Her i familien blev det promte annonceret sidste år, at julestjerner som vi altid har fået og nydt, er uønsket. Så vil nogen forære os en blomst eller lignende f.eks i anledning af julen, så må de finde på noget andet. Generelt har de fået at vide, at alle planter uanset art, ikke ønskes længere :høhø:
Vi har lidt grønne ting stående fra fordums tider, som er nogenlunde sikre, det er ikke mange, og de er her egentlig kun fordi de ikke er døde endnu og er gamle. Jeg har det svært med, at afskrive en kær gammel plante/blomst når den altså stadigvæk er i live. Men heldigvis har de ingen interesse for missen (hun har sin helt egen sunde buffet der fylder et helt køkkenvindue) Men kommer der ved en fejl en plantegave ind, som jeg ikke kan anerkende som misseegnet, så bliver den pænt sat ud i vores vindfang, hvor den sørgeligt nok, lider en langsom død her om vinteren, for der er dælme koldt, og missen har ingen adgang derude. Men planten er ny, og jeg har intet forhold til den, som jeg har med mine gamle planter.
Men der er jo ingen grund til, at komme med en gave/blomst som omgående bliver sat i skammekrogen efter min mening, så det har folk måtte sande efter vi fik vores mis. For år tilbage havde vi alverdens planter/eksotiske palmer overalt i huset, så det har været lidt svært for omgangskredsen, at finde ud af og forstå, at den slags ikke længere er et hit her i hjemmet.
Julestjerner klarer sig iøvrigt glimrende ned til frysepunktet. Har gennem mange år vækstet dem netop i vores vindfang. At se sådan en sætte nye grønne blade og vækste stille og roligt gennem januar/februar/marts/april måned, netop fordi den står køligt er faktisk smukt. Når man når sommeren, er en bette lille plante fra dec. måned blevet 2 måske 3 gange større og står i et flor af store smukke grønne blade. Skal man så udvikle de smukke røde farver til juletid, så skal der dog anderledes metoder i brug med mørklægnings perioder osv. så vidt jeg husker. Den slags gjorde jeg mig dog ikke i. Nød blot, at have disse grønne kæmpevækster stående hele året i vores lille vindfang. Om sommeren skulle man dog passe ekstra på, da vindfanget opnår ret høje temperaturer i solen, og det har de heller ikke godt af. Et kæmpe sidespring, men en julestjerne er i mit gamle planteunivers ikke blot en juledims der kasseres efter jul. Det er en plante man kan have i mange år, hvis man passer den korrekt. Misseegnet nej, og nem det er den ikke, men den er smuk og en dejlig udfordring i mine øjne, hvis man er til den slags botanik, og har et egnet sted der er misseforbudt område.
Mvh
Yvonne