[QUOTE=TrekkieGrrrl;794509]Åh det var en god nyhed. Næst efter ringorm er det nok giardia jeg frygter mest at få inden for dørene - Phumba havde haft det inden vi fik hende og jeg kan godt huske hvilket mareridt det var for hendes opdrætter - også fordi det dengang, for 11 år siden, ikke var så kendt blandt dyrlæger endnu.
Hvor kommer det fra? Altså hvordan bli’r kattene smittet? Det er en parasit, men hvordan får de fat i den?[/QUOTE]Det kan komme fra mange steder: Drikkevand, smitte fra egne katte, smitte fra opdrætters katte, smitte fra udstilling og man kan vel selv slæbe smitten med hjem, f.eks. under sko. Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig frem til. Hvor Skaldepandens kommer fra ved jeg ikke, og jeg vil ikke umiddelbart pege fingre ad nogen eller noget. Jeg er bare glad for en negativ test, men vi bibeholder nu at rengøre bakker og en fanatisk hygiejne et stykke tid endnu - bare for at være sikker.
Et lille uddrag fra artiklen:

Det behøver altså ikke at være verdens undergang, at få giardia i huset.
Jeg havde det for nogle år siden og det tog 14 dage, før det var ude igen (men okay, 14 hårde dage).
Men jeg har dog hørt om en del tilfælde, hvor det har været nærmest umuligt at blive det kvit.
Måske det kan have noget med hvilken type giardia det er?
Nej, den type der smitter kat er Lamblia
Det er godt nok også lang tid i måtte slås med det 
Tillykke med det, godt gået
[QUOTE=Maibrit;794349]
Hvis andre skulle komme i samme uheldige situation som jeg, vil jeg på det kraftigste anbefale følgende artikel, der har været en god rettesnor i Skaldepandens behandlingsforløb: http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf. Ligeledes er artiklen ganske glimrende, at tage med til sin dyrlæge, hvis man ikke helt føler, at dyrlægen har helt styr på Giardia i kat. Min dyrlæge har i hvert fald lært noget nyt.[/QUOTE]
og fedt med en dyrlæge der gerne vil lære nyt! 
Tænk at skulle ønske tillykke med en god mave…men det er bare så godt
[QUOTE=kamikaze;794644]Tænk at skulle ønske tillykke med en god mave…men det er bare så godt[/QUOTE]Vi er i hvert fald rigtige glade, og det går bare rigtig fremad med hende. Nøj, hun er fuld af gale streger og er pt. en rigtig pillepote. 
Det bedste bliver at skifte fra det lort-grus (pardon my French) fra Rema1000 til vores gamle Golden Grey Master, der både er godt klumpende og ikke mindst holder en del bedre på lugten. Pt. lugter hele lejligheden af kat, og det er ikke fordi at vi ikke tømmer bakken når de har været på den.