Hunkat tisser overalt

Min hun kat er begyndt at tisse over alt, når hun bliver lukket ind til stuen er det første hun gør enten at tisse i sofaen eller i et hjørne på tæppet. jeg fik hende ca 3 uger før hun fik killinger, de er nu 14 uger og har stadig 3 killinger tilbage. kattebakken bliver renset 2 gange om dagen, og hun kan også finde på det selv om bakken lige er renset.

hvorfor gør hun det og hva kan jeg gøre?

Hvor længe har hun gjort det?
Har du fået hende tjekket for urinvejsinfektion?

Kan det være noget stress eller usikkerhed? Hvordan er hun ellers sådan af natur i hverdagen?

Jeg ville først undersøge om der kunne være noget fysisk galt med hende og måske som Vivi foreslår få hende en tur til dyrelæge og få chekket om hun skulle have nogle urinvejs eller blæreproblemer.

Men ellers kunne jeg mistænke stress muligvis? Det er ikke en super god ide at flytte for meget rundt med en gravid hunkat efter min erfaring, så hvis hun var lige oppe over da du fik hende, kan det godt tænkes at det er en stressreaktion - men det kommer jo også helt an på hvordan hun ellers er.

Hvis hun ER en lidt usikker kat er det et plausibelt forslag, men hvis det er en rolig og selvsikker hunkat så kan det jo lidt udelukkes med det samme.

Hvis det ikke er en urinvejsinfektion, så synes jeg det lyder som om hun strinter! Har du fået hende steriliseret? Hvis nej, så skynd dig at få det gjort - jo før jo bedre. For er de først begyndt, så er min erfaring at de ikke stopper før de er blevet steriliseret!

Gud ja dén tænkte jeg slet ikke på. Den er da også rimelig oplagt.

ja ved godt at det ikke er godt at flytte en gravid kat, men nu er hendes killinger 14 uger. hun har gjort det de sidste 2 uger ca, startet med at lægge en lo*t lige uden for bakken, trode dog det var min birma der gjorde det i protest, trods en ren bakke. men den sidste uge har mormis tisset mange steder, ik som at strinte hun sætter sig rigtigt ned. hun er ikke stereliseret.
normalt er hun en stille og rolig kat, den første uge jeg havde hende blev hun jagtet af min birma, hun rykket så i soveværelset til hun skulle føde og var der til killingerne var 2 uger, derefter var der ingen problemer mellem de voksne katte.
hun har her den sidste uge snakket meget mere end hun plejer (siameser) samt at hun prøver at jagte min birma, samt at hun holder øje med de sidste 3 killinger når de leger vildt.

[quote=regina_01;306060]ja ved godt at det ikke er godt at flytte en gravid kat, men nu er hendes killinger 14 uger. hun har gjort det de sidste 2 uger ca, startet med at lægge en lo*t lige uden for bakken, trode dog det var min birma der gjorde det i protest, trods en ren bakke. men den sidste uge har mormis tisset mange steder, ik som at strinte hun sætter sig rigtigt ned. hun er ikke stereliseret.
normalt er hun en stille og rolig kat, den første uge jeg havde hende blev hun jagtet af min birma, hun rykket så i soveværelset til hun skulle føde og var der til killingerne var 2 uger, derefter var der ingen problemer mellem de voksne katte.
hun har her den sidste uge snakket meget mere end hun plejer (siameser) samt at hun prøver at jagte min birma, samt at hun holder øje med de sidste 3 killinger når de leger vildt.[/quote]

Det kan stadig være “strint” for hun sætter sig ned og markerer sit område med duften.
Og efter du har fortalt at hun er begyndt at snakke mere den sidste tid også, så tror jeg at det er en løbetid som får hende til at tisse, og dermed lade hankatte vide at hun er på udkig efter en partner.

Men for en sikkerheds skyld ville jeg tage hende forbi dyrlægen alligevel for at teste for urinvejsinfektion.

[quote=regina_01;306060]
hun har her den sidste uge snakket meget mere end hun plejer (siameser) samt at hun prøver at jagte min birma, samt at hun holder øje med de sidste 3 killinger når de leger vildt.[/quote]

Det lyder helt klart som en meget stresset kat.
Hvor mange dyr har du og på hvor meget plads?
Skal killingerne snart flytte?

Hvor mange gravide hunkatte har du erfaring med? :?

Ved godt spørgsmålet ikke var henvendt til mig, men jeg synes egentligt at det er ligegyldigt hvor meget personlig erfaring man har med det, for man kan sagtens have opsnappet en masse på forums og snak med opdrættere, og så formidle den viden videre.

Ha ha kunne så lige pludselig se at der i det oprindelig indlæg blev skrevet “efter min erfaring” :ups:

Så synes jeg, at man skal passe på med at formulere det, så det lyder som om, at man selv har erfaring med den slags. Det er lidt uheldigt efter min mening.

hun katten er jo ikke længere gravid og mens hun var gik alt fint.
Jeg har normalt missemor og en anden fertil hunkat samt min birma hun kat der er stereliseret, de sidste 3 killinger er til salg og håber på at få dem solgt meret snart,dem der er tilbage er hankatte. hun fik 6 killinger i alt. jeg bor på 63 m2 som de kan gå overalt.

Jeg lavede også lige et tillæg i mit svar :stuck_out_tongue:

[quote=regina_01;306076]hun katten er jo ikke længere gravid og mens hun var gik alt fint.
Jeg har normalt missemor og en anden fertil hunkat samt min birma hun kat der er stereliseret, de sidste 3 killinger er til salg og håber på at få dem solgt meret snart,dem der er tilbage er hankatte. hun fik 6 killinger i alt. jeg bor på 63 m2 som de kan gå overalt.[/quote]

63 kvm til 2 fertile, 1 kastrat og 3 killinger er altså heller ikke ret meget.
Hvis du vil have ro i flokken, vil jeg anbefale dig, at få kastreret de to voksne ASAP. Bliver de først for alvor uvenner, kan det være svært at sætte dem sammen igen.

En del fra div. dyrelæger jeg har været i praktik hos, men især ude fra dyreværnet.

Ud over det så har jeg som Kia siger fået en masse ind fra div fora - det har blot bekræftet hvad jeg allerede havde lært de andre steder. Så jeg synes ikke det er forkert at skrive.

Men igen så har det vel ikke meget relevans i henhold til emnet hvor mange gravide og stressede hunkatte jeg har haft mellem hænderne? :slight_smile:

killingerne er jo også tilsalg.
hva dælen betyder ASAP?

men hva kan jeg gøre for at få hun katten til at holde op med det?

[quote=regina_01;306084]killingerne er jo også tilsalg.
hva dælen betyder ASAP?

men hva kan jeg gøre for at få hun katten til at holde op med det?[/quote]

ASAP= As Soon As Possible

= Så hurtigt som muligt :slight_smile:

hva dælen betyder ASAP?

As Soon As Possible :slight_smile:

Hvis det er fordi hun er stresset, kan det sagtens være hormonbetinget. Kastrer begge hunkatte NU og forsøg at få stressniveauet i flokken ned generelt (prøv at komme af med de killinger).

hva dælen betyder ASAP?

Hvis det var mig, så ville jeg for det første få hende til dyrlægen og blive undersøgt.
Dernæst ville jeg få dem begge neutraliseret, da det sætter stressnivaeuet ned i en flok. Og så ville jeg fortsætte med at lede efter nye hjem til killingerne.

Nu er jeg jo den lykkelige ejer af en kat, der begyndte at tisse på køkkenbordet, da underboens kat altid sad i mit vindue. Det kunne have været et tydeligt tegn på, at det var dominans / territorieafmærkning, men katten havde også både blærebetændelse og struvitsten. Så tingene kan godt være mudret sammen, og der kan være flere årsager til problemet.

Jeg ville også få de fertile katte neutraliseret og få dyrlægen til at tjekke urinvejene, når katten alligevel er der. Nu skriver jeg det een gang til for en sikkerheds skyld: Der skal en urinprøve til, det er ikke nok at mærke på katten eller konstatere, at “det er den for ung til at have” (Der er en del dyrlæger, der bruger disse mangelfulde metoder) Og urinprøven ligger i den billige ende, så det kan ikke betale sig at lade være.

Når fysiske problemer er udelukket / løst, skal du have gjort de områder rene, hvor katten tisser. Brug rodalon, eddike eller “Urine off”. Hvis der lugter det mindste af urin (mindre end vi kan lugte), er området i kattens verden stadig “kattebakke”. Du kan også lukke af eller dække de områder, så katten vænner sig til ikke at kunne komme tilbage. Jeg havde for eksempel staniol på mit køkkenbord i fem måneder, efter at jeg havde vasket det af.

Og så et sidste råd: Få det taget med det samme. Jo længere tid, katten går og tisser rundt omkring, jo mere risikerer du, at det udvikler sig til en vane. Og jo mere skal der til, for at lære katten, at den ikke må tisse der. Min kat er sådan en kat, der har småtisset forkerte steder i flere år, og det er faktisk RET irriterende, at hvis han ved et uheld slipper ind i soveværelset, så er det i gang med dynevasken. Plus usikkerheden ved, at man aldrig er HELT sikker på, at han ikke har fundet et nyt sted eller genoptaget et gammelt…

mvh. tina