Hjemmelavet vådfoder?

Er det noget man kan kaste sig ud i at lave selv :? vi har jo så meget kaninkød at vi ikke selv kan nå at spise det hele og misserne og huneden får allerede meget af det… Har en bekendt der siger man bare kan koge noget kød og tilsætte en buljongterning lade det køle lidt af og så komme husblas i så har man sin egen form for géle foder (alla det man køber på dåser)…

Men inden jeg kaster mig ud i noget vil jeg lige hører her inde om det er korrekt eller om der er andre måder at lave noget lækkert til misserne på - for de er altså ikke kæmpe fan af når det er råt (det er mere vores hunde der er vilde med dette) :stuck_out_tongue:

Det lyder som en rigtig god ide - blot ville jeg undlade boullion. Tror ikke de har godt af saltet

Aner intet om det - også derfor jeg lige ville hører her inde, der er jo så mange kloge hoveder… :høhø:

Har fundet noget på YT (youtube) - som faktisk ser lækkert ud kunne være man skulle prøve noget alla dette bare uden salt - og så lige tilberede det for misserne vil bare ikke have det råt. Endnu håber at få dem overbevist på et tidspunkt :høhø: (og det bliver så uden knogler for når det skal koges tør jeg ikke tage chancen hvis der skulle være en stump der ikke er kvast)

jeg har hørt om nogle katte som ikke så godt kan med råt men hvis kødet får et kort opkog så glider det lige ned :slight_smile:

jeg laver foder til vildkattene når det er koldt …men spæder det op med kartofler og ærter (set efter indholdsfortegnelsen på …kitekat tørfoder tror jeg det var)
udkoger og moser grøntfoderet…smider kødet i, lader det simre til det bliver en tykkere konsistens (afhænger lidt af hvor meget vand der er i) og fylder efter med
havregryn…(det suger overskudsvæske)…lader det simre til konsistenen er god…vildkattene er i øvrigt totalt hys med havregryn, don’t know why…

Det lyder da som en super god idé at lave selv :thumbup:

Bare husk at købe det der tilskudspulver til at strø på, hvis de får det tit - ellers kommer de til at mangle nogle vitaminer og sager :slight_smile:

Hvis du har tænkt dig at fodre med det på regelmæssig basis, så skal du sætte dig ind i, hvad kattene har brug for af vitaminer og mineraler og sørge for at tilsætte dem, hvis du vil undgå mangelsygdomme.

J
E
G

K
O
G
E
R

Jeg koger selv ofte kyllingehjerter og kyingekråser som altnativ vådmad til mine katte, Jeg klipper hjerter og kråser i mundrette stykker og koger dem med boullion terning (Har prøvet uden - går ikke ! ) jeg jævner med maizena og fryser det ned i små poser med sovsen. Let at tø op iMicroovnen i “nødsfald” Cats og Conni

suppe terninger har ret højt salt og fedt indhold…mener fedt indholdet er 33%…betyder nok ikke såååå meget, men i terninger er der sikkert også løg koncentrat

tænker om man ikke kunne bruge husblas eller agar agar som erstatning for suppeterninger?

jeg har gjort det :slight_smile: jeg tilsætter lidt herb’ de provence ( bare en lille lille snas, for at give det lidt smag), og så noget husblas for at få sovsen til at hænge ved.
de vil meget gerne have det. og man behøver ikke pudset det grundigt, fedt og hinder er også mad.
Mit største problem var faktisk opbevaring. har ikke en kæmpe fryser, og man kan ikke henkoge kød på samme måde som grøntsager af baktusse hensyn. det skal under tryk - højt tryk. Man kan få kogere til det i usa hvor jægere gør en del i det. overvejede at ønske mig en på et tidspunkt.

Tror jeg vil prøve :slight_smile: til mine kræsenpinde.

Vil købe en billig kylling næste gang jeg falder over en og en pk husblas. koge kyllingen i smadder. Gemme suppen. pille al kød fra og hvad der ellers kunne interessere dem. Blande det i den gele der laves med husblasen og fryse i små portioner. Og kan de ikke lige det kan hundene nok.

spekulere i om der skal tilsættes vitaminer og taurin og hvad der så er bedst og nemmest. men tænker det ville kunne konkurer med luk, og virker det så er det oplagt at have suppe i fryseren fra når der laves noget kogt kød og så bruge alle rester af hvad der nu er kogt lødigt. Glimrende ide :slight_smile:

Der er taurin i alle animalske næringsstoffer (KØD) så du behøver ikke at tilsætte extra

Tak for de mange svar - tror da bestemt jeg vil prøve at kaste mig ud i noget hjemmelavet til dem :thumbup: og planen det blot var lidt mundgodt i ny og næ. Tror jeg bliver meget upopulær hvis jeg tager deres rigtige vådfoder fra dem :tihi: det er jo birma katte… Så er der noget at bruge alt det kød til :slight_smile:

63.66 Anna Laukner: Sund mad til din kat…den kan lånes på biblioteket

jeg har da flere bøger om kost til dyr men har ikke overvejet at tjekke reolen!!

og skal alligevel på biblioteket i morgen, tak for info -)