Hunde og avl

Nu er det her jo et kattefora, men jeg tænkte der måske alligevel var nogen af jer der kendte lidt til hunde :slight_smile:

Jeg er kommet til at tænke over, hvordan det fx er med hunde og hormoner?
Der er jo bred enighed om at katte, der ikke skal indgå i avl, skal neutraliseres for de ikke skal lide under deres hormoner… Men hvad med hunde?

Og er stamtavle lige så væsentlig i forhold til racerenhed og pris som i katteverdenen?

Jeg er kommet til at tænke på det, fordi en veninde har fået en Bernasenne (stave) pige… Det er bevidst blevet en pige, for så kan hun jo lige avle på hende med hendes fars bernasenne han… Og hun snakker om at det vil gi 5000 pr hvalp, og det kan gøres 2 gange om året…
Og for mig (som jo kun kender til kat - og det kun en smule) syns jeg det er en svimlende pris (hvis uden stamtavle) samt meget tit? Men jeg ved ikke om det er fornuftigt nok pga forskellen på hunde og katte…

Vi har et helt underfora for hundefolket herinde :smiley:

Vist under indstillinger et sted at man skal tilmelde sig dem :slight_smile:

Ah ok… Jeg håber på det er ok jeg har lavet den her ene hundetråd og et enkelt hundemenneske eller to gider svare :slight_smile: For synes det er lidt meget at melde mig til den gruppe for et enkelt spg - især når jeg på ingen måde selv vil ha hund :tihi:

Tæver kommer i løb cirka to gange om året og neutralisering er ikke så udbredt da man ved at hos hunde bliver de ændret i adfærd betragteligt og selv pelsens struktur ændre sig fx. får langhårede racer alt for tyk og til tider umulig pels af en neutralisering. Så neutralisering af hund bliver kun brugt hvis det skal være en uønsket adfærd hos en hund man ønsker ændret fx. fra aggression i håb om at det mildner hunden.

Priserne på hunde varierer alt efter om det er med tavle eller uden tavle, 10.000 kr for en hvalp er slet ikke så usædvanligt et beløb i hundeverden. Deres priser ligger langt over hvad vi kattefolk tager for vores killinger :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1000806]Vi har et helt underfora for hundefolket herinde :smiley:

Vist under indstillinger et sted at man skal tilmelde sig dem :)[/QUOTE]

Det har vi nemlig… men de ting som Lykke beskriver er simpelthen å horribelt forkerte, at jeg foretrækker at besvare det her under OT…
Så kan vi altid gå videre i Hundeforaet :slight_smile:

En smule ja… Jeg er bla registreret opdrætter i Dansk Kennel Klub (DKK)

Jeg er kommet til at tænke over, hvordan det fx er med hunde og hormoner?
Der er jo bred enighed om at katte, der ikke skal indgå i avl, skal neutraliseres for de ikke skal lide under deres hormoner… Men hvad med hunde?

Hundes fertilitet er ganske meget anderledes end kattes, så nej, man behøver ikke kønsneutralisere hunde…
Jeg har valgt at gøre det med mine tæver… men jeg ville aldrig kastrere en hanhund…
(Begrundelsen for dette finder du bla i hundeforaet :slight_smile: )

Og er stamtavle lige så væsentlig i forhold til racerenhed og pris som i katteverdenen?

Et modspørgsmål… Hvad tror du selv?

Jeg er kommet til at tænke på det, fordi en veninde har fået en Bernasenne (stave) pige…

Racen hedder Berner Sennen hund… og er den største af Sennen-racerne.
Dejlig rolig og stor hunderace…

Det er bevidst blevet en pige, for så kan hun jo lige avle på hende med hendes fars bernasenne han…

Det er skam også helt fint… forudsat at din veninde og hendes far kan fremvise et adekvat HDindeks på de to hunde… og det kan de med garanti ikke, hvis der er tale om stamtavleløse hunde!
Berner Sennen er en a de racer,d er døjer allermest med HD (hofteledsdysplasi) - en lidelse, der kommer i alle varianter fra ikke at have nogen betydning til at være så smertefuld og invaliderende, at man gør hunden en tjeneste ved at få den aflivet!
Det ser også ud til at der findes en mulig arvelig form for cancer hos racen…
HerKLIK finder du (og dermed forhåbentlig også din veninde) de avlsKRAV som DKK og Dansk Berner Sennen Klub (specialklub for racen) opstiller for at kunne få lov at bruge sin hund til avl…

Og hun snakker om at det vil gi 5000 pr hvalp,

Hvad en Berner Sennen uden stamtavle kan sælges for, har jeg ingen ide om… men racerene hvalpe ligger omkring 10 - 11000 kr…
Da det er en race med diverse helbredsproblemer ville min anbefaling til enhver tid være, at betale hvad det nu engang koster, at en ordentlig opdrætter med viden og integriditet har gjort sit allerbedste for at lave sunde og harmoniske hvalpe!

og det kan gøres 2 gange om året…

Tæven kommer som regel i løbetid to gange årligt… og hvis man er et svin, der ydermere ikke kan lide sin hund, så kan man da sagtens parre den i hver eneste løbetid! Det er den slags man gør på diverse Puppy Mills i østlandene…
Jeg kan kun henvise til DKKs hjemmeside, hvor der bla står en del om DKKs etiske anbefalinger KLIK

Og for mig (som jo kun kender til kat - og det kun en smule) syns jeg det er en svimlende pris (hvis uden stamtavle) samt meget tit?

En ting er at man kun kender noget til en bestemt dyreart… men man kan jo (som du også gør) godt bruge sin sunde fornuft og almindelige tankevirksomhed… og undre sig nok til at man stiller spørgsmål ved den slags udtalelser :slight_smile:

Men jeg ved ikke om det er fornuftigt nok pga forskellen på hunde og katte…

Og det ved du så nu, at det ikke er…
Dvs din fornemmelse af at noget var galt, var fuldstændigt korrekt :slight_smile:

Åh gud :frowning: Det er da slet slet ikke godt det du siger :frowning:

Det blir svært at sige noget til hende… For ser hende meget sjældent, og er blevet en meget perifer ‘veninde’ fordi vores værdier bare er så forskellige (fx syntes jeg ikke hun skulle lægge an på min kæreste, og jeg synes heller ikke det er smart at være sammen med en fyr der har truet og været fysisk overfor en fælles veninde)

[QUOTE=Ann K;1000826]Det har vi nemlig… men de ting som Lykke beskriver er simpelthen å horribelt forkerte, at jeg foretrækker at besvare det her under OT…
Så kan vi altid gå videre i Hundeforaet :slight_smile:

Troede først det var det jeg spurgte om der var voldsomt dumt… Der kan man så sige det desværre ikke er det der er horribelt :frowning:

En smule ja… Jeg er bla registreret opdrætter i Dansk Kennel Klub (DKK)

Mente nok der var et par sykker der var opdrættere :slight_smile:

Hundes fertilitet er ganske meget anderledes end kattes, så nej, man behøver ikke kønsneutralisere hunde…
Jeg har valgt at gøre det med mine tæver… men jeg ville aldrig kastrere en hanhund…
(Begrundelsen for dette finder du bla i hundeforaet :slight_smile: )

Ok, det er trods alt godt at vide at det ikke er nødvendigt på samme måde

Et modspørgsmål… Hvad tror du selv?

Jeg går ud fra det er. Men siden jeg bare for 3 mdr siden intet vidste om katte, så ville jeg hellere stille et åbent spg hvis nu det var forskelligt.

Racen hedder Berner Sennen hund… og er den største af Sennen-racerne.
Dejlig rolig og stor hunderace…

Det er skam også helt fint… forudsat at din veninde og hendes far kan fremvise et adekvat HDindeks på de to hunde… og det kan de med garanti ikke, hvis der er tale om stamtavleløse hunde!
Berner Sennen er en a de racer,d er døjer allermest med HD (hofteledsdysplasi) - en lidelse, der kommer i alle varianter fra ikke at have nogen betydning til at være så smertefuld og invaliderende, at man gør hunden en tjeneste ved at få den aflivet!
Det ser også ud til at der findes en mulig arvelig form for cancer hos racen…
HerKLIK finder du (og dermed forhåbentlig også din veninde) de avlsKRAV som DKK og Dansk Berner Sennen Klub (specialklub for racen) opstiller for at kunne få lov at bruge sin hund til avl…

[B]Jeg aner ikke om deres hunde har tavler. Jeg tvivler bare på hun på nogen måde vil registrere sig, siden det hun markerede dengang var at man kan få 2 kuld om året uden at betale skat og så kunne hun tjene 5000 pr hvalp, og at det skulle være lidt hobbyavl…

Men det der lyder godt nok virkeligt ikke godt :([/B]

Hvad en Berner Sennen uden stamtavle kan sælges for, har jeg ingen ide om… men racerene hvalpe ligger omkring 10 - 11000 kr…
Da det er en race med diverse helbredsproblemer ville min anbefaling til enhver tid være, at betale hvad det nu engang koster, at en ordentlig opdrætter med viden og integriditet har gjort sit allerbedste for at lave sunde og harmoniske hvalpe!

Der er jeg helt enig! Men når vi så tager den pris hun nævnte igen, så tvivler jeg på det bliver med tavle :S

Tæven kommer som regel i løbetid to gange årligt… og hvis man er et svin, der ydermere ikke kan lide sin hund, så kan man da sagtens parre den i hver eneste løbetid! Det er den slags man gør på diverse Puppy Mills i østlandene…
Jeg kan kun henvise til DKKs hjemmeside, hvor der bla står en del om DKKs etiske anbefalinger KLIK

Jeg syntes nok det lød af meget :frowning:

En ting er at man kun kender noget til en bestemt dyreart… men man kan jo (som du også gør) godt bruge sin sunde fornuft og almindelige tankevirksomhed… og undre sig nok til at man stiller spørgsmål ved den slags udtalelser :slight_smile:

[B]Det er desværre ved at være 3 mdr siden hun snakkede om det, og det var før jeg overhovedet vidste noget om katte - så jeg stillede ingen spørgsmål til det, for vidste intet… Er først nu jeg kom til at tænke over det fordi hun smed et nyt billede op på facebook…

Åh, den bliver svært at få vendt med hende, for snakker aldrig med hende længere og jeg ved hvordan hun vil tage ‘har du overvejet’-spørgsmål :([/B]

Og det ved du så nu, at det ikke er…
Dvs din fornemmelse af at noget var galt, var fuldstændigt korrekt :)[/QUOTE]

Eller USA - eller sikkert mange flere lande rundt omkring :thumbdown: (Jeg ved ikke meget om hunde, men jeg ser Animal Planet). Men jeg går ud fra, at forskellen er, at det ikke er ulovligt i østlandene?

Man kan blive helt syg indeni ved tanken om, hvad den stakkels hund vil blive udsat for - udelukkende med økonomisk vinding for øje :frowning:

[QUOTE=Lykke;1000876]Åh gud :frowning: Det er da slet slet ikke godt det du siger :frowning:

Det blir svært at sige noget til hende… For ser hende meget sjældent, og er blevet en meget perifer ‘veninde’ fordi vores værdier bare er så forskellige (fx syntes jeg ikke hun skulle lægge an på min kæreste, og jeg synes heller ikke det er smart at være sammen med en fyr der har truet og været fysisk overfor en fælles veninde)[/QUOTE]

Hvis hun alligevel er den type “veninde”, så ville jeg ikke have skrupler over at fortælle hende min ærlige mening om at misbruge sin ikke-avlsgodkendte tæve til at få 2 kuld om året udelukkende med økonomisk vinding for øje, og hvis hun så ikke brød sig om min mening, så havde jeg nok ikke tabt så meget ved det alligevel.

Det er nu ikke fordi det er at miste hende jeg er nervøs for… Det er fordi vi har RIGTIGT mange fælles veninder (har kendt hende siden folkeskolen) og det ville blive et helvede i forhold til det…

Men har vist den her tråd til en fælles veninde, og vi er ved at snakke om hvorn vi lige gør…

[QUOTE=Lykke;1001015]Det er nu ikke fordi det er at miste hende jeg er nervøs for… Det er fordi vi har RIGTIGT mange fælles veninder (har kendt hende siden folkeskolen) og det ville blive et helvede i forhold til det…

Men har vist den her tråd til en fælles veninde, og vi er ved at snakke om hvorn vi lige gør…[/QUOTE]

Jeg ville se det på den her måde;
Er din veninde klar over hvad hun byder sin hund?
Hvis ja, så er hun sikkert ligeglad med dens velfærd, og så kan man jo diskutere hvem der står i dårligst lys; hende der prøver at hjælpe det stakkels kræ, eller hende der skader den.

Hvis ikke hun er klar over det, kan de jo være at hun vil sætte pris på at få at vide hvad hun egentlig udsætter hendes hund for (forudsat den rent faktisk betyder noget for hende), så hun måske undgår at skade den, uden at have villet det.

Der er desværre mange folk der anskaffer sig dyr uden at have den fornødne viden til at give dem ordentlige levevilkår, men der er også dem der bare er ligeglade. jeg må indrømme at havde jeg folk i min omgangskreds der lå i den sidste kategori, ville jeg begynde at sortere meget kraftigt. Men jeg er også ret så udiplomatisk, især når det gælder de stakkels dyr der er ofrene.

Egentlig havde jeg besluttet mig for, at blive siddende på mine hænder, da debatten netop ikke ligger i vores hundeforum, men når en ung som i mine øjne er så uvidende, og endda har sin egen far med på banen :uha: så kan jeg ikke lade være.

Tror nu nok, når den uvidende veninde, har haft sit første kuld får en øjenåbner af rang, eller det må man da håbe. Det bedste du og nu din anden veninde kan gøre er, at henvise til Berner klubbens etiske avls og opdrætsregler (som en start til læring) som i mine øjne er imponerende, at de har kunne genneføre med “dobbelt” prædikat på stambogsføring (læs: klubben mener der skal være strengere restriktioner end DKK vil være med til, som jeg desværre har hørt i den seneste tid er sænket endnu mere, fordi der ikke stambogsføres så mange hvalpe som tidligere i DKK :dokdok: og man i DKK mener, at det er de strenge restriktioner der er årsagen. Dette gælder generelt, har ikke noget at gøre med Bernerne sepcifikt. Har oplysningen fra en Chow opdrætter der også har været med i mange år, hvor specialklubben også har ønske, om strengere krav til avlsdyrerne, end de kan få DKK til, at indføre.

Men den race, (Bernerne) har virkelig også haft sit, at se til gennem de sidste 20 år og hvis specialklubben ikke var gået så hårdt til værks, ja hvem ved om racen i dag overhovedet kunne findes som Dansk opdrættet, i den stand de i dag er nået frem til?

Nok om det, din “førhenværende” veninde, bliver forhåbentlig klogere, hvis hun overhovedet er, indenfor pædagogisk rækkevidde, så sætter hun sig grundigt ind i opdræt på den gode måde, af Bernerne, og måske allerede der tænker hun; Det er sgi’ alt for står en opgave for mig endnu. Der er alt for meget at lære end blot, at smide to dyr sammen hvoraf den ene er i løb. Hvis hun da overhovedet kan holde ud, at kigge på en parringsagt der ikke altid er hmmm, hvad skal jeg sige behagelig, at overvære. Derefter ja hvis du selv har læst lidt om katteopdrætternes beretninger omkring drægtighed, fødsel osv. der er ikke så megen forskel, forstå mig ret. Med en hund kan man som med misserne snildt stå med en tæve, der ikke kan føde ordentligt, en hvalp sidder fast, stopper hele forløbet, få fat i en dyrlæge der kan hjælpe midt om natten i en weekend, betale taksten jvis du da ikke selv er habil og kan hjelpe en vanskelig fødsel på vej, det være sig forsigtigt, at gå langt op i skeden for, at føle efter hvor den pågældende hvalp befinder sig eventuelt sidder fast i fødekanalen, hjælpe tæven med at presse hvalpen ud ja senariet er ikke egnet for debat under aftenkaffen - tro mig. Man kan risikere at skulle kæmpe en kamp for sin tæves overlevelse, sikkert akkurat som misseopdrætterne, kan risikere at komme ud for.

Derudover kommer 3 uger i himlen, forstået sådan, hvis alt går vel, hvalpene trives, ikke sygner hen og dør, moderen er en god mor, kan producere mælk og alt det andet jamen så er de 3 første uger som at være i himlen. Så kommer 5 uger i hælvede, vil sige des større kuld des mere hælvede. For en flok hvalpe på f.eks. 6-8 stk. især af den races størrelse kræver sit af opdrætteren. De vokser med kanonfart, indtager uandede mængder af foder, der svines, smakses udover alt, de tonser rundt, skider og p… i lange baner, (og nej den slags foregår ikke i dertil indrettede kattebakker) og er du ikke hjemme hele dagen til kontunierligt, at fjerne l… hele tiden, så er et hus ikke det mest lækre, at komme hjem til efter arbejde, hvis man da vælger, at have sit opdræt indendøre, og selv om hvalpene f.eks. går på et areal af en 10 kvm. indhegning, så stinker der kan jeg love for, og man kan ikke engang sørge for sine børn først, nææh der står rengøring som nr. et når man kommer hjem, derefter kan man begynde på aftensfodring, med skrigende hvalpe der vader rundt for at få opmærksomhed, og ja lydniveauet er ekstremt højt i en hvalpeflok. Derefter luftning af voksne hunde, der krydser poter efter en lang dag indendøre, derefter måske aftensmaden til ens egen familie, ja igen jeg kunne blive ved, altså hvis man opdrætter og ikke går derhjemme og har hele dagen til ens rådighed. Resten af tiden hvor de gerne skal have fri adgang sammen med flokken og os mennesker, ja så besørger de overalt, æder, hærger og ødelækker alt, hvis de lige får trangen. Yes det er skønt og nemt, at lave hundevalpe :ok:

Derudover kommer hele prægningen af HVER enkelt hvalp, gennem de få uger man har den til rådighed for, at hver enkelt hvalp kan komme videre i sit liv, med de helt rigtige egenskaber for lige sin race. Hvilke købere har vist sig interesseret? Er det Hr. og Fru Jensen der blot ønsker sig en pussehyggenussehund? Er det egentlig pussenusse hunde du har valgt at avle på? Er det en der ønsker sig en hardcore arbejdshund (og ja Berneren er altså reelt set en arbejdshund, uagtet den i de fleste kredse holdes som sofa/familiehund), er det en køber med blandede præferencer?

Hun skal reelt set kunne opfylde hver en potientiel købers ønske fsva. racen, for købere af en racehund bør have nogle præferencer optimalt set. Hvis de er der på forhånd vel at mærke, og det er de sjældent, gør enhver opdrætter sig af en given race, sig bedst med, at præge hvalpene til det racen oprindeligt bør bruges til efter min mening. Opelsk det i hver enkelt hvalp, der er karakteristisk for racen (eller undlad at avle for, at racen passer ind som ren familieputtehyggenussehund) Når så hvalpene står salgsklare i en alder af 8 uger, og IKKE er blevet solgt, så får hun rigtig kam til sit hår, hvis hun da vil gøre sig forhåbninger om, at kunne sælge velprægede hunde der er over de 8 uger. Hver enkelt hvalp skal dagligt aktiveres som var den kommet ud til ny familie. Det være sig individuelle gåture i snor i nabolaget med HVER usolgt hvalp, al aktivering med mål på racens individualitet og egenskabsskabende færdigheder. God fornøjelse siger jeg bare, udover de hunde/den hund man i forvejen har gående og kræver/ønsker nøjagtigt det samme af dig hver evig eneste dag. Ja jeg kunne blive ved.

Jeg synes endda selv, at 8 uger er for tidligt for hunde, at skulle væk hjemmefra. De har hvis de går hos en virkelig ansvarlig opdrætter langt bedre af, at blive 2-3 uger længere sammen med søskende og mor, samt eventuelt andre voksne hunde i opdrættet. De ekstra uger i et sundt opdræt giver bare så meget mere til en hvalp. Har ikke selv haft hvalpe gående udover de 8-9 uger, men enkelte gange krævet, at de hvalpe vi selv skulle købe mod ekstra betaling, gik længere hos opdrætter. Man får under de ideelle omstændigheder en langt stærkere hvalp hjem efter min mening. Samværet med mor og eventuelle søskende udover de 8 uger kan være ekstremt givende adfærdmæssigt. Fordyrende for opdrætter, men det kompenserer køber jo så blot for, i form af ekstrabetaling ala pensionsophold på dagsbasis. Hos en uansvarlig opdrætter, skal de til gengæld ikke gå en dag ud over de 8 uger (ikke at jeg overhovedet selv ville købe hund hos en sådan opdrætter) så risikerer fremtidig ejer virkelig, at få noget at arbejde med :S

Når alt det er sagt, så kommer vi til det, der i hendes øjne åbenbart er en fin forretning kr. 5000 for en uægte Berner, gange måske 6-8 stk. gange 2 om året (og nej de store racer går der ofte længere tid mellem alt efter forhold, dominans i opdrættet tæverne imellem osv). Derudover er anbefalingen, at hun venter til hunden er knapt 2 år gammel inden hun får sit første kuld, og max. får 5 kuld i alt. Joo indtægterner er himmelråbende, hvis hun jo HVER gang kommer af med pestilenserne, og helst inden de er fyldt 8 uger til fuld pris. Det gør man sjældent med tavleløse hunde.

Måske hun finder en enkelt Hr. og Fru Jensen hvor stamtavlen og restriktionerne falder i baggrunden i forhold til, at betale 10-11 000,- for en med tavle fra en opdrætter, der har alle restriktioner i orden på avlsdyrerne, men jeg ville ALDRIG selv købe hund fra en som hende. For en hund derfra kunne, hurtigt blive så meget dyrere i dyrlægeregninger og i sidste ende, i aflivning i en ung alder pga. f.eks. AD og HD.

Bernernes alvsrestriktioner er der en årsag til findes i dag. Det er umiddelbart en stærk specialklub, hvor der har siddet nogle stærke kræfter i, som har ønsket noget andet for racen end DKK, og fået indført noget der var nødvendigt, sikkert med stor modstand fra de opdrættere der har ønsket at være med ved “bordet”. Restriktionernr har for opdrætterne helt sikkert været en stor kage at måtte sluge, især økonomisk men især avlsmaterialemæssigt, men trods alt, er der i dag en mulighed for, at få det ekstra “prædikat” på sine hvalpe, udover blot (undskyld) en DKK stambog. Måske man indenfor “min” engen race kunne have opnået noget lignende, havde vi haft den tanke som Bernerfolkene har udviklet gennem tiden, af ren kærlighed til deres race, og anerkendelsen af der var et problem, og det har vi arbejdet hårdt for, at udrydde, at have et ekstra prædikat til stambogen, så hvalpekøber kunne segmentere mellem blot en DKK stambog og finde de opdrættere, der er villige til, at arbejde med avlsdyr der opfylder endnu større krav til gavn for racens fortsatte sundhed, uanset at det gør ekstremt ondt på økonomien. Det er i mine øjne ægte kærlighed til ens race, hvis den har sundhedsmæssige problemer.

Det er vidunderligt at være hundeopdrætter, tro mig, så indlægget skal ikke misforstås, men man har et ansvar, og ting kan gå galt, det er benhårdt arbejde selvom det måske kun foregår over 8 uger, men det tænker man måske ikke over, når man er I Lykkes venindes alder. Ergo har jeg trukket nogle af de ting frem, som også kan forekomme. En tæve der parres, og hvalpe der kommer til verdenen, jo det er da fantastisk, men ren idyl, afslapning, og kasseindtjening er det langt fra. At sende et kuld velprægede hvalpe ud i livet til forventningsfulde købere, der iøvrigt står med købeloven i hånden, og op til to år efter erhvervelsen, kan kræve sine penge retur, er ikke en dans på roser altid, hvis man vælger at gøre det rigtigt. Så sæt lige pengene i banken for salget i 2 år, først derefter er du 100% sikker på, at pengene reelt er dine.

Vi har heldigvis ikke haft nogen af de problemer i vores opdræt, som jeg har remset op (jo mht. fødselshjælp midt om natten uden dyrlægeassistance), men det har andre - tro mig. Vi har haft uendelige glæder med vores kuld, de har altid givet bragende underskud, men det er sagen uvedkommende, hver en hvalp forlod os med de bedste forudsætninger efter sunde forældredyr, med den bagage i ryggen de skulle bruge racemæssigt. Vores pris var omkring de kr. 5.500,00 for en fuld DKK stambogsført hvalp efter forældre der var øjenlyst, HD fotograferet med AA status, højt præmieret på udstillinger, og disse ting var ikke engang krav til vores race dengang, men standarder vi selv ønskede at avle efter, for hvem pokker kan se en dybt ulykkelig hvalpekøber i øjnene der står og skal aflive sin elskede hund i en ung alder pga. en arvelig sygdom, blot fordi man som opdrætter sprang over hvor gærdet var lavest? Det havde intet med pengene at gøre - de var jo sikret gemt af vejen - HVIS NU. Det eneste en køber reelt set kan håbe på, er en økonomisk kompensation til, at kunne købe en ny hund. Men den smerte, at skulle aflive sit elskede dyr, det kan ingen penge i mine øjne kompensere for, og som opdrætter har man et ansvar for så vidt det overhovedet er en muligt, at undgå at en hvalpekøber står i den situation.

Men ja en ung pige der køber sig en tæve, og har en far der har en hanhund gående, ser en indtjening på kr. 5.000,00 pr hvalp, ja det lyder da helt fantalastisk, men nå lige målet først, og få hvalpene solgt, og efter 8 uger med bare 6 bamser i den størrelse, så tror jeg nok hun hurtigt trækker følehornene til sig, og ikke ønsker hverken svinerriget, larmen, besværget, hærgeriet, og forhåbentligt ender op med, sin dejlige tæve som enehund, og begynder at bruge sin tid på at opfylde dens behov som hund i dagligdagen, i stedet for at den skal ende som fødemaskine. Så tror reelt set ikke hendes tæve ender op som en ren fødemaskine, for det magter hun i længden slet ikke. Det skal der et langt mere hardcore menneske til, at stå model til efter min mening. Men derfor kan hun godt få min uforbeholdne mening med på vejen, med håbet om at hun rent faktisk kan påvirkes, til gavn for den race der er tale om.

Mvh
Yvonne

PS Ann Grosseren er faktisk den største af sennen hundende - meget korthåret og noget så skøn, blot meget lidt udbredt både her i DK, og ja generelt i verdenen. Har i mange år drømt om en Grosser - men min tid med hunde er, for længst overstået.

Tak Yvonne…
Lykke - Læs Yvonnes indlæg op for alle de fælles veninder… Det er noget at blive klog af!
Og husk at det i det indlæg virkelig er ERFARINGEN som taler! Ikke kune en person som mig med et endnu ubrugt kennelmærke…

Phew… :slight_smile: Masser af kloge ord. Pludseli forstår jeg bedre hvorfor “ordentlige” hunde er så … hundedyre :slight_smile:

:ked: Som Berner Sennen elsker og også forhåbentlig fremtidig Berner Sennen ejer bliver jeg MEGET ked af at læse om den holdning. Racen har et kæmpe kræft-program igangværende, fordi der er sådan en lav gennemsnitsalder og at kræften er noget af det man virkelig arbejder med i den race. Det er såvidt jeg ved uvist hvorfor at lige netop den type kræft rammer den race så tit. (Det er vist en 40% af alle, der dør af kræft, og gennemsnitsalderen er 6,2 år).
Desuden er der også hoftedysplasi og albue-halløj, som i MIN mening er en vigtig ting at teste for.

Puha :ked: Tænk at ville gøre det ved en så “skrøbelig” race i forvejen :ked:

De Berner Sennen kennel/opdrættere jeg kender og stoler på, tager 11.000-15.000 for en Berner Sennen med DKK stamtavle.

Synes egentlig at en uægte Berner Sennen til 5000,- er ret almindeligt når man ser på DBA. Men jo det er en SVIMLENDE pris, når man tænker på lige netop den race og dens evt. sygdomme. Så står man måske der 3 år efter med en dødsyg hund, og ingen garanti fra hverken sælger eller noget som helst.
Nej nej nej

En hurtig søgning på DBA viser at der er nogle Bernere til salg…
En hvalp uden stamtavle til 4500 kr, der ved flytning har fået en ormekur… og så ellers flere fra DRUopdræt, hvor der medfølger stamtavle, dyrlægetjek, vaccination, registrering i hunderegisteret, HD/ADstatus for forældredyrene, hvalpemadpakke, renlighedstræningen er næsten slut, gå i snor træningen ligesådan og flere andre ting…
Godt nok er disse hvalpe et sted mellem 1500 og 4000 kr dyrere… men det viser med stor tydelighed, hvad det er der er sparet på hos den billige hvalp uden papirer…

At neutralisere en hund og en kat kan ikke sammenlignes - mens det ved katte stort set altid løser problemer, så kan der ved hunde opstå problemer. Det er derfor ikke en let beslutning at tage som hundeejer mens man som katteejer fortryder, hvis man ikke tager den.

:enig:

Tak, Yvonne! Jeg ville ikke selv begynde at kloge mig på hundeopdræt i denne tråd, men jeg har en ven, som opdrætter Old English Sheepdog, og det at have hvalpe (“bare” i dén størrelse) er netop et helt anderledes kæmpearbejde end at have killinger. Vaskemaskinen vasker klude og underlag i døgndrift, sko og møbler (!) bides i stykker, og hvalpene larmer, æder og hærger værre end en ulykke, så jeg kan nikke genkendende til alle dine ord. :slight_smile:

Jeg vil selv rigtig gerne have en hund, men jeg ved på forhånd, at jeg slet ikke har temperament og tålmodighed til at lade den få hvalpe, trods 15 års erfaring med katteopdræt. :wink:

Puha… Tak for alle jeres kommentarer!

Jeg synes det er SÅ trist at jeg fik ret i at det ikke lød helt godt :frowning:

Det skal forsøges på en eller anden måde at få op med hende at det ikke virker gennemtænkt - er bare så skide svært når jeg kun ser hende til fester, og jeg ved hvor svært hun i forvejen har det (ja, udover hun ikke lige har de bedste værdier, så er hun simpelthen så udsat med flere ting)… Jeg tvivler på hun vil ændre holdning (pga hendes personlighed - og frygter hun blir endnu mere opsat på det hvis jeg siger noget til hende), men vil så krydse fingre for at oplevelsen af hvalpe vil få hende til at stoppe - selvom det første kuld helst skulle undgås fra starten :s