Jeg vil prøve at lave humus selv… opskrifter er der jo masser af og i dem alle sammen står der man skal blende det… men kan man ikke bare purere det gennem en sigte…? jeg har også en stavblender, duer det mon.?
Du kan godt purere det gennem en sigte, eller bruge en stavblender. Det er nok bare fordi det er nemmere med en almindelig blender Hovedsagen er jo at det bli’r … til mos
Jeg har nemlig ikke nogen rigtig blender - skal jeg sige dig
jeg bruger altid kun stavblenderen… nemt og enkelt især fordi jeg kun laver små mængder af gangen.
Ahem Ingen kritik, bare en observation:
Humus betyder jord eller muld.
Jeg ved godt, at det ofte bruges synonymt med ordet for kikærtepuré, og jeg kan ikke skyggen af arabisk nok til at vide, om man bør skrive hommus (eller homus, der ville være lige så galt ifht romansk sproggrundlag) eller hummus.
Det er en petitesse, en lille bitte sten i skoen - for puréen kan være rigtig, rigtig lækker, med eller uden spidskommen. Det er en af mine livretter, og så er det nemt, billigt og med hvidløg mums.
Det er så endnu et punkt, hvor “de lærde er uenige”: Skal, eller skal der ikke spidskommen i hommus/hummus…
[QUOTE=MiSi;707085]Ahem Ingen kritik, bare en observation:
Humus betyder jord eller muld.
Jeg ved godt, at det ofte bruges synonymt med ordet for kikærtepuré, og jeg kan ikke skyggen af arabisk nok til at vide, om man bør skrive hommus (eller homus, der ville være lige så galt ifht romansk sproggrundlag) eller hummus.
Det er en petitesse, en lille bitte sten i skoen - for puréen kan være rigtig, rigtig lækker, med eller uden spidskommen. Det er en af mine livretter, og så er det nemt, billigt og med hvidløg mums.
Det er så endnu et punkt, hvor “de lærde er uenige”: Skal, eller skal der ikke spidskommen i hommus/hummus…
:-)[/QUOTE]
Hahaha… der kan man bare se - jeg kan heller ikke stave til det
Ann K - det var godt at vide, jeg er alene og vil også bare lave små portioner, så stavblender bliver det
Det allerletteste er at du har flere mså portioner allerede kogte kikærter i fryseren og så bare lige tager op, når du synes du skal lave hummus.
Man kan selvfølgelig også sagtens købe kikærter på dåse (de er gode!), men det giver også en lidt for stor portion til hvad jeg sådan lige har lyst til at gnaske i mig i løbet af to dage - mere end to dage, så er jeg nemlig træt af det og jeg synes ikke at dåsekikærterne vinder spor ved at blive frsset ned, tværtiomod!
[QUOTE=Ann K;707113]Det allerletteste er at du har flere mså portioner allerede kogte kikærter i fryseren og så bare lige tager op, når du synes du skal lave hummus.
Man kan selvfølgelig også sagtens købe kikærter på dåse (de er gode!), men det giver også en lidt for stor portion til hvad jeg sådan lige har lyst til at gnaske i mig i løbet af to dage - mere end to dage, så er jeg nemlig træt af det og jeg synes ikke at dåsekikærterne vinder spor ved at blive frsset ned, tværtiomod![/QUOTE]
Glimrende idé… jeg smutter da lige ud og lægger nogle flere i blød, så kan de komme i fryseren
Jeg har også lavet med stavblender. Det kan du sagtens. Sidst jeg lavede var det fra denne - i øvrigt fantastiske madside - www.kvalimad.dk.
Mvh
Mariann
[QUOTE=dK Gugs;707167]Jeg har også lavet med stavblender. Det kan du sagtens. Sidst jeg lavede var det fra denne - i øvrigt fantastiske madside - www.kvalimad.dk.
Mvh
Mariann[/QUOTE]
mmmm…den side skal jeg klart studere
Prøv endelig brødet på forsiden også - det er nemt og virkelig lækkert.
Det er i det hele taget en praktisk ting at udbløde hele posen af tørrede bælgfrugter - dejligt ord forresten - over et døgns tid, og så skifte vandet nogle gange undervejs.
Når man fryser dem ned i passende portioner, gør det, at når de så skal koges, så er det med halveret kogetid. Og så giver det pludselig mening ifht tilberedning af de andre ting, for jeg står af, når bønnerne skal koge næsten en time eller mere.
Røde bønner f eks kommer ned på en kogetid på ca 20 minutter!
Og www.kvalimad har jeg hørt rost, såmænd igår, af venner med smag