lige så godt med de “rene varer”.
I perioder med den her allergikat har jeg også valgt kun give (gede-)kød med lidt kartoffel og kalk tilsat, for at fjerne vitaminblandingen som fejlkilde ift. allergi. Denne kost dækker jo så ikke alting, men kalk er sådan et dejligt nemt mineral at dosere, og manglen på kalk er absolut problem #1 ved rent muskelkød. Nej, brusk og ben kommer ikke på tale til en kat med mundsmerter og sidenhen som tandløs :slight_smile: Og det er helt fint som allergikost, kun for en periode.
Kattens minimumsbehov kan findes hos organisationer som AAFCO og FEDIAF (der er flere af dem) og også nogle af dem i bogen Feline Husbandry: www.vetmed.ucdavis.edu/CCAH/health_information/feline_husbandry.cfm Vær opmærksom på, at der typisk er tale om absolut minimumsværdier, ikke normal- eller anbefalede værdier. Gennemsnitsværdier i mange madvarer (kød) kan findes på www.foodcomp.dk

Spændende tråd.

Mine får ikke daggamle kyllinger, de gider ikke æde dem aligevel.
De får lidt vådfoder og lidt råt ind i mellem af hvad jeg nu skal ha’ af kød.
Deres hovedfoder er tørkost fra Royal Canin.

Jeg vil ikke turde lave mad til dem selv, ikke som fuldfoder i hvert fald, så ville jeg hellerekøbe BARF færdig tilberedt.