Hundeopdragelse?

Bliver nødt til at høre om det er mig der er sart.

Men min “veninde”, som pt. bor i min kærestes lejlighed under mig, er MEGET hård ved sin hun synes jeg.

Hun overtog hunden for vel lidt over en uge siden, det er en labrador/shæfer blanding, på 4 måneder. Stor er den allerede.

Hun er SÅ hård ved den. Hun slæber den rundt i nakken så snart den gør noget hun ikke vil have, som fx at rejse sig fra sin plads når hun har bedt den blive der (den har jo endnu ikke lært kommandoen bliv), og jeg har lige set (og hørt) hende ude i haven. Tror hunden ville rende gennem hækken, eller sådan noget, ikke fordi der var nogen derude, men fordi det er en hund og den jo ikke helt har forstået endnu at den ikke bare må gå ud af haven.
Jeg høre hende RÅBE hundens navn, og gå ud tage den i nakken og slæbe den ind, den piver og klynker og så råber hun igen at den skal tie stille og FØJ osv.

Jeg kan ikke helt forstå det med at slæbe den sådan rundt i nakkeskindet. Sådan gør hun også når hun lufter den, og den ikke lige går som hun vil have - så flår hun den op i nakkeskindet (det har min mor fortalt mig, for hun har flere gange set det når min veninde lufter hunden på marken foran min mors lejlighed).

Er det virkelig okay? Hun flår den så meget rundt i nakkeskindet at den nu hyler hvis bare du tager fat i nakken af den?
Er det mig der er vanskelig? Jeg er ikke så meget inde i det med hunde, men efter min mening er det synd?

Har aldrig forstået når folk vil have deres dyr til at opføre sig som robotter.
Altså jeg er helt ening i at en hund SKAL være velopdragen og gøre som der bliver sagt, men den er da stadig et levende væsen og ikke en genstand??

Nå … Nu fandt jeg så ud af at det ikke engang er fordi den vil rende ud af haven, men fordi den går og æder græs eller sådan noget :s

Stakkels hund :ked:

Det er absolut ikke nødvendigt at være så hård ved en hund, slet ikke når hun kun har haft den en uge, den ved jo ikke hvad hun vil have den til :dokdok:

Du er bestemt ikke sart.
Efter hvordan du beskriver det, grænser det i min verden op til direkte mishandling, hvis ikke den grænse allerede er overskredet.

Du er bestemt ikke vanskelig.

Hold da op, hvor er det synd for den hund.:frowning:
Det er jo mishandling det hun gør og der varer ikke længe før det er en hund som er ødelagt. :frowning:

Den burde simpelthen tages fra hende.
Jeg bliver så rasende over sådan noget :eksplosion:

Jeg ville ønske jeg ikke havde set denne tråd!!!

Havde hun købt en hvalp af mig havde jeg hentet den OMGÅENDE!!

Selvfølgelig skal en hvalp ikke hyle eller klynke…den er da rivende gal!! :nix:

HUn skulle vist have holdt sig til en tøjhund eller lign.!!! :doh::doh:

årh:( Jeg bliver så sur. Stakkels hund :frowning:

Kan du ikke få hende til at gå på hvalpeskole med den? Så kan hunden lære det den skal (på den rigtige måde!) og ejeren kan lære, hvordan hun skal håndtere den. For det der lyder ikke holdbart. :frowning:

Nadia - Nej bestemt også det jeg tænkte. Synes sq det er synd for den vaps :confused:

Gucci - Ja det ville jeg egentlig også mene. For jaja hun slår den da ikke - af hva jeg har set - men det her er jo faktisk ligeså slemt :frowning:

Coon Danica - Ja ikke? Det var jo sandelig også det der var min tanke, men som sagt ved jeg ikke så meget om hunde, så ville da alligevel høre.
Og så samtidig få lidt frustrationer ud denne vej. Har virkelig ondt af den bette vaps :frowning:

Sannela - Ja det tror jeg sq du har ret i. Og det værste er at hun åbenbart er vokset op med hunde. Hmm stakkels de hunde den familie har haft, hvis hun har lært at det er sådan de skal behandles :frowning:
Ville ønske tidligere ejer kunne se hende med den, for han virkede rigtig glad for hunden.

Blunky - Helt enig :frowning:

holymoly - Ved ikke om det muligvis også er planen. Til at starte med var det ikke noget hun gad, men hun har dog alligevel snakket om det senere. Men ved ikke hvad det bliver til. Men tror desværre hun er opdraget med at sådan skal hunde opdrages :frowning:

Stakkels hund siger jeg bare… :S

Den hund skal hun nok få meget fornøjelse af - især når den udvikler adfærdsproblemer…

Jeg ville melde det SÅ hurtigt, og evt, filme hvordan kællingen spasser ud på den stakkels hvalp så du har et bevis.

Anne Korsbakke - Se det var en mulighed jeg ikke havde tænkt over :gruble:
Det må jeg lige se på…

Hun lyder som om hun er uden for pædagogisk rækkevidde :mad: men man skal aldrig sige aldrig, er der nogle der mener.

Optag hende eventuelt på video når hun mishandler sin hund, og vis hende optagelsen. Den skal vises når hun ikke er oppe og “ringe” men i en situation hvor hun er faldet ned på jorden.

Spørg hvordan hun selv synes det ser ud?

Bed hende tage et godt og grundigt kig på hvordan, hunden reagerer på den behandling.

Bed hende se ind i dens øjne, se dens svigt, se dens tillid og kærlighed forsvinde lidt efter lidt, for hver gang hun forgriber sig på den.

Spørg hvordan hun overhovedet kan være bekendt, at behandle noget dyr på sådan en måde?

Spørg hende hvordan hun ville have det, hvis en langt stærkere person end hun selv er, behandlede hende på samme måde? Slæbte hende afsted ved hårrødderne. Ville hun synes det var fedt, at leve på den måde?

Spørg hende hvilken hund hun ønsker sig når den engang er voksen?
En der er mistroisk/sky/angst, overfor alt og alle, eller en livsglad ledsager, der ser sin ejer som verdens navle, og som bare er en stor fest, at være i selskab med hele livet.

Man er kommet så langt med hundetræning i dag. Jeg vil ikke bruge ordet opdragelse, for det er i mine øjne en gammeldags “term”. I dag træner/leger/udvikler man sin hund med helt andre midler, hvis man har respekt for de dyr man holder. At se en hund arbejde af lyst/med glæde og ikke angst/pligt kan næsten ikke beskrives.

Anbefal hende en bog om klikkertræning, så er der en minimal chance for, at hun hvis hun læser den helt igennem, gerne flere gange, kan få ændret sin forskruede holdning til det, at eje et dyr, men ikke mindst hvordan en hund fungerer inde i sit hoved, og hvordan man hurtigst får den lært helt basale ting, uden afstraffelse.

Som en anden har foreslået - et hvalpetræningskursus - gerne hos en træner der anvender klikkertræning, er helt klart anbefalelsesværdigt. Hvalpetræningen skal opfølges af videregående træning.

Håber for hunden, at den må få et bedre liv og, at du selv om det kan være svært at “blande” sig i andres måde, at behandle deres dyr, måske kan komme til, at gøre en forskel, for hundens skyld.

Hvis hun ikke har set andet gennem hele hendes opvækst, er der ikke noget at sige til, at hun er som hun er. Folk der behandler dyr på den måde, er simpelt hen ikke udstyret med de korrekte værktøjer, de skal læres, og ofte er det et spørgsmål om, at få forklaret forskellen i den måde man gør tingene på, og hvilken kæmpe forskel det gør, for hundens udvikling. Men afviser man kategorisk at lytte/lære/udvikle sine holdninger, så er man udenfor pædagogisk rækkevidde og bør ikke have lov til, at holde dyr.

Jeg undskylder ikke hendes opførsel - tværtigmod, men man skal give folk en chance for, at ændre sig, se tingene anderledes end det de har set hele livet. Hjælper det ikke - så har man i det mindste prøvet.

Mvh
Yvonne