Hors d'oeuvre / Appetizers

Jeg skal jo holde konfirmation for min søn til foråret, og menuen er planlagt og bestilt.

Der kommer til at gå en lille times tid fra vi kommer fra kirken til vi sætter os til bords, og der vil jeg så gerne servere en lille appetitvækker sammen med velkomstdrinken. Da folk jo har forskellig smag, så vil jeg gerne byde på flere forskellige, og det eneste jeg er rimelig sikker på er at der skal nogle sprøde små toast med laksemousse og måske nogle udhulede cherrytomater med hvad?

Er der nogen som har nogle gode ideer? Også gerne til børnevenlige appetizers. :slight_smile:

Pak en halv melon ind i staniol og brug den til at stikke pindemadder i. Kun fantasien sætter grænser for hvad du kan komme på.

Derudover, cocktailpølser svæbt i bacon, lune. Toast med flødesmørreost og røget laks. Toast med caviar. Kommer med mere senere :slight_smile:

De udhulede cherrytomater kan man fylde med smørbar gedeost, hvori der er rørt frisk timian.

Oliventapenade

Forskellige former for paté (bare de ikke smager for “mærkeligt” kan børn typisk også godt lide dem)

[quote=Temple Bar;481168]De udhulede cherrytomater kan man fylde med smørbar gedeost, hvori der er rørt frisk timian.

Oliventapenade

Forskellige former for paté (bare de ikke smager for “mærkeligt” kan børn typisk også godt lide dem)[/quote]

Jeg ville så ikke bruge gedeost,det er ret specielt i smagen og ikke alle kan sikkert lidt det…
Men måske philadelfiaost,pikantost eller anden lign. blød smøreost,uden for markant smag ville være mit valg…

Uha tusinde tak, der er da kommet nogle ideer, bare lige et spørgsmål, hvad er oliventapenade?

Det kan man købe på glas (deeejligt nemt). Reelt set er det smørbare oliven, så det kræver selvfølgelig, at man kan lide smagen. For dem, der kan, er det en lækkerbisken :slight_smile:

Okay lyder lækkert, fandt lige forskellige opskrifter og nogle skal der også soltørrede tomater i og andre parmesanost. Hvilken er mon så bedst? Og skal det serveres koldt eller ved stuetemp?

Jeg serverede det ved stuetemperatur og fik ingen klager (selv rører jeg ikke oliven :D). Men hvis man laver dem i god tid i forvejen, skal de nok på køl indtil f.eks. 5-10 minutter før servering. Som pynt kan man bruge lidt frisk basilikum.

En anden “pindeting”, som både børn og voksne vil kunne lide, er små frikadeller og så skåle med forskellige typer dip. Så kan man dippe eller lade være :høhø:

champignoner med tyk gorgonzola sovs som fyld er også rigtig lækkert!

Eller hvidløgsmarinerede rejer med pinde i.

Fransk reje-hors d’oeuvre
(4 pers)
4 mellemstore tomater
4 spsk hvidvins eddike
salt & friskkværnet peber

4 spsk let mayonaise
½ tsk dijonssennep efter smag

300 g rejer (i bæger) drænet vægt ca 170 g
4 store salatblade
karse til pynt

lune flutes

Skær bunden med blomsten af tomaterne og hul dem forsigtigt ud med en teske, men pas på, at du ikke beskadigere frugtkødet og skindet. kom eddike, salt og peber i tomaterne og lad dem marinerer en times tid, hæld så eddiken ud og lade tomaterne dryppe af på et stk køkkenrulle

Stil rejerne til af drypning

læg salatbladene på 4 små tallenker og anbring en tomat ovenpå
(skær evt. en lille skive af tomaten, så den har en flade at stå på)

Smag mayo’en til med sennepen - den må ikke dominere - og fordel den i tomaterne.
fyld dem så med de afdryppede rejer og pynt med karse.

den kan sagtens laves i cherrytomater :slight_smile:

Grill stegte rejer (godt krydrede) med hjemmerøst Aioli… Det har taget kegler hver gang jeg har serveret det…
Eller små bidder af toast med en skive cherrytomat og ost… med røget paprika oven på… også leet og lækkert…:slight_smile:
Kvalitets cocktail pølser marineret i soya og honning… gir dem en form for glace… det kan alle li…

Den nemme løsning kunne være at gå i kvickly - der står ofte sådan en “mand” udenfor og sælger lækkerier…
Blandt andet udhulede og fylte tomater/peber/chili og ris i vinblade og alt muligt lækkert :slight_smile: Det er faktisk ikke specielt dyrt så vidt jeg husker…