Hjemmelavet kattemad

Ja, har hoert lidt om at nogle af jer laver jeres eget kattemad. Taenkte bare lidt om vi ikke kunne lave en traad med nogle opskrifter paa dette hjemmelavede mad? Saa kom gerne med nogle forslag paa “retter”, hvis I sidder inde med nogle. :slight_smile:

Jeg kender ingen, der laver kattemaden selv - altså fuldfoder. Kattens ernæringsbehov er alt for komplekst til at jeg vil turde det :slight_smile:

Der er da nogen herinde der fodrer med ren BARF, er der ikke? Eller supplerer alle med tørfoder eller andet ved siden af?

Hvis man udelukkende fodrer med BARF, er det specialindkøbt, så det netop indeholder de korrekte vitaminer, mineraler, brusk m.v.

Jeg kender ikke nogen, der laver deres kattemad selv helt fra bunden - men de findes da sikkert.
Måske Lene (Pivnu) har gjort det med sin allergikat?

Jeg var på Royal Canins katteseminar i går … hold da fast alle de fremmedord jeg blev præsenteret for i form at vitaminer, mineraler osv.
Det er virkelig komplekst at lave et kattefoder. Jeg ville aldrig turde fodre udelukkende med hjemmelavet foder eller med BARF for den sags skyld.

Kogt fisk, kylling osv. er det eneste “hjemmelavede” mine katte får … og kun som lækkerbidskener.

[QUOTE=DK Lindvig;839678]Jeg var på Royal Canins katteseminar i går … hold da fast alle de fremmedord jeg blev præsenteret for i form at vitaminer, mineraler osv.
Det er virkelig komplekst at lave et kattefoder. Jeg ville aldrig turde fodre udelukkende med hjemmelavet foder eller med BARF for den sags skyld.

Kogt fisk, kylling osv. er det eneste “hjemmelavede” mine katte får … og kun som lækkerbidskener.[/QUOTE]

Jeg er helt enig med Hanne. Der findes så mange forskellige “ting” at katten har brug for.

Tørkost til katte har jo ikke altid eksisteret… Men prøv at spørg de opdrætter der har flest år på bagen…

Næh, men det kostede såmænd også i gamle dage, f.eks. før man fik styr på kattens behov for taurin i kosten - da var der en del katte, der udviklede dilateret cardiomyopati. Det kan man iøvrigt stadig løbe ind i - mener det var Glasgow Uni der påviste en stærkt øget risiko for det ved katte, der primært blev barfet med kaninkød! Katten er et ægte rovdyr, der stiller store krav til foderet, hvis den skal fodres korrekt - helt anderledes end hunden, der ikke skal bruge nær så meget protein i sin kost. Jeg ville aldrig turde selv forsøge mig med at ramme den rigtige balance med nok protein og taurin, nok men ikke for meget calcium osv.
VH
Susanne

Jeg kan ikke helt set ud fra dit indlæg om den slags hjemmelavet kattemad du efterspørger er BARF eller “ting man putter i en gryde og koger”.
Som de andre skriver er det vigtigt at katten får alle de mineraler og vitaminer den har brug for. Jeg læser i øjeblikket en bog der hedder “Natural Nutrition for Cats” vedr. råfodring (BARF), hvor der er nogle opskrifter på “retter” til katten. Jeg kan ikke gengive opskriften her, da den sansynligvis er beskyttet af ophavsret. Den kan fås her Jeg kan fortælle at opskrifterne udover råt kød indeholder lakseolie, benmel, tangpulver, og diverse vitaminer i pulverform. Det er altså lidt af en videnskab. Der findes iøvrigt rigtig mange forskellige bøger om emnet på www.amazon.co.uk både om råfodring og kogt mad.

På dansk er jeg kun faldet over en bog der hedder “Sund mad til din kat” af Anne Laukner. Den kan lånes på biblioteket.

Indtil videre er det eneste jeg laver selv til misserne en kogt fisk i kogevand (bliver geleagtigt) og optøede rejer i ny og næ.

[QUOTE=Susanne W;839726]Næh, men det kostede såmænd også i gamle dage, f.eks. før man fik styr på kattens behov for taurin i kosten - da var der en del katte, der udviklede dilateret cardiomyopati. Det kan man iøvrigt stadig løbe ind i - mener det var Glasgow Uni der påviste en stærkt øget risiko for det ved katte, der primært blev barfet med kaninkød! Katten er et ægte rovdyr, der stiller store krav til foderet, hvis den skal fodres korrekt - helt anderledes end hunden, der ikke skal bruge nær så meget protein i sin kost. Jeg ville aldrig turde selv forsøge mig med at ramme den rigtige balance med nok protein og taurin, nok men ikke for meget calcium osv.
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg mener, også at have læst et sted, at det sammen har været et problem med industrielt produceret foder (vådt og tørt). Man var heller ikke i produktionen af det, på det tidspunkt, klar over hvor vigtigt taurin er for katten.

Ja - det er jo netop pointen i mit indlæg :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg kan også lige nævne L-lysin, som tilsættes foder mhp. at reducere et herpesvirus’ angreb og kobber, som er med til at give pelsen farve osv. osv. osv. :slight_smile:

Ja, det var tilbage i 80’erne at Technical især viste sig at have glemt noget der og siden da har haft svært ved at komme tilbage på markedet.
rent muskelkød og især kylling og oksekød indeholder en meget lav mængde calcium kun overgået af indmad der har et meget højt phosphatindhold. Det er så især hos katte i vækst man skal være meget opmærksom på calcium/phosphat balancen som kan resultere i paper bones på ganske kort tid.Calcium optages via tarmen, så der kan let ske en forskydning hvis mave/tarm ikke fungerer godt eller man i den bedste mening giver et vitamin/mineral tilskud, for meget og for lidt er lige dårligt.
Så selvom man gerne vil væk fra kommercielt foder, så tør jeg ikke andet end bruge tørfoder som basis og supplere op med diverse våd og kødprodukter.
Marina

Øh, jeg vil så lige indskyde, at jeg har opdrættet i så mange år ( 26), at dengang jeg startede fandtes tørfoder slet ikke. Der lavede vi selv vores kattemad - fra bunden. Tænk hvor mærkeligt, katten har faktisk eksisteret i tusinde år inden tørfoderet blev opfundet :tihi:

Mine første kuld og katte fik ikke tørfoder. Og jeg gik kun modstræbende igang med tørfoder da jeg havde opdrættet i så mange år at jeg havde samlet mig såpas mange katte, at det blev et lidt for stort arbejde at fodre naturligt.

Men havde jeg færre katte - og det arbejder jeg lige nu på - så ville jeg også gå igang med at fodre mine katte naturligt.

Der er mindst lige så stor risiko for fejlfodring ved at bruge tørfoder - som historier på nettet med jævne mellemrum fortæller os - som der er ved at lave sit eget foder.

Men SKAL man lave eget foder og primært bruge det - så skal man selvfølgelig sætte sig ind i kattens behov. Det er dog ikke helt så svært som mange prøver at bilde dig ind ( de samme som af en eller anden grund ikke mener det er et problem at fodre et barn op uden brug af tørfoder - trods det er et barn skal lave en langt større krop og dermed er langt mere udsat for fejlfodring).

Det første og vigtigste du skal være klar over hvis du vil fodre naturligt er,
at katten er et ROVDYR. Og det betyder at 90% af dens foder skal være animalsk - primært kød med lidt ben og indvolde blandet i. OG det skal være rådt. Derudover skal katten have lidt af det hele - i.e. muskelkød, indmad og ben, gerne med lidt skind/fjer blandet i for fordøjelsen.
Du skal også huske på, at en kat er et LILLE rovdyr - og det betyder, at det ikke er lavet til at fordøje så groft kød som kommer fra større byttedyr ( ko, hest, hjort) og at de HELLER ikke er lavet til at spise ko-maver :yikes:

Og selv om katte af en eller anden grund har fået ry for at spise fisk så er meget fisk faktisk ikke sundt eller naturlig for katte. Max 1-2 gange ugentligt.

Der findes faktisk email lister for rå fodring - men de eneste jeg kender er på engelsk.

Den har jeg også - den er meget tankevækkende læsning og jeg kunne godt tænke mig at prøve med nogle af opskrifterne, men må helt ærligt nok erkende, at jeg aldrig kommer til at gøre det på fuld tid :slight_smile:

Her er et par links til nogle svenske sider. Svenskerne har BARF´et meget længere end os i Danmark, og der findes meget mere hvis man leder lidt.

http://www.swecat.com/Artiklar/BARF

Nu ved jeg jo ikke hvor langt ude du har boet, Teresa, men allerede i 1985 skiftede vi fra andet tørkost til Prescription Diet c/d, da det kom til landet. Og det var såmænd så langt oppe som nord for Limfjorden - for 27 år siden :cool2: Det var omtalt i Kattens Værns blad dengang, sidst i 1985 og jeg spurgte på Aalborg Dyrehospital om de kendte noget til det. Og det gjorde de skam, de havde det allerede på lager - og en ny æra med færre blæresten hos katte begyndte lige dér.
VH
Susanne

Vi har så haft katte i 29-30 år nu, (hvoraf jeg har “kendt” kattene i de 28), og i den tid har de altså fået tørfoder. Whiskas tror jeg endda det var. Så ligefrem at sige at tørfoder ikke var opfundet er nok lige at strække sandheden. Vi kan så diskuttere LØDIGHEDEN af bemeldte tørfoder, men det har da i al fald eksisteret i 30 år…

Hold da op - jeg kan se, at jeg må have været blind og døv de første år af mit opdræt. Måske var forskellen rettere at man ikke blev overvældet i den grad man bliver idag af tørfoder sælgere - og at dyrlægerne endnu ikke var hoppet på vognen. I hvert fald husker jeg ikke at det fandtes. Men det kan jo have været en skyklappefunktion :tihi:

I hvert fald må jeg sige, at dengang drømte man ( i.e. den gruppe af opdrættere jeg kom sammen med) ikke om at gøre andet end at lave foderet selv. Mit første kuld killinger voksede f.eks. op på en stor del af daggamle kyllinger. De startede med at spise dem 3 uger gamle.

Tja, jeg er også fra den tid hvor man købte Royal Canin i Aldi og vådfoderet blev solgt i glas:høhø: Og ja, vi fodrede skam også med kød hver dag og jeg gør det stadig.
Men jeg har set en ungkat med calcium mangel og diverse artikler giver også udtryk for at der hvor man oftest ser problemer er hvor folk forsøger sig udi barf, ikke at det ikke kan lade sig gøre, men det kræver viden og tid for at gøre det korrekt.

Marina