Hunkastrat tisser på borde

Hej alle sammen.

Håber I har det dejligt, trods sneen :slight_smile: Advarsel - LANGT indlæg :wink:

Nå men til sagen, jeg har en sød huskat/blandings hunkastrat - totalt fars pige! Hun blev neutraliseret for ca. 1½ år siden og hun bliver 3 lige om et par dage. til

Hun har de sidste 2 år, haft den idé at skulle tisse på køkkenbordet - helst over i hjørnet og gerne ovenpå/opad noget. Ind i mellem også omkring spisestuestolene og rundt omkring på badeværelset. Jeg har indtil nu, bare tørret det væk og givet pletterne en god vask og strygning (prøvet ALT fra rodalon, urine off, citronsaft og på kryds og tværs - hun er upåvirket - hun har ikke lært at katte IKKE kan lide duften af citrusfrugter) og valgt at se igennem fingrene med det - det er jo trods alt ikke jordens undergang. Nu er hun begyndt at tisse på mine ting, tøj, sutsko, jakke (som hun hiver på gulvet)… Jeg må nok indrømme at det efterhånden er ved at være en smugle frustrerende. Jeg har naturligvis forsøgt at skifte parfume i “desperation” - det kunne jo være at det var den hun var utilfreds med…

Vi har 4 andre katte. En hunkastrat mere (de to er vokset op sammen), en hankastrat på godt 1 år og en fertil nfo - som nu er drægtig. Vi har 3 børn fra børnehaveklassen og nedefter - så jeg er udemærket klar over at der kan være mange stressfaktore, for en lille hunkastrat. Alt dette taget i betragtning, så kommer hun utrolig godt ud af det med de andre katte. Særligt er hun meget kærlig overfor min drægtige hunkat. Alle 4 katte sover eftermiddagssøvn i bunke i soveværelset. De vildeste “problemer” der kan opstå er hvis hun leger med hankastraten og han ikke forstår “NU gider jeg ikke mere!”, så får han 5 ned over ansigtet og det er det. Børnene er hun også virkelig glad for, hun elsker at sove hos dem og går på omgang om natten og er tit med i deres lege (på sin egen katteagtige måde :slight_smile: ) Farmand er den aller bedste i verden og hun ELSKER sin far - det hersker der absolut ingen tvivl om.

Vi har rigeligt med kattetoiletter - 4 kæmpebaljer og 4 mindre/normal størrelse - hun bruger dem fint. Madskåle og vandskåle nok til alle mand, køjer, senge og huler alle mulige steder, alt i legetøj og aktiveringslegetøj - de mangler ikke noget, tværtimod.

Hun er ellers en sund, stærk. Dog er hun jævntligt forbi dr. dyr, da hun har tendens til at få ørebetændelse. Vi har fået undersøgt om der er urinvejsinfektion og hvad der er at undersøge for. Ingenting. Hun er fuldt ud vaccineret og alt hvad der høre til. Indekat uden udbrydertrang.

Jeg har en fornemmelse af, at det er mig som hun er svært utilfreds med. Det er KUN mine ting, der bliver tisset på (jeg har hvert fald ikke opdaget det på nogle af de andres tøj/ting), det er primært mig, som står i køkkenet og kokkerer. Hun kan godt være en smugle snerpet over for mig, men jeg kan sagtens komme til hende, med kæl og nus - som hun da også lader til at synes er dejligt… Men hun fortrækker helt afgjort én af de andre mennesker i husstanden, hvis hun kan vælge.

Jeg er efterhånden fortvivlet og har svært ved at regne ud, hvad jeg/vi kan gøre for at få hende til at holde op med at tisse på bordet/mit tøj - og det er IKKE et lille strint, eller en lille plet. Hun lægger en ordentlig sø. Jeg prøver at tage det helt cool og jeg skælder hende aldrig ud… Men der kommer et lille suk indeni. Mest pga. afmagten og ikke hende.

Dengang da vi tog hende til os, var på en meget uheldig måde. For at gøre det kort: Jeg var ude af gå med den yngste i barnevognen på stisystemet bag vores hus, en cyklist smider noget af - meget mistænksomt. Skynder mig derhen og der sidder en lille bitte kattekilling. Uden tøven tog jeg killingen op og skyndte mig hjem. Dyrlægen vurderede hende én uge efter til at være max. 8 uger. Jeg vidste ikke bedre dengang og vi beholdt hende og gjorde alt hvad vi kunne. Og dyrlægen sagde intet om at, det ville være bedst at hun skulle i pleje hos en mormis, trods jeg fortalte ham forløbet. 2 mdr. efter købte vi en legekammerat til hende.

Jeg fundere en del over, om hendes traumatiske oplevelse om killing - på en eller anden måde, forbinder mig som noget dårligt/det dårlige der skete… og derfor tisser på “mine” steder?

Nogle gode råd - alle modtages med kyshånd! Hvad ville I gøre? Jeg er laaaangt fra noget drastisk, men tankerne omkring hun kunne få det bedre et andet sted, har strejfet mig. Skynder mig dog, at pakke disse tanker væk, når de dukker op. Jeg elsker den lille dame og har planer om at hun skal blive en gammel mis i familien.

På forhånd tak!

[QUOTE=Vejbjerg;1042609]Nogle gode råd - alle modtages med kyshånd! Hvad ville I gøre? Jeg er laaaangt fra noget drastisk, men tankerne omkring hun kunne få det bedre et andet sted, har strejfet mig. Skynder mig dog, at pakke disse tanker væk, når de dukker op. Jeg elsker den lille dame og har planer om at hun skal blive en gammel mis i familien.
[/QUOTE]

Jeg kender et par, der havde en hankastrat, som gjorde det samme - på mandens ting. Han endte med at blive omplaceret til en single kvinde og har aldrig gjort det siden.

Når alt medicinsk er undersøgt, kan det være den bedste løsning for alle :slight_smile:

Hej Mette.

Tak for svaret… selvom det ikke var det jeg helst ville høre :wink: Jeg har også selv tænk på, om netop en single fyr eller kvinde, ville være et bedre hjem for Sófia. Ved alle guder, jeg forstår virkelig ikke dem, som bare kan sælge/give deres kat væk uden tøven - synes virkelig det er skide svært, bare at overveje det.

Jeg har haft flere kastrat-tissere…og her i huset er det klart et udtryk for stress. Vi omplacerer de kastrater som ikke kan trives i flokken - og aldrig har tisseungerne tisset i nyt hjem.

Jeg ville prøve med feliway i stikkontakterne og muligvis zylkene eller RC calm, som flere herinde har en positiv erfaring med.

Hvis det ikke hjælper, ville jeg kontakte en adfærdsrådgiver. I første omgang via mail, og som senere kan komme forbi og se katten. Måske kan hun/han se nogle ting, som I ikke kan se og, forhåbentlig, give jer nogle løsningsforslag.

Hvis du skriver hvilken landsdel du bor i, er der nok nogen der kan anbefale en rådgiver. :slight_smile:

Vores hunkat tissede på vores køkkenbord, da vi boede i hus, fordi hun kunne se naboernes katte udenfor vinduet… Hun kan dog også godt finde på lige at markere, hvis vi har været så hensynsløse, at lægge nogle grøntsager på bordet…

Jeg kan godt forstå hvis at du er frustreret og lidt ked. Det lyder jo vitterligt som om, hun ikke er helt tilfreds med lige præcis DIN lugt.

Kunne det ikke være en ide at du bruger lidt tid på at lege med hende og evt. klikkertræne, for at skabe et stærkere bånd mellem jer to?

[QUOTE=Blabl;1042624]Jeg ville prøve med feliway i stikkontakterne og muligvis zylkene eller RC calm, som flere herinde har en positiv erfaring med.

Hvis det ikke hjælper, ville jeg kontakte en adfærdsrådgiver. I første omgang via mail, og som senere kan komme forbi og se katten. Måske kan hun/han se nogle ting, som I ikke kan se og, forhåbentlig, give jer nogle løsningsforslag.

Hvis du skriver hvilken landsdel du bor i, er der nok nogen der kan anbefale en rådgiver. :)[/QUOTE]

Vi har skam prøvet med feliway og zyklene - hjalp ikke en dyt, desværre. RC calm har vi ikke forsøgt, da damen KUN spiser Orijen, Acana, taste of the vild og enkelt nøje udvalgte vådkost mærker.

Jeg har en bekendt som er katteadfærdsterapeut (Mette Sejrbo)… Jeg tror jeg skiver til hende i aften, måske hun har et vidundertrick i ærmet :slight_smile: Men helt ærligt, så har jeg/vi prøvet ALT tænkeligt…

Kunne det ikke være en ide at du bruger lidt tid på at lege med hende og evt. klikkertræne, for at skabe et stærkere bånd mellem jer to?
Er forsøgt, hun kan både gi pote, sit, læg dig, rul rundt, hoppe igennem ringe og fra fx. stol til stol. Jeg bruger jævntligt “alenetid” med alle kattene hver især…Men hun er med tiden blevet mere " Er det nu dig igen? Årrrh så gå da væk menneske…" - hvor hun springer rundt som den glade kat hun også er, når hun ser sin “far”.

Vores hunkat tissede på vores køkkenbord, da vi boede i hus, fordi hun kunne se naboernes katte udenfor vinduet… Hun kan dog også godt finde på lige at markere, hvis vi har været så hensynsløse, at lægge nogle grøntsager på bordet…

Jeg kan godt forstå hvis at du er frustreret og lidt ked. Det lyder jo vitterligt som om, hun ikke er helt tilfreds med lige præcis DIN lugt

Hvis det så bare var f.x. hjørnet af køkkenbordet - ulækkert bevares, men jeg kan leve med meget - det er man nød til, når man vælger at have dyr… Men tøj, sutsko, jakke, støvler, tørklæde og andre personlige egendele, så begynder det at blive noget træls… Og så rammes jeg af min egen dårlige samvittighed, for jeg kan ikke lide at sukke indvendigt af min egen kat.

Jeg har haft flere kastrat-tissere…og her i huset er det klart et udtryk for stress. Vi omplacerer de kastrater som ikke kan trives i flokken - og aldrig har tisseungerne tisset i nyt hjem.

Jeg tænker meget over stressniveauet og selvfølgelig kan det værre højere nogle tider, end andre - sådan er det med flere katte sammen og samtidig være en børnefamilie… Det eneste som jeg kan se, er at det er mig som giver hende stress. Og det er også rigeligt slemt og måske ren egoisme fra min og familiens side, at blive ved med at trække tiden…