Ja jeg har lavet mig en profil inde på det der petdating.dk
Jeg taler ikke seriøst med nogen, men jeg er faldet i snak med en fyr der har en sort shcæffer.
Han er noget politihalløj og af hvad jeg kunne forstå så træner han sin hund med mål at bruge den i sit arbejde engang.
Han siger at der hvor den kommer fra var der en kat og det giver mig forhåbninger. Men han siger så også at hunden har stor byttedrift - hvad pokker det så end er?
Se det kan godt bekymre mig. Jeg elsker willow og han skal ikke ende som måltid for en hund eller som tyggelegetøj.
I som har hund eller har prøvet sammensætninger - hvad skal man kigge efter af kropssprog? Hvordan ville i sætte hund og kat sammen?
Min første prioritet er naturligvis willow - nu har jeg ikke engang talt med den her fyr særlig meget, men jeg er allerede fast besluttet på at hvis det teoretiske tilfælde opstår med at hund og kat ikke kan sammen, jamen så skal jeg intet med ham.
Jeg vil ikke af med willow og jeg vil ikke engang foreslå ham at gå af med sin hund - men jeg er stadig interesseret i at høre hvordan pokker man sætter hund og kat sammen og hvad man skal kigge efter af kropssprog når man “prøver”.
Gry, jeg synes virkelig du tager sorgerne på forskud.
Se manden i 3 mdr. hos jer begge - først derefter synes jeg du skal overveje, at føre dem sammen.
[quote=Vivi_Fletcher;131875]Gry, jeg synes virkelig du tager sorgerne på forskud.
Se manden i 3 mdr. hos jer begge - først derefter synes jeg du skal overveje, at føre dem sammen.[/quote]
Meget enig!!!
Og når så der er gået tre måneder, skal jeg nok give dig et svar
En veltrænet politihund er meget velopdragen og lydig - den burde sagtens kunne lære, at katten ikke er tilladt bytte. Hvis hunden så ovenikøbet er vant til kat, har den sikkert en naturlig respekt for kattens kløer.
Men som Vivi og Ann siger, hvem ved, om I nogensinde kommer så langt, som til at skulle sætte dyrene sammen? I skal da være nogenlunde sikre på forholdet, inden det forsøg laves, vil jeg mene.
Camilla
Gry, nu spørger du jo ikke - helt generelt - hvordan man sætter hund og kat sammen.
Du skriver, at du har skrevet med en, der har en hund - og hvordan gør man så. Det er nok derfor vi svarer som vi gør.
Jeg mener … i går var det en mand, der var allergisk, i dag er det en mand med en hund - og i morgen er det sikkert en mand med en anden kat.
Nej nu mente jeg faktisk generelt med det med hund og kat. Hvordan man gør osv. Jeg har nemlig også en del venner med hund hvor jeg meget bestemt har sagt at vuffen bliver hjemme. Jeg vil ikke risikere noget.
Men jeg synes da helt klart det er et spændende emne.
Det synes jeg også er meget fornuftigt. Jeg tager aldrig mod hundebesøg, kan simpelthen ikke se, hvorfor mine katte skal stresses fordi nogle gæster gerne vil have hunden med.
Det er noget andet, hvis det er nogen man ser meget ofte.
Det er helt sikkert et spændende emne, men også meget omfattende og helt sikkert er rådene forskellige afhængig af, hvilken hund, der skal sættes sammen med hvilken kat.
Derfor tror jeg først du kan få et ordenligt svar, den dag du konkret ved, hvad det er for en hund, der skal møde Willow.
Hm…ja det kan der selvfølgelig være en hel del om.
Jeg tænkte bare at det kunne være der var nogle generelle guidelines ligesom med kattesammenføring - jeg går ud fra at de også er hamrende forskellige nemlig?
Min svigerfar har ikke været på besøg her siden jeg sagde at jeg ikke ville have hans hund, med ind her. Ikke fordi jeg ikke kan lide hunde, det kan jeg skam. Men han har en ide om at hans hund skal være her og kattene må være her.
Jeg har ellers tilbudt ham at hunden kan komme i løbegården, når de kommer på besøg. Men han mener at der kan jeg bare lukke kattene ud i løbegården. Men dette er altså kattenes hjem, så må han bare blive væk.
genereller guidelines findes faktisk ikke rigtig… Vivi har nemlig helt ret - der er enorm forskel i hvilken hund, der skal sættes sammen med hvilken kat!
Herhjemme har vi altid praktiseret “lige-på-og-hårdt” sammenføringer, andre er ved at gå til når de hører om vores praksis, fordi de bruger isolering og gradvis langsom introduktion.
Når jeg læser Helle Lenschouws måde at introducere hund og kat på, så sidder jeg tilbage med spørgsmålet om, hvorfor i alverden det dog skal være så besværligt!? Men i nogle situationer er det vel den rigtige måde at gøre det på…
Og nej… jeg har ikke fantastisk velopdragne søde katte og hunde, som aldrig nogensinde kunne finde på at gøre andre fortræd!
Både Dise og Nanna jager fx fremmede katte ud af haven… Leo har en fortid som schæfertævende kat, Aske og Tjalfe har begge været frtigående med alt hvad det indebærer af både at blive jaget og selv tæve… osv osv.
Så det kommer meget an på de dyr som skal introduceres - og især på deres ejers indstilling til introduktionen og frem for alt kendskab til deres dyrs(/hunds) reaktionsmønster på fremmede forhold…
Fx er det først indenfor de seneste 3 - 4 år, at Dise er blevet så rolig, at jeg vil tage hende med på besøg i kattehjem. Tidligere ville hun glad have opsøgt alt med puls for at lege - og en sheltie leger ved at hyrde! Nok ikke så forfærdeligt populær en leg, hos ikkehundevante katte! Idag ligger hun pænt og roligt hos mig…
Det lykkedes faktisk at føre en hund som var præget “forkert” på katte sammen med tre voksne katte, som aldrig har set en hund før i deres liv sammen på denne måde.
Aces omplacering skyldtes kun at hunden vedblev at være bange - ikke som sådan, at de ikke var sammenført, for det var de skam - som billederne også viser.
Jeg uddyber gerne metoden, hvis nogen ønsker det.
Den handler om at skabe positive associationer. Og helt undlade at skælde ud.
Jeg kan se, at Ann mener, at det er en besværlig metode - det er det slet slet ikke - det tog tre dage, så gik de sammen også uden opsyn. Og i løbet af de tre dage var Ace her på besøg en time hver dag… Så nej besværligt er det ikke - men et sundt fundament er bygget op fra start.
Årsagen til, at vi med Ace valgte denne metode, var hans prægning, som vi den gang troede var noget andet. Det er klart, at de færreste slipper en voksen karelsk bjørnehund som knap har været i hænder ind sammen med andre levende dyr:-)
Men derfor kan metoden nu SAGTENS bruges på andre dyr også - og nej den er bestemt ikke besværlig:-)
Tvært imod. Den er sikker.
Og hurtig.
MVH
PS jeg kunne efter de tre dage have Ace med på besøg i alle kattehjem - det samme gælder hans mor Lucy - som ikke har den mangelfulde prægning på katte som Ace desværre havde. Hun er vænnet til katte via samme metode og selv om hun ikke deler hjem med katte, så bevæger hun sig frit i alle kattehjem.
[quote=irene;131896]Min svigerfar har ikke været på besøg her siden jeg sagde at jeg ikke ville have hans hund, med ind her. Ikke fordi jeg ikke kan lide hunde, det kan jeg skam. Men han har en ide om at hans hund skal være her og kattene må være her.
Jeg har ellers tilbudt ham at hunden kan komme i løbegården, når de kommer på besøg. Men han mener at der kan jeg bare lukke kattene ud i løbegården. Men dette er altså kattenes hjem, så må han bare blive væk.[/quote]
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår den dér mentalitet, at hunde skal med rundt til alle som familien skal hos besøg ved??? Måske er det bare fordi jeg ikke selv har hund og ikke færdes i hundemiljøer?
Min opfattelse er at man tager hunden med i skoven, stranden what ever, men på menneske besøg/ i andres hjem lader man den blive hjemme…
Jeg synes, din svigerfar er helt afmarcheret, når han ser sin hund frem for værtens dyr! Har du ikke tilbudt ham, at han kunne sidde med sin kaffe i løbegården med hunden, hvis de har så stærk en binding
Jeg har lige holdt rund fødelsdag, på meget fint sted. Der lod han dog hunden blive i bilen, men med var den. Selv om jeg tror den heller ville have været hjemme.
der er 1 hund som vi passer i ny og næ, han er så også den eneste hund der må komme herhjemme.
Han er vant til katte, og mine katte har vænnet sig til ham, det gik faktisk meget hurtigt for dem at acceptere ham…
Men jeg er meget forsigtig med hunde og mine katte, netop fordi de ikke skal stresses unødigt af at møde en masse hunde som alligevel ikke kommer i vores hjem…
Da min søster fik hund (en mops) og proklamerede at den kom med alle steder - sagde jeg ikke her - jeg har katte, de skal ikke stresses! Hun blev godt muggen, og sagde hun ikke kom her mere så!
Nå men nu er det sådan at jeg ser min søster ret tit, samt at hun har hjulpet mig med så mange ting, og passet mine katte og datter mange gange. Så på et eller andet tidspunkt indså jeg at jeg ikke var helt rimelig
Tilde(som hunden hedder) er her nu ofte og vi passer hende også ofte. Tilde bor selv sammen med en kat og er vant til dem. Mine katte vænnede sig meget hurtig til hende. Ja faktisk ELSKER Nuka Tilde - hun skal hele tiden dutte næse med hende, følger efter hende og de ligger i samme seng og sover. Det er lige før min søster tager hende med hjem, for de er virkelig gode venner.
Nuka og Liva har aldrig været bange for hende, helt fra start af. De andre katte var lidt på vagt i starten, og synes stadig ikke hun er det mest spændene, men de kan sagtens sidde 10 cm fra hende og pusse sig, så være er det ikke
Men jeg ville aldrig byde mine katte at skulle møde hunde/eller andre katte for den sagsskyld med mindre det er en man ser meget ofte og som er en stor del af ens liv. Jeg tror ingen gang jeg efter 3 månders nyt bekendskab ville føre sammen - måske 4-6