Som mange herinde godt har kunne fornemme, har Skaldepanden ikke været helt frisk i rigtig lang tid efterhånden. Vi har gennem mange måneder (efter udstillingen i Haderslev i juni 2011) bøvlet med Giardia. Vi har været igennem rigtig mange opslidende behandlinger (både for Skaldepanden, men bestemt også for os), men heldigvis har hun hverken tabt sig eller været nedtrykt. Det har dog altid været lidt et nederlag, at blive mødt af en kattebakke med tynd og ildelugtende afføring, der kun fået en nogenlunde normalform få dage efter endt behandling og på en special diet (Hills I/D eller Royal Canin Sensitivity Control). Til testning af parasitten har vi sammen med vores dyrlæge anvendt Snap Giardia test kit, som jeg læste mig frem til var en af de mere “sikre tests”.
Til at starte med behandlede vi udelukkende med Panacur til alle katte, kattene fik Iams Hairball og vi var ekstra obs med rengøringen - også af bakker. Men efter flere forgæves forsøg afprøvede vi Flagyl, kattene fik Hills I/D og vi var ekstra obs med rengøringen. Igen fik vi en positiv test, og jeg har virkelig været bange for at vi i stedet for Giardia havde fået TF inden for døren, som kræver en endnu mere “kompliceret” behandling. Den seneste behandling-omgang har bestået af en 10 dages behandling med Panacur + Flagyl, fodring med Royal Canin Sensitivity Control og vi har været fanatiske med rengøring i ALLE rumme, ALLE dage. Ligeledes var Lis så sød, at tilbyde, at jeg kunne købe lidt Probiocin + Fortiflora fra hendes lager.
I dag, torsdag d. 16 februar 2012, kunne dyrlægen erklære
Skaldepanden negativ for Giardia!!!
Jeg er helt igennem lykkelig, og vi har de seneste par dage set mere og mere normal afføring - både udseende- og lugtmæssigt. Skaldepanden har også været meget mere oppe på dupperne, så det er dejligt at se fremskridt. I den forbindelse vil jeg naturligvis gerne takke Lis for at være så behjælpelig med både Probiocin + Fortiflora og Susanne for råd og vejledning omkring rengøring. Dertil vil jeg også takke for alle de mange krydsede fingre, Skaldepanden har fået gennem tiden. Det har i hvert fald hjulpet på mit humør.
Hvis andre skulle komme i samme uheldige situation som jeg, vil jeg på det kraftigste anbefale følgende artikel, der har været en god rettesnor i Skaldepandens behandlingsforløb: http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf. Ligeledes er artiklen ganske glimrende, at tage med til sin dyrlæge, hvis man ikke helt føler, at dyrlægen har helt styr på Giardia i kat. Min dyrlæge har i hvert fald lært noget nyt.