Honninghjerter

troede ellers at jeg havde lagt den ind…men nej, så here goes

500 g mel
500 g lynghonning
en lille sjat vand
10 g potaske
10 g hjortetaksalt
2 pasteuriserede æggeblommer (evt 2 til )
10 g honningkagekrydderi - der er 15 gram i en pose, så det afhænger lidt af smagsløgene

lun honningen forsigtigt og bland den med melet - det er grunddejen, den tager absolut ikke skade af at stå på køkkenbordet til dagen efter, og den skal stå i hvert fald fra morgen til aften - pak den ind i film, eller læg den i en skål med låg …
bland potaske med lidt vand - kun så meget at det bliver som grød
hæld den i grunddejen, og rør det godt sammen - dejen er sej, brug en røremaskine med dejkroge
bland hjortetak og æggeblommer og hæld det i dejen, dejen må ikke blive for stiv, bliver den det, hældes 1 -2 extra æggeblommer i. …dejen skal være blød uden at være våd
hæld krydderi blandingen i (blander du selv krydderierne er det kanel, kardemomme, allehånde, appelsinskal,stjerneanis, ingefær kan også bruges…det afhænger af smagsløgene)
æltes godt
rulles ud i ca 5 mm tykkelse, stikkes ud med en hjerteform
bages ca 8-12 minutter v 180 grader - de er færdige når en fingerspids ikke sætter aftryk

1 Synes om

ÆV, sådan noget må jeg slet ikke spise mere :frowning:

Men man kunne jo være sød og så lave dem til gæster :slight_smile:

…sorry…:surrender1:

men de smager goooooooooodt…
og de kan flækkes og fyldes…med smørcreme, eller med blended abrikosmarmelade og marcipan :savle::savle:

og forresten…honningkage krydderi…superbrugsen har det…

Flot! Der tog jeg så lige 5 kg på!

Slem Jim!

Ann - gå i gang med at lave en udgave uden mel og honning, der smager og ligner . jeg vil gerne test smage :slight_smile:

…og honningkage krydderi er udgået af sortimentet - i coop, netto og rema…
…og stødt pomerans er ikke i sortimentet
…og stødt anis er ikke i sortimentet …
jow da…nå, men der er pomerans i almindeligt brunkage krydderi…så må det justeres lidt

1 Synes om

Måske bager den almindelige bageglade dansker ikke sådanne nogen?

… tror du ikke du måske kan finde disse krydderier i en velassorteret bagerbiks på nettet måske? Har du prøvet Hedebogaard krydderier? De plejer at have alt! :slight_smile:

jeg tænker at de har færdig blanding i både bilka og føtex…bare underligt at når nu man fører santa maria krydderier ikke har stødt anis…pomeransen er jo da et juleprodukt, så det er måske lidt for tidligt…men det er i SM sortimentet