Afledt af tråden om det billige insektnet i Lidl har jeg lige lært at katte kan tygge sig gennem hønsetråd O.o
Se, jeg grubler jo stadig over vores forhåbentlig kommende indhegning hvor jeg egentlig var endt med at ville bruge delfinhegn, “forstærket” med hønsetråd på den nederste meter eller sådan noget. For Delfinhegn og en beslutsom, og tynd Adelie… naaaaah… Hun vil bare mose sig ud igennem hvis hun så en fugl… Men så var det jo at jeg havde regnet med at hønsetråden komme være der sådan i “mose igennem højde”… og det er så måske ikke en brugbar ide alligevel?
Hvad andet kan man bruge så? Delfinhegn har jo den fordel at det er til at få for penge OG i fornuftige højder… men hvad kan jeg udbrudssikre det med for neden når nu hønsetråd åbenbart ikke duer?
Ja, jeg er totalt paranoid over bare tanken om at de skal ud hvis ikke det er en meget meget flugtsikker indhegning… Og ja, jeg overvejer “loft” på den, altså et tag af en eller anden form for net også… Igen på grund af hende springbønnen for hvem 2 meter bare er et lille elegant hop…
Jeg har hønsetrådt indtil flere steder i min indhegning og det er ikke pga tænder, der er huller i det - men det er ikke så holdbart som andre typer tråd. Jeg ville personligt aldrig turde nøjes med delfinhegn til mine, så jeg ville enten sætte hønsetråd udenpå (med vished om, at jeg skulle kunne lappe/udskifte det) eller volierenet, som absolut ingen kan komme igennem
Volierenet er den eneste løsning som dur. Udbryderkongerne kan ikke få fat og bide det i stykker. Alt andet er til skikkelige katte. Der er jo også det at kattegården nok skal være udbrudsikret men også indbrudssikret.
Altså…jeg har da sådan noget grønt, plastbelagt kyllingenet (det med de små masker) ude ved hækken. Og det er der altså ingen af mine kastrater, der har gnavet i endnu.
Jeg er UDMÆRKET klar over, at fx volierenet er langt mere holdbart, men lige til mit behov var dette det bedste, da min hæk er ‘pakket ind’ i det, så det var vigtigt, at det var bøjeligt og fleksibelt. Og grønt, så det er lidt ‘usynligt’ ;). Og det kan da godt være, det skal skiftes ud efter få år, men så må jeg jo bare gøre det…
Jeg har delfinhegn og har aldrig oplevet en voksen kat gå igennem det - og det er trods alt abyer.
Men jeg har haft killinger, der er gået igennem - og derfor er der sat hønsenet på det nederste stykke - ingen har nogensinde bidt i det.
Jeg kan dårligt tro, at katte kan bide hønsenet i stykker.
Det kan derimod frostsprænge, hvis det er spændt for stramt op. Normalt sætter man det op om sommeren og som bekendt udvider metal sig i varme og trækker sig sammen i kulde.
Mille er flere gange brudt ud af vores første lille kattevoliere, som var med kyllingetråd,
Da vi havde hentet hende tre gange og lappet hegnet lige så mange gange, var det vi besluttede at lave den store løbegård, og med hegn fra hegnslageret: (5x5 cm masker, 180 cm høj, 25 m lang).
Dette hegn satte vi på de nederste 180 cm og så noget plastik belagt kyllingetråd øverst. Det fungerer fint for hun laver kun huller ved de nederste 25 cm.
Du har da sikkert ret, men jeg har bare meget svært ved at forestille mig, hvordan en kat kan få trådnet ind i munden og bide det over - især hvis der ikke er hul i forvejen :?
Hønsenet er da ærlig talt også ufatteligt grimt Men avs i bisserne, siger jeg bare!
Jeg har faktisk plastik-hønsenet i den vinduesramme, jeg har lavet til badeværelset, og den rør kattene aldrig. Men nu har jeg også sådan nogle dejligt kedelige, der heller ikke har afprøvet volierenettet i haven. Det er kun os andre, der zapper os på strømtråden for trods alt at tjekke hegnet af og til.
Det kan godt være jeg har kigget de forkerte steder, men jeg har ikke set Volierenet på ret meget over 1,10… Og da jeg ikke har planer om en planke på tværs, sammenholdt me at hegnet selvfølgelig skal være højere end det… så… hmm hvor får man Volierenet i 2,20?
Det (og prisen) samt at mange herinde har skrevet at Delfinhegn er fint til katteløbegårde… er jo grunden til at det er det jeg har kigget på Og nu er der så flere der skriver at Delfinhegn IKKE virker? Jeg er forvirret (igen L)
Ja det er ikke for den dekorative virkning jeg vil ha’ hønsenet L
Tak for input allesammen Jeg er forvirret, jeg er sikker på jeg tidligere har læst flere herinde anbefale Delfinhegn… Og nu duer det ikke?
Jeg har desuden ikke kunnet finde volierenet der var højt nok. Og det er ikke meningen der skal være en planke på midten, det er haven der skal hegnes ind og helst sådan nogenlunde usynligt Delfinhegn kan man få i fornuftige højder, men måske har jeg ikke kigget de rigtige steder (Bauhaus og Silvan indtil videre) og der har de kun volierenet på hm 1,5 meter max… i al fald alt for lavt…
Hrm, jeg kan ikke huske, hvorfra jeg købte mit hegn, men jeg er ret sikker på, at det kunne købes i, i hvert fald, 1,80 m. Det er jo så ikke helt 2,20
Mit eget hegn er dog sammensat af 2x 1,00 m., og det var et aktivt valg, fordi vi ikke kunne se os ud af at skulle håndtere en rulle på 1,80. Desuden gav de 2x 1,00 m. mulighed for at kunne grave hegnet lidt ned, og der er også 10 cm. overlap. Overlappet er strippet sammen.