Hun hopper ind til naboerne

Hej katteelskere.

Vores kat er begyndt at komme ud for første gang siden vi fik hende sidste år. Hun er glad for og nysgerrig efter at opleve området, og det er jo kun dejligt. Problemet er, at vi bor i et rækkehus med 15 lejligheder, og disse lejligheder er ens udadtil. To gange har vi nu oplevet, at hun er hoppet ind hos andre beboere, som har haft vinduet åbent. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre for at lære hende, at hun kun er velkommen i vores lejlighed. Er der nogen, der har erfaringer og gode råd i den forbindelse? På forhånd tak :slight_smile:

Det kan du desværre ikke lære hende… hun går ikke forkert, men på opdagelse :slight_smile:

Det bedste du kan gøre er at hegne din have ind - måske bare nøjes med at lave løbegård i forbindelse med fx terrassen.

På www.katteindhegning.dk har brugeren FinnFrode herindefra samlet masser af gode links til forskellige lønsninger af Projekt Haveindhegning… SÅ kan du også se hvor fint og usynligt det kan laves :slight_smile:

Min eneste ide er at hegne jeres have ind :slight_smile: www.katteindhegning.dk er fyldt med inspiration.

Ja, jeg er enig med Ann K. Det er ikke fordi din kat farer vild; det er med vilje, at hun går ind i naboernes huse, for hun ved jo ikke, om der ligger noget lækkert mad eller spændende legetøj, før hun har kigget derind. Det er kattens naturlige instinkt at udforske overalt - curiosity killed the cat, siger man på engelsk.

Nu er det sådan med katte, at de desværre ikke kan trænes til at lade være med noget; det eneste, man opnår, er, at katten lader være når den ved, at du holder øje med den - og så gør, hvad der passer den, så snart du kigger den anden vej. Så den eneste måde at stoppe hende er ved at bede naboerne om at holde alle døre/vinduer lukkede, eller ved selv at sætte en indhegning op, så hun ikke kan strejfe.

En indhegning har også den fordel, at katten ikke risikerer at blive kørt ned i trafikken, når hun løber ude. Hvert år dør over 70.000 katte i trafikken ifølge Naturstyrelsen, og det er jo en sørgelig statistik. Så som andre har sagt, er en indhegning nok den allerbedste løsning. :slight_smile:

Åh hegn hende ind. Jeg har to kolleger, der er meget generet af dette. Den ene har en datter, der er allergiker. En nabo har ret til at kræve, at du holder katten på din matrikel, hvis den genere andre. Stop dette med en indhegning, før hun lærer at gå ude

[QUOTE=Wagner Lønstrup;1242834]Hej katteelskere.

Vores kat er begyndt at komme ud for første gang siden vi fik hende sidste år. Hun er glad for og nysgerrig efter at opleve området, og det er jo kun dejligt. Problemet er, at vi bor i et rækkehus med 15 lejligheder, og disse lejligheder er ens udadtil. To gange har vi nu oplevet, at hun er hoppet ind hos andre beboere, som har haft vinduet åbent. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre for at lære hende, at hun kun er velkommen i vores lejlighed. Er der nogen, der har erfaringer og gode råd i den forbindelse? På forhånd tak :)[/QUOTE]

Enig med de andres råd …Men hvorfor SKAL hun ud ? Havde hun det ikke fint med at være indekat ?
Man skal altid huske, at selvom vi herinde elsker katte, betyder jo ikke at vores naboer har samme passion.

Det er en rigtig god pointe. Mange tror, at katte partout har bedst af at komme udenfor (de fejlfortolker f.eks. når katten kigger ud af vinduet som om katten længes efter at komme ud, men vinduer fungerer faktisk bare som “katte-tv,” som underholder katten at se på). De fleste katte kan faktisk trives rigtigt godt som indekatte. Hvis din kat har haft det fint med at bo inde siden sidste år, så er der vel ingen grund til at lukke hende ud nu? Er hun i øvrigt neutraliseret, så du ikke står med en håndfuld uønskede killinger lige om lidt? :slight_smile:

Hej allesammen. Tak for jeres svar, selvom det jo ikke var det, jeg håbede på.

Vi har desværre ikke egen have men et fælles græsareal, så det er beklageligvis ikke en løsning. Men mange tak skal I alle have.

Hun er ikke neutraliseret, men det skyldes, at vi ikke vil have noget imod at få killinger - de vil ikke være uønskede, men velkomne :slight_smile:

Og hvad så, hvis I ikke kan komme af med dem? Der er trods alt andre end jer, der lader deres fertile huskatte løbe frit rundt, så der er hvert år tusindvis af overskudskillinger i Danmark :frowning:

Gør jeres kat en tjeneste og steriliser den og hold den derefter inden for, hvor den rigeligt bør kunne udleve sine jagtinstinkter. Hvis I så gerne vil have killinger i huset, kan I tilbyde det lokale internat at være plejefamilie for et af de mange kuld, de enten får indleveret eller finder dumpet rundt omkring hvert år.

Det er jeg så desværre meget ked af at høre. Er din kat testet for genetiske sygdomme? Er hun vaccineret mod katte-HIV og andre smitsomme sygdomme, som både kan ramme hende og killingerne? Ved du, hvilken hankat, hun evt. parrer sig med, hvordan hans temperament er og hvilke egenskaber, han giver videre til killingerne og fremtidige killingekøbere? Mit gæt er nej. Og så er det faktisk meget synd at sætte de killinger i verden.

Der fødes alt, alt for mange killinger i Danmark i dag, og langt de fleste ender på internater, hvor de aflives når det ikke er muligt at finde hjem til dem alle. Mange andre dør af genetiske eller smitsomme sygdomme, som “backyard breeders” ikke har forstand på eller sat sig ind i. Folk, der avler racekatte, betaler for kurser og tager certifikater i opdræt for at være bedst muligt uddannede til at varetage avl, så det er til kattens og killingernes bedste. At avle på en huskat? Det er faktisk synd for alle involverede - katten, som risikerer smitsomme sygdomme, killingerne, som risikerer aflivning, og dig og din familie, som risikerer at stå med dødssyge killinger, der dør fra jer. :frowning:

For alles skyld, få katten neutraliseret. Det vil også forhindre, at hun strinter urin inde i huset og tér sig, når hun kommer i løbetid.

Det er hun med sikkerhed ikke, for der findes ingen godkendt vaccine på det danske marked.
VH
Susanne

Inden du lader din fritløbende kat få killinger, burde du besøge et internat eller to og se OM du syntes du vil være med til at fylde endnu flere katte ind bag tremmerne. Hvis din kat får et kuld på 4 killinger og du lader dem komme ud i nye hjem der med tiden også lader dem løbe frit OG få killinger så ER i uanset hvad du mener, med til at fylde endnu flere katte ind bag de tremmer, ingen af vi andre ønsker at vore dyr skal ende.
Det ER uanset hvad du mener et ansvar at have kat, og tager man ikke det geografiske ansvar dvs at holde sit dyr på sin matrikel, så bør man som det mindste sørge for de ikke kommer hjem med “maven” fyldt med killinger eller sygdomme, de dør af.
En lille del af befolkningen knokler for at holde bestanden nede og mange gør det frivilligt, og så ER det altså til at blive træt i hårrødderne af, den lige gyldighed der lægges for dagen, blot fordi man syntes det kunne enten være sjovt at få killinger, man ikke vil have den udgift det jo er at neutraliserer sin kat ELLER man bare ikke vil tage det ansvar det ER at have dyr.

Kom afsted og se de dyr i øjnene der sidder i bure og bag tremmer, og lov dem de killinger I agter at lave IKKE ender der.
Alt andet er uansvarligt

Jeg forstår dig godt, der er ikke noget i verden der er skønnere end små killinger, men man bør tænke på, HVEM der ønsker de killinger - Det er med garanti ikke katten, som jeg tror hellere end gerne vil være fri for homon-ræs. Og har du en forestilling om der er nye hjem til de kommende små, når de bliver 12 uger ? Jeg kan heller ikke lade være med at advare imod, at et kuld killinger kan koste kassen. Min første kuld endte med kejsersnit en lørdag aften udenfor dyrlægens åbningstid …Det kostede mange tusinde kroner. Derefter stødte der en yverbetændelse til, og det var absolut heller ikke billig at behandle. Jeg glemmer heller ikke at jeg gik rundt som en zoombie da det var mig der skulle passe de små med mad hver 3. time, døgnet rundt, indtil min hunkat var frisk nok til at kunne tage over.

Det er dit valg, og ingen skal beslutte for dig, hvad du føler er bedst, men synes alligevel jeg lige ville beskrive egne erfaringer, da det sikkert ikke er i ens tanker før man evt. står i situationen

Hvad med at blive en bragenes god plejefamilie for et kuld kattekillinger …Rigtig rigtig mange internater bugner af indbragte killinger, som de har svært ved at finde tiden til selv at passe, så mange små killinger bliver desværre aflivet på den konto

besøg lige et internat før du får dem og lov jer selv, at jeres aldrig ender der og tager plads fra andre - og så husk endelig at neutralisere dem før de flytter så de ikke får flere for der er rigeligt med katte i DK.så tænk dig godt om og i det mindste neutraliser dem før salg. Der aflives ca 125 raske killinger i DK HVER DAG iflg dyrlægernes eneste tal på området, og det er næppe mindre anno 2015.

Hvis du ikke har have kan du sagtens give din kat udemulighed alligevel - se den side folk har sendt dig eller spørg om mulighederne. Der er masser