HUSK! Julestjerner er dødeligt giftige for vores mislinger

Jeg havde en sød veninde på besøg i tirsdags :slight_smile:

I bedste mening havde hun juletraditionen tro medbragt en JULESTJERNE - som man nu gør når man gerne vil glæde værtinden

den røg omgående ud på trappen hvor hun fik den med hjem igen…

Den plante er dødeligt giftig for misserne - killinger især så få den ikke inden for dørene selv om det er en hyggelig juletradition.

Det er ikke en hyggespreder hvis en kat sætter tænderne i den…

Bare en reminder!!!

Arh, dødeligt? :?

Kan den ikke “kun” give lidt dårlig mave? :?

EDIT: Jeg tager mine ord i mig:

[B]Julestjerne[/B][B][/B]
Euphorbia pulcherrima
potteplante / busk
blade / saft
meget giftig
opkast, savlen, diarre, smerter i bugen samt temperaturstigning, evt dødelig for killinger

Taget fra Ann’s side: Giftige planter A-K

Ikke at man skal tage det forgivet, men på netdyredoktoren står der nu

Hvordan viser forgiftningssymptomerne sig?
Forgiftningssymptomerne viser sig som opkast, savlen, diarre, smerter i bugen samt eventuel temperaturstigning.

Julestjernen indeholder giftstofferne i den mælkelignende saft, der findes i planten. Saften er lokalirriterende og kan - ved kontakt med f.eks. øjenslimhinder - forårsage voldsom irritation i øjnene. Julestjernen virker sjældent dødelig ved indtagelse hos katte, og i de sjældne tilfælde hvor der er set dødsfald, har der været tale om killinger. Desuden har der været få tilfælde af dødsfald hos børn, der har suttet og spist blomsterne

:tak:

Tak… og det er en ganske god grund til at jeg altid siger det til dem, der kommer her i december (for så er jeg fri for at sige, at jeg synes de er grimme) :tihi:

[QUOTE=DK Thomani;993595]Arh, dødeligt? :?

Kan den ikke “kun” give lidt dårlig mave? :?[/QUOTE]

Jo hos nogle katte…
Andre skal indlægges i flere dage, for at komme sig over forgiftningen… nogle af disse vil altid senere have problemer…
Og så er der dem, som ikke kommer sig…

Efter at vi fik Ting i huset, som gerne spiser planter, har vi opgivet at have vores store flotte julestjerne hver jul…
Det er simpelthen ikek værd at løbe risikoen!

Jeg har redigeret mit indlæg :slight_smile:

Ja, det så jeg, da jeg opdaterede :slight_smile:

Kender en, hvis kat netop fik gnasket i en julestjerne… den havde tydelige ætsninger i mund og svælg, samt naturligvis voldsom diarre og nok også ondt i maven… Katten måtte indlægges nogle dage hos dyrlægen - og så vidt jeg husker, så tog hele forløbet vist ca 3 uger, før end at katten var kommet sig helt…

Og desværre kan julestjerne ikke tåle at stå udenfor, så at man kunne have dem på den anden side af vinduerne.
Så ingen julestjerner her.

Dobbeltpost.

:slight_smile: Puha ! Godt at vide, det vidste jeg ikke. De sidste to år har vi haft dem, men Tøffe rører jo aldrig planterne, nu kommer de ikke ind i huset mere, skal jo ikke risikere noget. Levende lys har vi også skrottet, nu har vi falske fyrfadslys i stagerne.:):slight_smile:

samtlige euphorbier er giftige, bl.a. “cowboykaktus”…det samme er flere medlemmer at vortemælksfamilien

Jeg vidste godt at visse planter var giftige for katte…

Men mange? :yikes:

Jeg elsker også julestjerner, de er bare så flotte, men ærgeligt nok så ja så kan de ikke tåle at stå ude, ellers havde jeg nok også nogle stykker i haven

Jeg må indrømme at jeg fortæller alle i omgangskredsen at alle de gængse juleplanter er giftige for katte, der skal nok være nogle få der ikke er, men det er nemmere at forklare folk at de bare slet ikke skal komme med en juleplante end at forklare hvilke de må komme med. Devi ryddede godt nok en alpeviol for blomster hendes første jul uden så meget som et maveonde, men derfor vil jeg nu gerne selv bestemme hvilke giftige planter der eventuelt kommer indenfor døren :slight_smile:

I år har jeg for øvrigt en julestjerne stående på sofabordet…den er kunstig og købt i IKEA og fordelen er at den stadig har alle sine blade til forskel fra de rigtige julestjerner jeg har haft igennem livet :tihi:

Godt man kan få kunstige som kan stå i julen.

ja vi har så hele 3 ægte julestjerner stående, dog udenfor kattenes rækkevide og helt ærlig jeg tror altså man skal slå lidt kold vand i blodet, for med alle de ting der “er” giftige for katte burde det efterhånden være en umulig at have katte overhovedet

Her i familien blev det promte annonceret sidste år, at julestjerner som vi altid har fået og nydt, er uønsket. Så vil nogen forære os en blomst eller lignende f.eks i anledning af julen, så må de finde på noget andet. Generelt har de fået at vide, at alle planter uanset art, ikke ønskes længere :høhø:

Vi har lidt grønne ting stående fra fordums tider, som er nogenlunde sikre, det er ikke mange, og de er her egentlig kun fordi de ikke er døde endnu og er gamle. Jeg har det svært med, at afskrive en kær gammel plante/blomst når den altså stadigvæk er i live. Men heldigvis har de ingen interesse for missen (hun har sin helt egen sunde buffet der fylder et helt køkkenvindue) Men kommer der ved en fejl en plantegave ind, som jeg ikke kan anerkende som misseegnet, så bliver den pænt sat ud i vores vindfang, hvor den sørgeligt nok, lider en langsom død her om vinteren, for der er dælme koldt, og missen har ingen adgang derude. Men planten er ny, og jeg har intet forhold til den, som jeg har med mine gamle planter.

Men der er jo ingen grund til, at komme med en gave/blomst som omgående bliver sat i skammekrogen efter min mening, så det har folk måtte sande efter vi fik vores mis. For år tilbage havde vi alverdens planter/eksotiske palmer overalt i huset, så det har været lidt svært for omgangskredsen, at finde ud af og forstå, at den slags ikke længere er et hit her i hjemmet.

Julestjerner klarer sig iøvrigt glimrende ned til frysepunktet. Har gennem mange år vækstet dem netop i vores vindfang. At se sådan en sætte nye grønne blade og vækste stille og roligt gennem januar/februar/marts/april måned, netop fordi den står køligt er faktisk smukt. Når man når sommeren, er en bette lille plante fra dec. måned blevet 2 måske 3 gange større og står i et flor af store smukke grønne blade. Skal man så udvikle de smukke røde farver til juletid, så skal der dog anderledes metoder i brug med mørklægnings perioder osv. så vidt jeg husker. Den slags gjorde jeg mig dog ikke i. Nød blot, at have disse grønne kæmpevækster stående hele året i vores lille vindfang. Om sommeren skulle man dog passe ekstra på, da vindfanget opnår ret høje temperaturer i solen, og det har de heller ikke godt af. Et kæmpe sidespring, men en julestjerne er i mit gamle planteunivers ikke blot en juledims der kasseres efter jul. Det er en plante man kan have i mange år, hvis man passer den korrekt. Misseegnet nej, og nem det er den ikke, men den er smuk og en dejlig udfordring i mine øjne, hvis man er til den slags botanik, og har et egnet sted der er misseforbudt område.
Mvh
Yvonne

Deruover vil jeg anbefale buksbom i dekorationer - det stikker ikke huller nogensteder - og så holder der sig meget pænere end gran

Ja jeg kan nu godt li julestjerner og har osse i år flere eksemplarer stående. Kattene interesserer sig ikke for dem , men min dejlige Maine Coon dreng ( som blev aflivet 14 år gammel pga nyresvigt) elskede at bide de farvede blade af og gjorde det troligt år efter år. Han blev aldrig det mindste syg af dette og jeg købte plante efter plante i december mdr. Han kan selvfølgelig være et enkeltstående tilfælde, men tror altså ikke de er så farlige.

Ikke desto mindre har jeg sidste år måtte pakke en plante væk, der har stået her i huset i maaaange år uden at give problemer. Men mine to kuld killinger sidste år kunne ikke lade planten være. Det fik følger af dårlig mave, opkast og ja sågar den ene fik mislyd på hjertet. Så advarslen bør nok tages ret alvorligt.