Hus - facade kalk?

Endnu et gør det selv spørgsmål:

Mit hus skal have gjort noget ved facaden. Det trænger slemt efter 9 års laden stå til. Det er fra 1929 og har været kalket indtil nu (dvs ikke de seneste 5 år! MINDST!) og kalken er regnet af, faldet af, sidder i flager og - det værste - inden under dukker der gul maling af en slags op. Nogle har altså en gang forsøgt sig med noget maling, som jeg ikke ved, hvad er, men som gør, at kalk ikke binder på endegavlene mere.

Tror I jeg kan kalke det? har nogle erfaringer med det?

Eller skal jeg simpelthen rense det hele af (hvilket vil blive i hånden, for det er for gammelt til en højtryksrenser) og vandskure det?

Har I prøvet at vandskure? Hvor svært er det?

Håber der sidder nogle med hus-erfaring imellem jer, som kan rådgive mig lidt, for selv er jeg lejlighedsbarn og fra byen, og dette er total fremmed land.

KH

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=14553

Du er nødt til at få en med forstand på den slags ud at kigge på det, og høre, hvad han eller hun mener, der skal gøres. Man kan sagtens gøre den slags selv, hvis man bare er lidt “håndet”, men du skal altså have konkret noget konkret info om nedbankning af gammelt puds, oppudsning, og hvad du skal bruge at male med. Jeg er ikke sikker på, man kan nøjes med at kalke ovenpå en tidligere malet flade… Har vi ikke en maler herinde??

Prøv dette link:

Der er både færdige tips og guides til mange ting, og under Debat kan du søge på tidligere stillede spørgsmål og også selv stille spørgsmål.

så vidt jeg lige husker er der en herinde der arbejder i en farvehandel, ka da bare ikke huske hvem det er, men mon ikke hun ka hjælpe lidt med råd og vejledning

Åh det ville være skønt. Ellers må Elins Mogens se på det, når han kommer den 9. august. Han er murer

KH

Det er nok mig :smiley:

Hvis det skal holde med at kalke huset så skal gammelt maling af først. Men er du sikker på at det gule ikke også er kalk ?

/Dorte

Åh hvor rart:-) Håber jeg må trække lidt på din viden (på afstand:-))

Vi tror at det gule er maling, for kalken skaller af på endegavlene hver gang det regner… det vil ikke binde.

Kan jeg mon tilføre det noget, som binder det?

Så vidt jeg har kunnet læse så skal jeg bruge kulekalk…

KH

[quote=lenschow;228157]Åh hvor rart:-) Håber jeg må trække lidt på din viden (på afstand:-))

Vi tror at det gule er maling, for kalken skaller af på endegavlene hver gang det regner… det vil ikke binde.

Kan jeg mon tilføre det noget, som binder det?

Så vidt jeg har kunnet læse så skal jeg bruge kulekalk…

KH[/quote]

Hvis du vil bruge kalk så skal malingen af, desværre. Og kulekalk/læsket kalk er det rigtige at bruge … køb det i et byggemarked, de har det i store mængder.

/Dorte

da jeg arbejdede på rideskolen kalkede vi ikke til sidst vi brugte sempexo (staves??? men det lyder sådan:tihi: ) det virker lige som kalk det er billigere og så tager det os baktusserne.

det her virkede fint selvom der var faldet flager ned efter en hård omgang højtryksrens og det så stadig pænt ud der efter.

Tusind tak:-) Jeg har besluttet at kalke det igen - det er mest sikkert, når det nu er gjort siden 1929:-)

KH