Hun taber sig

Øv altså hvor er det udmattende at have mine katte. Nu er Perseren Phillip kommet over på JW lam og Ris, og det kører fint. I starten havde han dårlig mave (som jeg også har en tråd om så vidt jeg husker) men nu er hans mave helt i orden og han virker glad. Dog har det ikke endnu hjulpet på hans kløen.

Men nu er min hunkat begyndt at tabe sig. Hun er nu 600g under sin normalvægt og vejer blot 2800g. Da hun blev sterilisret viste det sig i sin tid at hendes æggestokke var store bylder (måske noget kræft), og jeg blev selvfølgelig urolig for om det var det der havde spredt sig. Men dyrlægen kunne ikke umiddelbart mærke at der var noget galt og katten virker sund og rask - bortset fra at hun også er blevet mere slatten og træt.

Hun er jo også kommet over på JW - og tænker om der måske ikke er nok næring i det foder? Nogen der har erfaring med katte der taber sig?

Phillip taber sig ikke - men spiser tilgengæld meget.

OBS De har begge fået ormekur.

Jeg vidste ikke om jeg skulle ligge tråden under foder eller sygdom - da jeg jo ikke ved hvad der er galt:ups:

Jeg skulle ringe til dyrlægen igen efter 14 dage…dvs på fredag.

Jeg ville nok få en aftale og som det mindste få taget en blodprøve - noget er galt… og jeg vil ikke vente 14 dage med at finde ud af, hvad det kan være!

Nu ved jeg ikke, hvor længe vægttabet er foregået over, men umiddelbart er der også mere ændret ved din hunkat.
Det første vi lærte i sygdomslære på skolen var; Man skal være obs. på pludselige og uforklarlige vægttab - det er ofte det tyder på at noget ikke er som det skal være i kroppen. (princippet er det samme om det er mennesker eller dyr).

F.eks. min mor tabte 10 kg. på 2 mdr. Hun gik til lægen, fordi jeg bad hende om det, og lægen spurgte om min mor følte sig rask ellers. Det gjorde hun jo, men hun tabte jo de kg. uden at ændre hverken kost eller mængde af motion… Lægen mente bare, at min mor skulle være glad for vægttabet. Måneden efter fik hun en blodprop i hjertet.

Ja det er også meningen hun skal have taget blodprøver og scannes. Men vi ville lige se om ormekuren hjalp først. Det gjorde den så ikke. Men jeg ringer til dyrlægen på mandag. I mener ikke det kan være foderskiftet?

Virker hun normal, aktiv og opmærksom? Har hun problemer med foderskift, diarree/opkast?
En kat kan få fedtlever af hurtigt vægttab, så du skal under alle omstændigheder få hende atsted og ikke vente til fredag.
Marina

Med mindre hun spiser meget mindre end hun plejer, så tror jeg ikke det er derfor. :? Selvfølgelig kan det være vinter-ugidelighed, men sammen med det store vægttab tror jeg desværre det peger på noget andet… :frowning:

Og selv hvis hun spiser mindre ville jeg være bekymret, der er flere ting der får en kat til ikke at spise, tandproblemer, nyresvigt mv.

Hun savler også ind i mellem…men dyrlægen kunne ikke se noget galt i munden…men det var en helt ny dyrlæge - tror jeg vil spørge efter en anden på klinikken for at få endnu et syn på sagen.

Hun sover næsten i døgndrift nu…jeg ved selvfølgelig ikke hvad hun laver om natten, men når jeg går i seng ligger hun på en halmballe udenfor…og hun ligger det samme sted om morgenen. Men mon ikke hun har jaget ind i mellem?

Jeg gav hende noget tun igår…uha det faldt i god jord:) Appetitten lader ikke til at fejle noget…men ved ikke rigtigt.

Men på mandag bliver hun tjekket igennem med blodprøver og scanning.

[quote=kitecat;494474]Hun savler også ind i mellem…men dyrlægen kunne ikke se noget galt i munden…men det var en helt ny dyrlæge - tror jeg vil spørge efter en anden på klinikken for at få endnu et syn på sagen.

Hun sover næsten i døgndrift nu…jeg ved selvfølgelig ikke hvad hun laver om natten, men når jeg går i seng ligger hun på en halmballe udenfor…og hun ligger det samme sted om morgenen. Men mon ikke hun har jaget ind i mellem?

Jeg gav hende noget tun igår…uha det faldt i god jord:) Appetitten lader ikke til at fejle noget…men ved ikke rigtigt.

Men på mandag bliver hun tjekket igennem med blodprøver og scanning.[/quote]
Hvis hun er syg, taber sig og sover meget, er det alt for koldt for hende at sove ude om natten (med mindre det er i en lun stald). Hun bliver for kold og kan ikke holde sin kropstemperatur, og det gør just ikke hendes tilstand bedre.

Kan hun ikke være indenfor om natten?

PS: Katte kan godt have halsbetændelse. Så både savler de og taber sig, fordi det gør ondt, når de synker.

Hun kan sagtens være inde om natten men det vil hun ikke. Igår ville jeg ikke lukke hende ud, men hun jamrede så til sidst lukkede jeg hende ud alligevel.

Jeg har det bedst når hun er inde - så har jeg styr på hende:)

Lige en opdatering.

Søndag aften havde hun sovet næsten 48 timer og skulle hjælpes op til madskålen. Hun var slap som en slaskedukke og jeg var bange for at hun ikke ville leve natten ud. Men…inden jeg nåede at ringe til dyrlægen blev hun fuldstændig hyper aktiv. Hun spurgtede fra maskål til madskål og tømte dem alle. Helle natten fes hun rundt og legede og lavede ballade. Jeg tog hende ikke til dyrlægen, for ville se om der kom tilbagefald. Det har det ikke været endnu - nu er hun sig selv igen, og hun er begyndt at tage på. Hvad der var galt ved jeg ikke - men håber det var et engangs tilfælde. Nu laver hun ligeså meget ballade som hun plejer - men jeg kan ikke blive sur - er bare lykkelig over jeg ikke mistede hende:hjerte:

Jeg kan altså ikke forstå, at du ikke har haft hende afsted til dyrlæge for at få kørt et blodpanel.

Jeg er af den holdning, heller en gang for meget afsted end en gang for lidt. Og med de ting du beskriver her, ja så skulle du forlængst have fået kørt blodprøver på hende.

Dyrlægen mente ikke det var nødvendigt når hun ikke var syg mere - de mente godt det kunne være ormepillen der havde hjulpet.

Det synes jeg så bare er en liiige voldsom nok reaktion på hun skulle have haft orm. Du skriver at hun er udekat…Kan hun have spist noget giftigt?

Det kan måske godt tænkes …det kan være hun har spist en rotte eller mus som har haft gift i kroppen - for jeg ved at nabo gårdene har rotter og lægger gift for dem…

For mig lyder det som et tilfælde af mangel eller et dyk i de røde blodlegmer…
Vores Bamse fik det i en periode, ca. to - tre gange om året. Han blev helt mat, ville ikke spise eller drikke og sov dagene væk. Han kom til dyrlæge, fik væske, binyrebarkhomon og blev ellers holdt varm og tvangsfodret. Der gik så en dag eller halvanden og han begyndte at komme til kræfterne igen.

Først begyndte han at tabe sig, hans gummer blev mere lyse i det - tangerende overi det hvide, også ørene mistede deres lyserøde farve og øjnene ændrede karakter.

Det er meget vigtigt at være obs. på dette selvom katten godt kan komme sig. Jeg har en teori om, at det bunder i meget dårlig immunforsvar, og muligvis en bakteriel et-eller-andet.
Som Marina skriver, er fedtlever at frygte i sådanne tilfælde.

Ok, tak for svar. Da hun var ved dyrlægen mens hun var syg, kunne dyrlægen ikke se nogen tegn på sygdom overhovedet. Men tror måske det er været en uerfaren dyrlæge. Men hvis hun får et tilbage fald kommer hun til dyrlægen med det samme. Dårligt imun forsvar skal nok passe…hun er trods alt noget indavlet skravl, og har haft noget kræft lignende og søsteren havde hjertefejl - dårlige gener er der i hvertfald.