Hun flytter sine killinger

Hej allesammen

Min kat Lulu fik killinger for 3 dage siden, hun fødte den første i min seng men besluttede sig så for at flytte den nyfødte til gulvet i mit Walk-in closet. Jeg har så flyttet hendes kattekassr dertil og lagde Lulu og killingerne op i kassen.

I nat har hun flyttet dem til på gulvet bag ved kattekassen… skal lige siges at der er gulvtæppe så det er ikke på direkte gulv.

Men hvorfor flytter hun dem? Er hun bange for noget? Ligger hun mon dårligt?

Hun passer dem så flot-går kun ud af kassen for at spise og gå på Bakken :relaxed:

Nu har jeg godt nok ikke haft en kat med killinger, men jeg har læst om dem mange gange herinde - og det er ikke et ukendt fænomen, at katten har sin egen mening om, hvor killingerne skal være :slight_smile:

Der er nok nogle af opdrætterne, der kan rådgive dig lidt bedre, men jeg tror ikke, du behøver være nervøs for, at der er noget i vejen.

Nå okay-tak :relaxed:

Jeg fik jo et kæmpe chok da jeg vågnede for jeg kan se lige ind i skabet hvor de ligger,men så var kassen tom :grimacing:

Tænker bare om hun måske ikke kan lide den kasse jeg har lavet til hende,eller om der har været et eller andet i nat dom har gjort hende bange?

Tak for svaret :hugs:

Hun er genetisk programmeret til at flytte killingerne. I naturen ville hun føde under et træ eller lignende. Efter et par dage ville lugten tiltrække rovdyr, og der ville gro svamp og bakterier i reden. Løsningen er at flytte killingerne.

Opdrættere kan modvirke killingeflytning på forskellig vis:

  • spær adgangen til oplagte huler, f.eks. klædeskab
  • læg rent underlag i fødekassen
  • flyt fødekassen hen i nærheden af hunkattens udvalgte steder

Problemet løser sig i løbet af tre uger, for så løber killingerne alligevel overalt.

5 Synes om

Tak Andreas :+1:

Jeg reder straks hendes kasse med nye lagner osv,tænker jeg ligger det tæppe som hun hele tiden ligger killingerne på op i kassen,det virker til at være hendes ynglingsspot, det er bare sådan et lidt langhåret et,men jeg ligger bare et lagen ovenpå,så kan det være hun bliver i kassen med bebserne :relaxed:

Kassen jeg har lavet er forresten ikke særlig høj, er det mon bedre hvis jeg laver seng til dem i en flyttekasse?

Husk at det øverste stykke/tæppe/lagen bør vær lyst ( så du kan se blod og snavs) og være "fast vævet’. Almindelige bomuldslagner er gode, men lad være med at bruge froté lagner. Killinger kan ikke trække deres kløer ind endnu og froté har løkker som de derfor kan hænge fast i.

Tillykke med de små :heart_eyes:

1 Synes om

Tak :relaxed:

Ja det med kløerne havde jeg læst et sted,så derfor jeg tænkte at ligge et lagen over,men damen nægter,hun bliver ved med at flytte dem,hun vil åbenbart bare ikke i den kasse :thinking: jeg vil jo heller ikke blive ved med at flytte de små når hun tilsyneladende ikke vil ha det :upside_down_face:

Det plejer at hjælpe at holde missemor med selskab ved fødekassen og fortælle hende at hun er dygtig. Når de er i “flyttemode” kan det være svært at distrahere dem, men lader man hende have dem det nye sted og flytter dem tilbage efter en dags tid, så kan hun tit overtales til det er fødekassen de skal være i.
Som andre også nævner så er rent underlag vigtig. Jeg plejer at have en hel stak hovedpude betræk liggende ovenpå hinanden, så jeg bare hver dag kan liste et nyt af, uden at forstyrre så meget, som hvis der skal lægges et nyt oveni kassen :slight_smile:

Ja det kan jeg jo prøve :upside_down_face:

Hun har kassen her men vil som sagt helst ha dem på tæppet på gulvet… nu prøvede jeg at fjerne kassen og ligge et nyt underlag på gulvet… det tænkte hun lige over få minutter og nu har hun flyttet dem igen :face_with_raised_eyebrow:

4 Synes om

4 Synes om