Hofteledsdysplasi

[QUOTE=DK Sugieh;735064]Selvom Rose pt er på udflugt, men naturligvis kommer uskadt hjem igen:ked::bebe:
Men PRA er noget der har varet i hendes linje. Jeg havde FØR hun blev testet bestemt, at var hun bærer, skulle hun ikke parres og anvendes i avlen. Hun blev heldigvis testet fri. Men jeg er krakilsk, hvad det angår. Jeg vil ikke anvende nogle dyr i avl, der har nogle KENDTE skavanker. Uanset om risikoen er lille for det føres videre.

Jeg må simpelthen finde raske gener at arbejde videre på, hvis dem jeg har ikke er gode nok. Min mentor og jeg er ikke enige, da hun er af den opfattelse, at man gdt i PRA regi kan parre en fri og en bærer. Det kan man sikkert også, men jeg vil ikke.
Jeg mener, at hvis man tager en arvelig sygdom i opløbet, behøver det ikke nødvendigvis at udvikle sig til noget racespecifikt problem. I min verden hænger det sammen med ansvarlighed overfor de katte man arbejder med, og så må mine ønsker om linjer osv altså stå bagerst i køen. Sundheden SKAL komme først.
Så derfor… er der mistanke om arvelig HD så lad være :)[/QUOTE]

Mit problem er, at jeg SKAL vide, om det er HD eller noget andet arveligt, da jeg har købt katten til avl, og der i min kontrakt står noget om, at hvis katten ikke kan bruges til avl, så kan jeg få kompensation. JEG har ikke tænkt mig at avle på en kat, der har noget alvorligt med hoften, og så er det egentlig ligemeget, om det er arveligt eller ej.

Jeg tænker først og fremmest på kattens velbefindende. En kat med defekter/smerter skal ikke anvendes i mine øjne.

[QUOTE=DK Blackangel;735068]
Jeg tænker først og fremmest på kattens velbefindende. En kat med defekter/smerter skal ikke anvendes i mine øjne.[/QUOTE]

Katten kan jo opereres - så er der ingen smerter. Om du vil avle på den er det ikke arveligt - det er dit valg og kun dit. Som sælger ville jeg ikke yde kompensation for en påført ikke arvelig skade.

Nu er der jo ingen, der ved, om han har noget arveligt eller ej, så at gå ud i sådanne spekulationer er ikke relevant.

Opdrætter forlanger at der holdes liv i katten uanset hvad, og jeg ved ikke, om jeg har mod på en operation, hvis det kan fixes.

[QUOTE=DK Blackangel;735073]Nu er der jo ingen, der ved, om han har noget arveligt eller ej, så at gå ud i sådanne spekulationer er ikke relevant.

Opdrætter forlanger at der holdes liv i katten uanset hvad, og jeg ved ikke, om jeg har mod på en operation, hvis det kan fixes.[/QUOTE]

Det syntes jeg da i høj grad er relevant.

Vil til gengæld sige at har man ikke mod på at operere (virker perfekt uanset hvad det er) - så er det dyrplageri at holde katten i live

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;735080]Det syntes jeg da i høj grad er relevant.

Vil til gengæld sige at har man ikke mod på at operere (virker perfekt uanset hvad det er) - så er det dyrplageri at holde katten i live[/QUOTE]

Det er jeg godt klar over Lis, men opdrætter vil ikke have, at katten bliver aflivet.

Så må opdrætter jo pænt hente katten hjem…

Ja, jeg må se, hvad opdrætter siger, når resultatet foreligger. For lige pt. svarer hun ikke på mine mails.

Det kan man nu heller ikke fortænke hende ret meget i, for så længe der ikke er noget fast at sige om situationen, er hun jo lige så meget på herrens mark som du er.

Og jeg er enig med Lis i det med opreation - det virker altså vældigt fint, jeg ville ikke tøve det mindste hvis det var mit valg.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;735129]Det kan man nu heller ikke fortænke hende ret meget i, for så længe der ikke er noget fast at sige om situationen, er hun jo lige så meget på herrens mark som du er.

Og jeg er enig med Lis i det med opreation - det virker altså vældigt fint, jeg ville ikke tøve det mindste hvis det var mit valg.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hun har ellers været meget aktiv med de der mails, også selvom resultatet ikke forelå :ups:

Jeg har ikke mulighed for at beholde en kat, der ikke kan bruges i mit opdræt, og jeg har som sagt ikke mod på en operation.

Hvorfor ikke? Jeg kan fortælle at den er ret ukompliceret, og katten er på benene meget hurtigt efter, og skal hverken holdes indespærret eller noget?

Fordi jeg som sagt ikke har mulighed pt. for at have flere katte gående, der ikke kan indgå i mit opdræt.

Det kan jeg sagtens forstå, men derfor kan katten jo stadig blive opereret, og når den er kommet sig efter operationen, så kan man finde et dejligt hjem til den.

Jeg har, som sagt nogle gange før, ikke mod på en operation.

Hvorfor? Det drejer sig vel om kattens ve og vel - operationen er en fremragende operation, der i den grad virker. Ellers er det da bedre at aflive ham, ingen kat kan være tjent med at gå med den slags smerter, hvor han allerede nu som ungdyr har svært ved at springe :frowning: Så må han da som et minimum smertedækkes…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;735255]Hvorfor? Det drejer sig vel om kattens ve og vel - operationen er en fremragende operation, der i den grad virker. Ellers er det da bedre at aflive ham, ingen kat kan være tjent med at gå med den slags smerter, hvor han allerede nu som ungdyr har svært ved at springe :frowning: Så må han da som et minimum smertedækkes…
VH
Susanne[/QUOTE]

Katten får smertestillende, som jeg også har skrevet flere gange, men smertedækket vil jeg ikke kalde det.

Altså… HD er en arvelig lidelse hos katte… de eksperter som man indtil videre kan få fat i, er faktisk ganske enige om dette…
Problemet er at finde arvegangen, som er diffus (nøjagtig ligesom den er hos andre arter) idet den sagtens kan springe generationer over og at finde ud af, hvor meget der er reelt arveligt og hvor meget der er miljøbetinget… at sige at HD er en påført skade, er direkte forkert!
Endelig er der også den “personlige komponent”, som jeg kalder det… nemlig hvor meget det enkelte individ lider under sin sygdom. Jeg har kendt hund og katte med HD grad E som ikke har haft smerter og jeg har kendt hunde og katte med grad B som måtte aflives…
Ja, der kan opereres for sygdommen - enten ved at man lægger guld ind eller fjernelse af lårbenets “hoved”… Begge operationer er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med fuldstændig helbredelse (eller smertefrit liv - det var det jeg ville satse på), foruden at de koster dyrt. Derfor er det noget jeg ville overveje ganske nøje inden jeg traf beslutning om dette ved min kat…

Susanne… få nu vurderet de billeder igen. Hvis der er tale om HD, er jeg helt enig med dig i, at katten ikke bør gå i avl, og så må du få talt med opdrætter.
Er der tale om andet, må det være en afvejning i samråd med dyrlæger, opdrætter og dig selv om katten skal bruges… Jeg ville nok undlade det - ikke af angst for at videreføre en arvelig lidelse, men af hensyn til katten. Det er en stor belastning for en hunkat at være drægtig og en hankat, skal også helst have et sundt/velfungerende bevægeapperat for at gennemføre parringer…

Ok her kom jeg altså til at række på smilebåndet.

Men det Ann K her skriver er jeg helt enig i.

Som Susanne også siger vil det, hvis man ikke forsøger men en mere invasiv behandling, som minimum dække smerterne. Kan man ikke dette, vil det nok være en ide at overveje hvilken livskvalitet dyret får.

Hvis ikke opdrætter ønsker katten aflivet, må denne vel tage katten tilbage, og dermed få gennemført en eventuel operation?
Hvad er opdrætters bevæggrund for at katten ikke må aflives hvis den lider?

[QUOTE=Ann K;735275]Altså… HD er en arvelig lidelse hos katte… de eksperter som man indtil videre kan få fat i, er faktisk ganske enige om dette…
Problemet er at finde arvegangen, som er diffus (nøjagtig ligesom den er hos andre arter) idet den sagtens kan springe generationer over og at finde ud af, hvor meget der er reelt arveligt og hvor meget der er miljøbetinget… at sige at HD er en påført skade, er direkte forkert!
Endelig er der også den “personlige komponent”, som jeg kalder det… nemlig hvor meget det enkelte individ lider under sin sygdom. Jeg har kendt hund og katte med HD grad E som ikke har haft smerter og jeg har kendt hunde og katte med grad B som måtte aflives…
Ja, der kan opereres for sygdommen - enten ved at man lægger guld ind eller fjernelse af lårbenets “hoved”… Begge operationer er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med fuldstændig helbredelse (eller smertefrit liv - det var det jeg ville satse på), foruden at de koster dyrt. Derfor er det noget jeg ville overveje ganske nøje inden jeg traf beslutning om dette ved min kat…

Susanne… få nu vurderet de billeder igen. Hvis der er tale om HD, er jeg helt enig med dig i, at katten ikke bør gå i avl, og så må du få talt med opdrætter.
Er der tale om andet, må det være en afvejning i samråd med dyrlæger, opdrætter og dig selv om katten skal bruges… Jeg ville nok undlade det - ikke af angst for at videreføre en arvelig lidelse, men af hensyn til katten. Det er en stor belastning for en hunkat at være drægtig og en hankat, skal også helst have et sundt/velfungerende bevægeapperat for at gennemføre parringer…[/QUOTE]

Det er lige sådan, at jeg har det. Katten lider meget nu, og jeg kan slet ikke se, hvordan sådan en kat ville kunne indgå i et opdræt. Man må ikke engang røre katten på ryggen, og den har ikke fuld bevægelighed. Og de færreste operationer er med 100% garanti for fuld helbredelse og smertefrihed.

Og ja, det ER en hankat.

Jeg har som sagt sendt billederne til Bygholm og afventer svar. Den første mail er åbenbart gået “tabt” i cyperspace, men jeg har sendt billederne igen her til morgen.

[QUOTE=Gucci;735309]Ok her kom jeg altså til at række på smilebåndet.

Som Susanne også siger vil det, hvis man ikke forsøger men en mere invasiv behandling, som minimum dække smerterne. Kan man ikke dette, vil det nok være en ide at overveje hvilken livskvalitet dyret får.

Hvis ikke opdrætter ønsker katten aflivet, må denne vel tage katten tilbage, og dermed få gennemført en eventuel operation?
Hvad er opdrætters bevæggrund for at katten ikke må aflives hvis den lider?[/QUOTE]

Mon ikke at det er fordi hun gerne vil vide hvad det er katten fejler før den får en dødsdom.
Det kan jeg da forestille mig.

[QUOTE=Gucci;735309]Ok her kom jeg altså til at række på smilebåndet.

Hvad er opdrætters bevæggrund for at katten ikke må aflives hvis den lider?[/QUOTE]

Opdrætter henholder mig til kontrakten, hvor der står, “Es ist ausdrücklich verboten, die Katze ohne jedwede medizinische Indikation einschläfern zu lassen.”

Hun mener, at jeg truer og afpresser hende, fordi jeg har nævnt aflivning som en mulighed, hvis han ikke kan blive smertefri :S