How to alienate a cat in 3 days

[quote=Itzy Bitzy;294107]Tørrede svineører, er det dem til hunde? Lyder som noget, der er et forsøg værd :smiley:

Forresten, hvad med de der bolde og “sko” til hunde at gnave i? (ved ikke lige hvad de er lavet af…) Må katte også få dem?[/quote]

Det er dem til hunde, ja :slight_smile: Det samme er kaninørene. De er noget mindre og lidt nemmere at håndtere end sådan et store svineøre.
Mht bolde, stænger osv. i stedet for ører. Jeg har hørt at de ikke smager af noget da de er kogt ud (eller noget i den stil) hvorimod ørerne skulle smage af mere :slight_smile: Men man kan jo altid prøve, om ikke andet kan man give evt. mislykkedes forsøg til en eller anden heldig hund.

[quote=Eva K;294112]Det er dem til hunde, ja :slight_smile: Det samme er kaninørene. De er noget mindre og lidt nemmere at håndtere end sådan et store svineøre.
Mht bolde, stænger osv. i stedet for ører. Jeg har hørt at de ikke smager af noget da de er kogt ud (eller noget i den stil) hvorimod ørerne skulle smage af mere :slight_smile: Men man kan jo altid prøve, om ikke andet kan man give evt. mislykkedes forsøg til en eller anden hel[/quote]
Eva, hvor køber du kaninører? Det lyder til at være alle tiders, og man kan vel (ligesom med griseører) blødgøre dem med lidt varmt vand, også for at forstærke lugten.

Min lokale Maxi Zoo har dem i hvert fald til 40 kr for en ok stor pose :slight_smile: Jeg har nogle rabat kuponer på 20 kr når jeg køber for 50 kr, så bruger indimellem lige lidt penge der :tihi:

Jeg ved ikke hvor de kan fåes henne rundt i landet. Men min lokale Merko har engang imellem røget grisseører. Dvs at de er bløde så selv en kat kan tygge igennem dem. Men tilgengæld stinker de langt væk af bacon :smiley:

De lugter nok sådan, fordi de er røgede, og hverken hunde eller katte godt af røget kød. De griseører, jeg køber, er ikke røgede, kun tørrede.
Men tak for forslaget!

Har fundet dem to steder på Nettet (ikke Maxi Zoo) til 26 kr. for en pose med 100 gram. Men fragten er 56 kr.

Hvor meget er der i en pose fra Maxi Zoo?

Bare rolig, hvis det er t/d, så er det aldeles ufedende! Fedt-indholdet er helt i bund.

Det undrer mig, at Anne har sagt det, for mint kan da ALDRIG smage godt for en kat?? Jeg bruger den også, men det er da dælme ikke fordi, at den er kattens foretrukne, men udelukkende på anbefaling fra Jens Ruhnau, fordi den er god. Klorhexidin-mundskyld er også godt (men smager stadig ikke godt).
Bucacat har ingen effekt i sig selv, men smager bedre - til gengæld er den mekaniske virkning vigtigst (altså selve tandbørsten) som Vivi skriver, så Bucacat burde være ganske fint, hvis det er nemmere.

[quote=Gry Gressbakken;293961]2: Efter råd fra dyrelægen indkøbte jeg gaze, smurte tandpasta PÅ gazen og brugte fingeren som tandbørste. Willows tandkød bløder en del, og han holder sig fra mig næste 2 timer.
I 2 dage har han nu ikke sovet inde hos mig - som han ellers plejer.
3: Indser at det med gazen slet ikke er holdbart og prøver med tandbørsten i stedet for. I samme sekund katten ser tandpastaen flygter han. Tager den lille killing først. Cheops sprang, vred sig, hylede som var jeg ved at slå ham ihjel og fik endelig vredet sig fri, efter at jeg kun havde strøget børsten let over den ene side af hans gummer…og så så jeg ikke ham længere.[/quote]

Jeg må erkende, at selvom tandbørstning er virksomt - det det er det virkelig - så er det ikke just den bedste måde at bevare et godt forhold til sin kat på. At holde fast bevirker udelukkende, at kattene ikke kan lide at blive holdt. Du bliver måske tilgivet de første mange gange, men ikke til evig tid.
Hvis du googler, findes der et sted på nettet en vejledning til klikkertræning. Det var måske værd at overveje, hvis ikke tilfældet er for akut. Jeg overvejer det nu, hvor jeg har rimelig styr på min tandkødsstatus (i starten havde jeg ikke noget valg).
Jeg turde godt nok ikke stikke fingrene ind i mundene på mine katte! :wink: De der tandbørster, du har købt, det er sådan nogen kirurgiske nogen, ik’? De skal være MEGET bløde, især til blødende tandkød.

Det er positivt, at dyrlægen gør opmærksom på muligheden, synes jeg. Min gjorde præcis det modsatte i sin tid. Men ja, en lille advarsel må da gerne følge med! Nemt er det ikke, så det er ikke bare hos dig, det ikke fungerer.

Hm… altså, jeg startede også i sin tid med tandfoder og tandbørstning og fik rigtig godt styr på det. I dag holder det sig ret pænt ved en stor andel vådt/råt foder (intet tandfoder, men lidt alm. størrelse tørfoder), og for en sikkerheds skyld bruger jeg altid PlaqueOff, selvom jeg helt ærligt ikke helt tror på virkningen. Og så har jeg købt sådan en tang til at fjerne tandsten, for Amira (hende alt det her startede med), har primært tendens til tandsten. Og vi kan lidt bedre overkomme at fjerne dem en sjælden gang imellem end at skulle slåsse dagligt pga. tandbørsten. Deena har aldrig prøvet hverken tandbørstning eller tandstensfjerning - hun er blot med på fodringen, og klarer heldigvis tandskiftet rimelig godt. De har efterhånden begge lært at spise rå lammestykker, men det er også næsten en videnskab i sig selv at indføre dette hos inkarnerede ikke-råt-spisende katte…

Pøj pøj!

okay en masse svar på alt muligt:

Jeg har prøvet den der med daggamle kyller - den gider willow overhoved ikke! Frosne eller optøede eller opvarmede i vand - nixen. Han glor ned på den der gule dimmer - nusser dens dun lidt, og så går han fra den.

Tandbørsterne var sådan nogle til fingeren - købt på pitstop for pets.

Overskriften? det var mest for morskabens skyld. der er en film der hedder “how to alienate your friends in 10 days” eller sådan noget i den stil…så det her var jo rimelig nærliggende…blot lidt forfejlet humor…

Hvor tit skal man fodre råt før det virker? jeg har gjort nogle gange om måneden, jeg har ikke turdet mere. Efter alt det her med eksperimenteren med foder osv. så har det kun været rå kylling, og min bekymring der er at der ikke er nok vitaminer i for misserne.

Det lyder som en ide det med de tørrede griseører. Jeg har en dyrehandel nede om hjørnet - jeg tror jeg tager et smut forbi ham imorgen og køber et par ører. Får de så bare et helt ører eller skal man skære/klippe i det? de er jo RET store de der?

Cheops har tilgivet mig her til aften. han har kravlet rundt på mig og spinder så det er en fryd. Willow tør langsomt op. Han ligger og stirre på mig. Jeg har listet et par gærtabeletter i ham og han har modtaget dem tøvende og gnedet sig lidt op af min hånd.

Den tandpasta ryger UD!

Har du prøvet at klippe maven op på de daggamle kyllere, så æggeblommen er til at komme til? Når først de finder den, så plejer resten også at ryge ned :wink:

Tammy var helt vild med tørrede grisehaler (ørerne var lige store nok) - og så nogle særlige “tørrede pølser på snor” fra vores dyrlæge…

Du går ned til din lokale slagter og beder om okseafpuds. Det er fyldt med brusk og sener, så tænderne rigtig får noget at arbejde med, og tandkødet bliver masseret.

Jeg var nede hos min slagter i forrige uge, og jeg fik en stor pose helt gratis. Den pose holder stadigvæk, den er dog fordelt i mindre poser og frosset ned.
Men ellers har jeg hørt andre som har skullet betale en 20´er for det.

[quote=Mega;294121]Har fundet dem to steder på Nettet (ikke Maxi Zoo) til 26 kr. for en pose med 100 gram. Men fragten er 56 kr.

Hvor meget er der i en pose fra Maxi Zoo?[/quote]

Det skal jeg lige tjekke når jeg går forbi senere i dag :slight_smile:

Gry - prøv dig ad? :slight_smile: Diego herhjemme kan sagtens klare et helt øre, men sætter også pris på at det er rykket/knækket i mindre stykker

Tja … jo oftere des bedre, vil jeg mene. Gerne 1 gang dagligt eller i hvert fald hveranden dag. Men gør man det meget ofte, skal man jo til at kigge på vitaminer og mineraler.

Jeg har tørfoder stående fremme, fodrer så med vådt eller råt 2 gange dagligt (mest vådt pt).

Mht allergi ville jeg absolut ikke være bekymret - det er faktisk den letteste måde, at konstatere om en kat har allergi. Reagerer den gør den det med det samme :slight_smile:

[quote=Mega;294121]Har fundet dem to steder på Nettet (ikke Maxi Zoo) til 26 kr. for en pose med 100 gram. Men fragten er 56 kr.

Hvor meget er der i en pose fra Maxi Zoo?[/quote]

Gik lige derind på vej i skole. Der er 100 gram i posen der også

Til 40 kr.? - Godt nok en prisforskel! (Du skrev tidligere 40 kr. for en stor pose).

Skrev ok stor pose, men ja, jeg kunne først heller ikke finde posen for jeg syntes, at den burde være meget større end den bette han hev ned, da jeg spurgte. Enten er der blevet lavet om, eller også har min hukommelse spillet mig et puds. Nok det sidste :ups:

Hej Gry

Her i huset har vi gjort tandbørsten til legetøj. De har hver deres, og den må bides i tumles med og kan klare at blive “bortført”. Jeg fik iden da min veninde har det med at lære sine katte at lege med kuglepenne på udstillinger. Hvilken dommer kan stå for en aby der vil stjæle deres kuglepen??:høhø::høhø:

Efter vi i et stykke tid har leget med og gemt tandbørster, kommer de springende når de findes frem. Ofte bliver det ikke til en reel tandbørstning men en bideleg, hvor kattene bider i børsterne hvilket de åbenbart synes at en sjov føelse. Dette renser dog også tænderne. Jeg bruger aldrig nogen form for tandpasta.

Derudover får kattene hver dag afpuds fra den lokale slagter.

Da vi overtog Lotus havde hun meget dårlige tænder, men nu er der ikke noget at komme efter. :rock:

Så mit råd vil være leg med børsten, det kan de færreste abyér stå for.:slight_smile:

Samme her forresten - May har hendes egen tandbørste, som hun kan lege med :slight_smile:

Jeg bruger baby tandbørster og bruger Bucacat som tandpasta.
De elsker Bucacat

I starten puttede jeg lidt Buccacat på tandbørsten og lod den ligge i et par timer og så undersøgte de den og bed i den.
Så gav jeg dem 1 cm Buccacat inden jeg overhovedet startede. Masser af ros.
Så puttede jeg en stribe på tandbørsten og kørte 1 gang hen over overmundens højre side - pause - ros - så den venstre osv.
Børster kun forsiden af tænderne.

Husk hvis du bruger Klorhexidin til at børste tænder med, så skal det fortyndes med vand (1 del Klorhexidin og 5 dele vand)

Nå…har prøvet lidt forskelligt siden sidst.

Griseører gider de overhoved ikke. Hverken tørret, opblødt i vand, eller lune fra en tur i mikroovnen.

Grisehaler glor de blot på som om jeg var idiot.

Så der var lige en masse penge ud af vinduet på den konto for jeg har selvfølgelig købt en masse af begge dele. æv…