Hunde i bur - er det normalt?

Jeg fik tilsendt denne annonce fra HundeGalleri (er der ikke selv) af en bekendt, som spurgte mig, om Mandy skulle have en hundeven (det skal hun ikke, selv om jeg følte mig fristet).

Det gjorde mig ondt at læse annoncen, men studsede især over, at hundene er i bur, når familien ikke er hjemme, og at de i det hele taget har det bedst med ikke så megen plads.

(læs også under annoncen spørgsmål og svar)

aji aji… nej… jeg kender ikke nogen der sætter deres hunde i bur…
Min mor har haft hunde kennel, hun havde Tibitaner. og de var aldrig i bur…vi oplevet heller ikke, hunde i bur nogen af de steder vi kom

:øhmm: Underlig stil…

Det lyder ret forstyrret.

Det afhænger af om ejerne har lært hundene at være i buret, hvordan det er indlært og hvor længe hundene sidder der.

Desværre oplever Julie og jeg tit, at folk, der døjer med alene hjemme problemer i stedet for at træne det sætter hunden i et bur.

Jeg har været med til at aflive en klients hund på den konto. Hunden gik i buret, fordi den splittede hjemmet ad. Vi kom, fordi hunden var slem angst for alt - ja alt - den var vokset op under slemme forhold - og da vi så buret gik vi hende på klingen, men hun ønskede ikke hjælp/ændringer. To dage senere skete der noget, som skræmte hunden, mens den sad i buret. Den kastede sig mod tremmerne og skadede sig selv i en sådan grad, at den måtte aflives.

Dette eksempel tænker jeg altid på, når jeg hører om alene-hjemme-problem hunde i bur.

Men en hund kan godt sidde i et bur og have det godt med det, hvis det er indlært på den rigtige måde. I England bruger man det meget. I DK er der ikke stor tradition for det, og personligt ville jeg vælge et mindre rum frem for et bur, hvis min hund havde behov for mindre plads, når den var alene.

Jeg ville være varsom med at vælge denne hund - mit bud er, at den ikke kan gå alene og ud fra det hun skriver, så mistrives den med hjemmets anden hund - de slås måske. Og da dyr lærer hele tiden, så risikerer du, at denne hund har haft succes med at slås med hunde i hjemmet. Noget der kan rettes, men som kan tage lang tid.

MVH

[quote=lenschow;382252]Jeg ville være varsom med at vælge denne hund - mit bud er, at den ikke kan gå alene og ud fra det hun skriver, så mistrives den med hjemmets anden hund - de slås måske. Og da dyr lærer hele tiden, så risikerer du, at denne hund har haft succes med at slås med hunde i hjemmet. Noget der kan rettes, men som kan tage lang tid.

MVH[/quote]
Du har vist kun læst annoncen ret overfladisk Helle, for der er intet nævnt om, at den mistrives og ikke fungerer med hjemmets anden HUND, men med familiens BARN, som jeg kan regne ud er ca. 2 år.

Fra annoncen: (jeg har fremhævet)

… hun er dog også vand til at være i bur når vi ikke er hjemme sammen med den anden hund vi har.

… er synd for hende.hun elsker børen, men når de er ved hende konstant bliver hun stresset. hun er den dejligste hund,men vil ikke udsætte hende for lidelser, og vi er blevet enige om det er bedst hun kommer et sted hen hvor hun kan være sig selv, og slappe af, og selvf. hvor der ikke er små børn.

Der er RIGTIG mange der sætter deres hunde i hundebur når de tager hjemmefra.

Mange bruger dem til at hunden kan være et sted den er tryg imens ejeren ikke er hjemme. Det er self ikke sådan at de aser og maser for at få hunden derind. Hunden lægger sig derind af egen fri vilje, fordi den føler sig tryg der.

Og så er der dem der gør det fordi hunden ødelægger alt imens de ikke er hjemme… Ja dem bryder jeg mig så ikke om.

Hvis du læser amerikaske hunde bøger om racer så er det meget normalt der er et afsnit eller helt kapitel om at ha hunden i bur - eller hvordan man træner den til det.
Jeg kender ikke til nogen der har hunde i bur her hjemme. Men kender til 2 der bor i usa som har hunde i bur når de forlader huset.

Vores hunde er absolut ikke i bur, når de er alene hjemme. De kan gå rundt i hele huset, hvis de har lyst til det :slight_smile:

Jamen vi har jo Eva som er en genbrugshund, hun havde da vi fik hende i følge gl. ejer problemer med at være alene og følte sig kun tryg i sit bur som hun havde været vant til var hendes fristed siden hun var lille hvalp.
Eva fik buret med her hjem da hun flyttede ind, det står nu på det ene værelsen som ikke bruges til meget andet end hendes rum. Der går hun så ind i buret selv og ligger sig og slapper af i løbet af dagen når hun har lyst til det. Når familien samles og trækker i jakker/sko, ja så render hun logrende der ind, det er hendes sted og der kan man være i fred. At vi så ikke lukker lågen når vi køre hjemme fra, har ikke den store effekt da hun kun er i buret når hun er alene.
Men havde vi valgt at lukke lågen så er det heller ikke noget farligt eller grimt, så et bur kan være en god ting, det behøber ikke være negativt

MVH
Gitte

Det har du da ret i Mega - jeg læste nu ikke annoncen forkert men ejerens svar længere nede om at hundene er sammen i bur - jeg læste det som - for at undgå, at de var sammen alene.

MVH

[quote=DK Sacala;382475]Jamen vi har jo Eva som er en genbrugshund, hun havde da vi fik hende i følge gl. ejer problemer med at være alene og følte sig kun tryg i sit bur som hun havde været vant til var hendes fristed siden hun var lille hvalp.
Eva fik buret med her hjem da hun flyttede ind, det står nu på det ene værelsen som ikke bruges til meget andet end hendes rum. Der går hun så ind i buret selv og ligger sig og slapper af i løbet af dagen når hun har lyst til det. Når familien samles og trækker i jakker/sko, ja så render hun logrende der ind, det er hendes sted og der kan man være i fred. At vi så ikke lukker lågen når vi køre hjemme fra, har ikke den store effekt da hun kun er i buret når hun er alene.
Men havde vi valgt at lukke lågen så er det heller ikke noget farligt eller grimt, så et bur kan være en god ting, det behøber ikke være negativt

MVH
Gitte[/quote]
Det minder mig LIDT om - jeg husker ikke, om det var Eberhart Trumler ell. Desmond Morris - en beretning om en hund, han havde løskøbt, som hele sit liv havde stået bundet i en lænke.
Da han fjernede lænken og forventede, at hunden ville nyde sin frihed og bevæge sig frit rundt, blev han meget skuffet, for hunden bevægede sig ikke og rystede af angst.
Først da han gav den lænken på igen (lod den hænge løst), følte hunden sig sikker.
Så vidt jeg husker, gjorde han lænkestykket kortere og kortere, men helt undvære den kunne hunden ikke.