Hundesyge i det sydlige Jylland - er hunden vaccineret?

Hundeejere i Sydjylland skal være på vagt, for den dødelige og uhelbredelige sygdom ‘hvalpesyge’ hærger i øjeblikket regionenes minkfarme - og smitten kan sprede sig til menneskets bedste ven.
Siden juli har DTU Veterinærinstituttet diagnosticeret 110 mink fra 42 farme i Jylland med hvalpesyge. Det er det største udbrud af den meget smitsomme sygdom siden 2003, …

se hele artiklen her

http://videnskab.dk/kort-nyt/beskyt-din-hund-mod-dodbringende-epidemi

Ja men jeg følger nu fortsat DKKs anbefalinger om hvert 4. år.

I stedet for at fare ned og få vaccineret vil jeg anbefale, at man får målt antistofferne i ens hunds blod - herefter kan man træffe beslutning om der skal sprøjtes mere i dens nakke eller ej.
Der er en lidt trist fejlopfattelse blandt nogle ejere af, at en vaccination er 100 % sikker. Det er den jo ikke.

Så at vaccinere kan i mine øjne give en falsk tryghed. Langt de fleste danske hunde er vaccineret mod dette fra små - de bør være dækket livslangt. Enkelte er ikke - men det kan en blodprøve vise.

Hvis man er utryg.

Umiddelbart har jeg ikke tænkt mig at gøre noget hvad angår min hund. Livet er fyldt med farer. Fx gik vi i hundeskov i går. Og forleden stødte han sammen med en ræv.

Men er man utryg, så synes jeg en blodprøve, er vejen før man går i panik og vaccinere løs.

MVH

Ps sunde voksne hunde rammes i øvrigt sjældent så hårdt som en hvalp eller en gammel svækket hund. Det bør man også have med i sine overvejelser, før man går i panik