Hunkat oderallergi og hankat med urinvejsproblemer?

Ja, jeg er jo den “heldige” ejer af to stks burmesere, med hvert deres foderproblem, og så en huskat der ikke er så vanskelig :høhø:

Simba, min han burmeser (som fylder 3 år til april), begyndte jo allerede da han var ca. 7-8 måneder gammel (og ikke kastreret), at døje med urinvejsproblemer. Han begyndte at dryppe, han blev derfor tjekket ved dyrelægen som kunne konstatere krystaller i urinen. Efter en masse pencillin, urinprøver, urinaryfoder osv. blev det bedre, og der har ikke været problemer siden dengang.
Han fodres derfor med Sanabelle Urinary, som sagt med stor succes.

Min hun burmeser, Columbine (som fylder 4 år til juli), lider så tilgengæld af foderallergi. Det er næsten værre. Hun bliver fodret med James Wellbeloved - med lam og ris.
Hun er slem. Hun får eksem bare hun nærmest så meget som kigger på Simbas foder, eller en forkert godbid eller lignende.
Da det blev konstateret at hun havde foderallergi, var hun FYLDT med eksem under hagen og lidt i ørene. Nu får hun så i stedet eksem under maven hvis hun spiser noget “forkert”.

Jeg tænker bare… Er der ikke en eller anden smart måde man kan kombinere deres foder på? Evt. noget de ville have bedre af. Hva med barf/råfodring? Hjælper det på disse ting?

Gode råd tak!:slight_smile:

Ved du om Simba får krystal-problemer på JW, hvis du så oveni fodrer med vådfoder, så han får en masse væske indenbords? :slight_smile:

For det ville umiddelbart være mit forslag - JW til alle i hele hytten og så sørge for at ham med blæreproblemerne får masser af vådfoder med ekstra vand på, så man sørger for han får RIGELIGT vand ind :slight_smile:

Mit forslag er også masser af vådfoder, og så prøve om ikke Simba kan trives på JW :slight_smile:

Det kan sagtens være at barf/råfodring ville være godt, det har jeg så ikke så meget forstand på. Mine får råt som et supplement til vådfoder og tørkosten :slight_smile:

Er det direkte eksem på maven? Ofte er barplettethed på maven forbundet med stress og hypersoignering

PiaB - Det må jeg ærligt indrømme det ved jeg ikke. For har ikke prøvet. Jeg har tit overvejet om det kunne lade sig gøre at lade ham spise det samme, har bare aldrig fået forhørt mig om det, før nu. Og har ikke turdet prøve før jeg fik nogen andres meninger og råd, da jeg helst ikke vil risikere han skal til at døje med det skidt igen.
Men det er da bestemt værd at prøve - det ville også være noget nemmere ikke at skulle holde sådan øje med hvem der spiser hvad, osv. :slight_smile:

Eife - Mine får også indimellem råt kød. Dog ikke så tit som jeg egentlig gerne ville :slight_smile:

Lis Dahlstrøm
- Hmm … Jeg tvivler dog på at dette skulle være tilfældet, da det KUN forekommer, hvis jeg uheldigvis har været nødsaget til at fodre hende med noget andet - hvis jeg ikke lige har fået bestilt hendes foder tids nok. Så snart hun har fået sit vante foder i en uges tid så går det væk igen.
Så ville da ikke rigtig mene det kunne være stress??

• Nu til det med Simba på JW og vådfoder. Hvor meget vådfoder? Eller rettere… Hvor tit?
    Pt. får de vel vådfoder 1-2 gange om ugen. Men meget mere vil jeg gætte på - i hvert fald til ham?? :slight_smile:

Og nu så jeg lige overskriften… Oderallergi?? :høhø: :ups:

Det nemmeste ville nok være at sætte dem på fælles vådt eller fælles råt, som andre skriver.
Du kan sagtens få “ren” lammevådfoder på Zooplus. Og jeg fodrer min allergikermis med dansk råt svinekød.
Væske er godt for din urinvejsmis.

Lis har ret i, at eksem på maven ikke er det mest typiske for allergi. Ørerne har jeg oplevet hos min. Det var øreproblemer, der fik brikkerne til at falde på plads med, at hun var allergisk.

[QUOTE=MissHoumann;1010882]PiaB - Det må jeg ærligt indrømme det ved jeg ikke. For har ikke prøvet. Jeg har tit overvejet om det kunne lade sig gøre at lade ham spise det samme, har bare aldrig fået forhørt mig om det, før nu. Og har ikke turdet prøve før jeg fik nogen andres meninger og råd, da jeg helst ikke vil risikere han skal til at døje med det skidt igen.
Men det er da bestemt værd at prøve - det ville også være noget nemmere ikke at skulle holde sådan øje med hvem der spiser hvad, osv. :slight_smile:
[/QUOTE]

Min hunkat som ellers har haft en tre blærebetændelser som voksen, har ikke haft noget siden 2010, hvor vi gik over til at give vådfoder dagligt :slight_smile: (Min hankastrat har så haft en meget alvorlig i 2010, og en hvert år siden, men dog ikke så alvorlige. Jeg tror personligt at hvis ikke han fik vådfoder ville have have det oftere)

Mine får i hvert fald en 200 gram om dagen, og med en masse vand på så de får endnu mere væske :slight_smile: Husk dog at der ikke må være sukker i det! Zooplus har selvfølgelig en masse mærker, og Aldi har LUX, der også er uden sukker :slight_smile:

[QUOTE=MissHoumann;1010882]Lis Dahlstrøm - Hmm … Jeg tvivler dog på at dette skulle være tilfældet, da det KUN forekommer, hvis jeg uheldigvis har været nødsaget til at fodre hende med noget andet - hvis jeg ikke lige har fået bestilt hendes foder tids nok. Så snart hun har fået sit vante foder i en uges tid så går det væk igen.
Så ville da ikke rigtig mene det kunne være stress??

• Nu til det med Simba på JW og vådfoder. Hvor meget vådfoder? Eller rettere… Hvor tit?
    Pt. får de vel vådfoder 1-2 gange om ugen. Men meget mere vil jeg gætte på - i hvert fald til ham?? :)[/QUOTE]

Ja, så har du vist testet foderallergien nok.

• Maaasser af vådfoder, hver dag :slight_smile: Så meget, de kan spise, måske 2-300 g. pr. kat.

vådfoder - herhjemme mindst to gange om dagen :slight_smile: og der er vand på Yashas vådfoder (Unni gider ikke rigtig vand på, og da hun i forvejen ikke er vild med vådfoder er det kompromiset :tihi: )

Jeg giver morgen og eftermiddag - og så har de tørfoder til at stå ellers.

Hvis ikke du kan finde vådfoder hun kan tåle, så evt. luk hende fra, mens de andre spiser vådfoder :slight_smile: sådan gjorde jeg da jeg havde allergi kat sammen med de andre.
Hun fik ganske enkelt bare ikke vådfoderet. (og det passede hende ganske fint - hun gad det ikke rigtigt alligevel)

Foderallergi giver voldsom kløe på halsen og i hovedet…med bare pletter til følge.
Foderallergi kan også give snask i ørerne…uden at der er andet i vejen med ørerne, ingen betændelse eller infektion.

Jeg ville så ikke droppe Urinary-foderet helt…til en kat der har haft krystaller.

Med jeg ville give 90 % af kattens foder…som vådfoder…og vådfoder…det er det bedste.

Men det er besværligt, at de ikke umiddelbart kan spise det samme.

pivnu - Har du evt. et link til det lammevåd foder? Ville også gerne hvis jeg kunne fodre med råt - som du fx nævner svinekød. Men tvivler på økonomien er dertil. Misforstå mig nu ikke, misserne kommer ALTID i første række, til trods for at jeg kun har 900 kroner om måneden at leve for. Sådan er det bare for jeg har selv valgt at have dem, og de får ALT hvad de har brug for, ligeså foder. Kunne aldrig drømme om at købe billigt supermarkedsfoder til dem, til trods for min pressede økonomi. Så de får hvad de har brug for, men hvis jeg så skulle til at råfodre - så tror jeg sq slet ikke økonomien kan hænge sammen. Selvom de kommer i første række så skal jeg trods alt også have lidt mad :høhø:
Men hvis du har et link til det lammevådfoder du snakker om, ville de være super? Så slipper jeg for at give mig til at lede - dovenskaben længe leve:ups:

Eife - Wow! Sys 200 gram lyder af meget? Det er måske bare mig. Mine har ikke engang adgang til tørfoder hele tiden, da min huskatte-pige desværre har tendens til at blive alt for tyk, og stadig er lettere buttet, selvom hun har tabt sig en del.
Når jeg køber vådfoder er det ofte LUX fra Aldi, da jeg er blevet anbefalet dette, som værende rigtig godt til trods for den billige pris :slight_smile:

PiaB - Okay, ja jeg har også tidligere brugt den med at blande ekstra vand i vådfoderet til Simba. Det havde han bestemt heller intet imod. Heldigvis :slight_smile:
Men mine har bare ikke fri adgang til tørfoder. Både fordi de jo pt får 2 forskellige slags og Columbine ikke kan tåle Simbas, men derudover også fordi Pixie (huskatten) har det med at tage lidt vel meget på. Har også lagt mærke til at Simba godt kan ligge sig ud hvis man ikke passer på, for han æder virkelig til der INTET er tilbage :gruble:
Men ja det med at lukke hende ud, hvis jeg ikke kan finde noget hun kan tåle bliver nok også nødvendigt, for ellers kan jeg ikke bære at se de der skuffede øjne hun kan sende en - får lidt for ondt af hende.

Sim-Sim - Ja det var også sådan Columbines foderallergi blev opdaget. Ved at hun havde voldsom kløe og eksem under hagen, og så som du nævner en masse snask i ørene. Men du mener så jeg skal fortsætte med at give Simba en smule Urinary? Så bare blande det i hans foder eller hvordan?

Jeg kan kun sige, hvad jeg ville hvis det var min kat…jeg ville gøre det.

[QUOTE=MissHoumann;1011079]
Eife - Wow! Sys 200 gram lyder af meget? Det er måske bare mig. Mine har ikke engang adgang til tørfoder hele tiden, da min huskatte-pige desværre har tendens til at blive alt for tyk, og stadig er lettere buttet, selvom hun har tabt sig en del.
Når jeg køber vådfoder er det ofte LUX fra Aldi, da jeg er blevet anbefalet dette, som værende rigtig godt til trods for den billige pris :slight_smile: [/QUOTE]

Husk at omkring 80% af et vådfoder er vand :slight_smile: Så reelt er det ikke så meget foder igen…

Mine MCO’er får og spiser hver 1 dåse på 400 gram Porta 21,desuden har de tørfoder til at stå fremme hele tiden, men de spiser meget lidt af det…min Burmilla spiser kun vådfoder…

Lam: Integra Diät Katzenfutter günstig online kaufen | zooplus
Jeg syntes ellers også Graus var ren lam hidtil, men det føler jeg mig ikke så sikker på længere. Integra er nok mere sikker.

Jeg køber altså også Happy Dog af og til :ups: Happy Dog Pur 6 x 400 g günstig kaufen | zooplus
Det er rent kød, så ligesom at Hermanns biofutter pur-varianter er til både hunde og katte, så kan jeg ikke se, at det betyder noget, at der står Dog på. Der er intet vegetabilsk tilsat, og jeg giver for en sikkerheds skyld et skvæt taurin. Efter at jeg i en periode ikke havde styr på Amiras allergi, gik jeg nemlig væk fra lam og okse, og så er der bare næsten intet at vælge imellem, når hun ikke tåler fjerkræ. Men Happy Dog har en hjorte-udgave (og også ren lam).

Man kan også få James Wellbeloved vådfoder. Jeg kan godt nok kun finde en seniorvariant hos medicanimal, men der står et andet sted, at der også findes en adult-variant.

http://www.medicanimal.com/product/~james-wellbeloved-senior-cat-lamb-pouch/~product_id=103750/~category_id=MACTGR-CATS_WELLNESS_FOOD_JAMES_WELLBELOVED

Men det er jo heller ikke helt billigt.

Feringa slå sig an på at være mono-protein: Feringa Pure Meat Menü 6 x 200 g günstig kaufen | zooplus