I en anden tråd kommer man lige ind på hvad der gør en rigtig huskat, hvad en blandingskat er og så naturligvis racekatten med STAMtavle (husk nu at det hedder sådan og ikke “tavle”!!!)
I DK er der en klar tendens til at mene at en huskat er korthåret og absolut intet andet… og jeg er faktisk enig meget langt hen af vejen. For MIG er en vaskeægte husmis korthåret…
Som fx hende her… min elskede Saga, mere korthåret bliver det vel ikke
Typemæssigt var hun nok tæt på fx de gammeldags russere, altså en mellemstor slanktbygget kat på lidt høje ben - ikke som mange andre huskatte, der kan være ganske groft- og tungtbyggede…
Helt lige meget hvor meget jeg vil fastholde at Saga altså var den rene huskat, så rummede hun dog en hemmelighed…
For hun blev mor til et kuld blandingskillinger med en fritgående norsk skovkat.
Det resulterede bla i ham her - og hvis man ved lidt om genetik ved man så også at min “rene” korthårede huskat altså var i besiddelse af gen for langhår.
Jeg har aldrig kaldt Tjalfe for andet end en blanding - ikke engang huskat, for det synes jeg jo ikke han er… han er noget andet, som vi her i Dk ikke rigtig kan definere ordentligt…
Og derfor bruger jeg gerne TICAs HouseHoldPets betegnelse - for dne passer fint…
Nå videre…
Racekatten… som det altid siges… den kendetegnes af sin stamtavle. Uden en sådan i baglommen, kan der ikke gives nogen form for garanti for racerenhed, og dermed kan der være tale om blanding af en eller anden slags.
Her er lige et billede af to vidt forskellige racekatte - der altså begge har deres stambog i orden
Når jeg afsporede Jeanets tråd (undskyld, Jeanet ) ved at spørge, om udtrykket kom fra udstillingsverdenen, er det, fordi sådan en udstillingskategori jo næppe giver en hel masse mening for “almindelige mennesker”, der aldrig har været på en udstilling eller agter at komme der. Og det er tit dem, udtrykket bliver brugt over for - altså at alt uden STAMtavle (:p) er en huskat, også selv om man fx kan se, der er langhår i den. De spørger jo ikke for at få at vide, hvilken kategori de kan udstille katten i
Så spørgsmålet var drevet af min nysgerrighed efter at finde ud af, hvor den definition stammede fra. Det ved jeg så ikke, om man kan konkludere noget om.
[QUOTE=galath;1251417]Når jeg afsporede Jeanets tråd (undskyld, Jeanet ) ved at spørge, om udtrykket kom fra udstillingsverdenen, er det, fordi sådan en udstillingskategori jo næppe giver en hel masse mening for “almindelige mennesker”, der aldrig har været på en udstilling eller agter at komme der. Og det er tit dem, udtrykket bliver brugt over for - altså at alt uden STAMtavle (:p) er en huskat, også selv om man fx kan se, der er langhår i den. De spørger jo ikke for at få at vide, hvilken kategori de kan udstille katten i
Så spørgsmålet var drevet af min nysgerrighed efter at finde ud af, hvor den definition stammede fra. Det ved jeg så ikke, om man kan konkludere noget om.[/QUOTE]
Jeg hedder Jeanette
Det er helt i orden, min tråd var nu også for at høre hvordan andre tolker og forstår meningen af de ord vi bruger i hvert vores opdræt.
Indrømmer jeg nok er lidt specielt med min måde at tolke dem på :høhø:
men skal vi definere huskatte, blanding af racer eller hvilken benævnelse den kærekat har, så er vi nød til at holde os inde for landegrænserne, for en huskat i DK er ikke det samme som i andre lande.
Som en russisk dommer sagde med et blik i øjet om min Kurilean Bobtail “It is just a Russian housecat” og det er en russisk huskat, der lever på øen som vores gårdkatte lever på de danske gårde.
Som en russisk dommer sagde med et blik i øjet om min Kurilean Bobtail “It is just a Russian housecat” og det er en russisk huskat, der lever på øen som vores gårdkatte lever på de danske gårde.[/QUOTE]
Den tror jeg rammer lige ned i problemets kerne (hvis der da er et problem )
Da jeg var barn, ville jeg have svoret på en stor pose vingummi, at huskatte i Norge alle var langhårede… for det var alle, som jeg kom i kontakt med
For det vi ser som racekatte, stammer jo oprindeligt fra forskellige lande eller områders helt almindelige huskatte. De er bare blevet renavlede og udstyret med en stamtavle, så de kan bevise at de tilhører dit-dat-race.
Undskyld Ingrid, men jeg kan simpelthen ikke klare at man kalder det for en Tavle - det siger jo absolut intet om, hvad man mener
Det hedder stamtavle eller stambog, nemlig, ja, sg*
En kat med tavle er jo bare sådan en her:
Og for at bidrage til forvirringen, så har denne måske endda også en stamtavle
En huskat er en kat af ukendt oprindelse - i Danmark er den som oftest korthåret, i Norge og Sverige (og andre steder hvor klimaet indbyder til det) er de ofte (semi)langhårede.
En blandingskat er en kat med delvist kendt oprindelse, fx at den ene forælder har stamtavle - eller det er en blanding af to racer (dvs begge forældre har stamtavle, men de er ikke af samme race)
En racekat er en kat med stamtavle, der dokumenterer dens ophav - begge forældre har stamtavle og er af samme race.
[QUOTE=dkkorat;1251457]En huskat er en kat af ukendt oprindelse - i Danmark er den som oftest korthåret, i Norge og Sverige (og andre steder hvor klimaet indbyder til det) er de ofte (semi)langhårede.
En blandingskat er en kat med delvist kendt oprindelse, fx at den ene forælder har stamtavle - eller det er en blanding af to racer (dvs begge forældre har stamtavle, men de er ikke af samme race)
En racekat er en kat med stamtavle, der dokumenterer dens ophav - begge forældre har stamtavle og er af samme race.[/QUOTE]
Så en langhåret kat vil også i Danmark være huskat, selv om det er tydeligt, at den er alt andet end - hvis ikke den ene forælders oprindelse er kendt og dokumenteret med stamtavle? Er det din fortolkning eller en fortolkning, du har et sted fra?
hvad er så en kat som har stamtavle, men denne befinder sig ikke samme sted som katten??
Lad os tage et ex fra den virkelig verden:
jeg hentede 2 katte og kørte dem på internat, begge katte har / havde stamtavle men jeg fik dem ikke med.
Er de så huskatte??
Den en kat kom tilbage til opdrætter igen, stadigvæk uden stamtavle, skal denne kat så viderformidles som huskat?
Verden er ikke sort / hvid men fuld af grå toner.
Der er ingen der får mig til at kalde Cæsar andet en Perser, for det er han uanset om jeg har stamtavlen eller ej.
Det er min helt egen (temmeligt firkantede) fortolkning Undtaget fra denne fortolkning er katte på internater med tydelige racepræg - her kan afstamningen være usikker, da kattene ikke altid indleveres med stamtavler, og internaterne har andre opgaver end at huske at give stamtavlen med katten, når den formidles.
[QUOTE=cæsar;1251468]hvad er så en kat som har stamtavle, men denne befinder sig ikke samme sted som katten??
Lad os tage et ex fra den virkelig verden:
jeg hentede 2 katte og kørte dem på internat, begge katte har / havde stamtavle men jeg fik dem ikke med.
Er de så huskatte??
Den en kat kom tilbage til opdrætter igen, stadigvæk uden stamtavle, skal denne kat så viderformidles som huskat?
Verden er ikke sort / hvid men fuld af grå toner.
Der er ingen der får mig til at kalde Cæsar andet en Perser, for det er han uanset om jeg har stamtavlen eller ej. [/quote]
Du skrev dette, mens jeg svarede Ingrid En af gråzonerne er bestemt internatskatte
Siden forbrugerstyrelsen kom frem til følgende konklusion på et salg af en såkaldt racekat:
Da der ikke fandtes en stamtavle på katten, kunne den ikke anses for at være en ægte racekat. Forbrugeren var på denne baggrund berettiget til et afslag i købesummen.
Så er det for mig gjort klart at en kat er kun en racekat hvis tavlen følger med, og jeg undre mig over at internaterne ikke kan se at tavlen faktisk er noget der skal følge med katten på samme højde som en sundhedsbog hvis den skal videreformidles som racekat…især hvis man ikke vil have at det skal være så sort og hvidt.
[QUOTE=MoMo;1251471]Siden forbrugerstyrelsen kom frem til følgende konklusion på et salg af en såkaldt racekat:
Så er det for mig gjort klart at en kat er kun en racekat hvis tavlen følger med, og jeg undre mig over at internaterne ikke kan se at tavlen faktisk er noget der skal følge med katten på samme højde som en sundhedsbog hvis den skal videreformidles som racekat…især hvis man ikke vil have at det skal være så sort og hvidt. :-)[/QUOTE]
nu er det altså forhold sjælden at stamtavlerne rent faktisk følger med katten på internat positivt ved at det ikke er tilfælde med de omtalte katte ej heller Cæsar
[QUOTE=dkkorat;1251457]En blandingskat er en kat med delvist kendt oprindelse, fx at den ene forælder har stamtavle - eller det er en blanding af to racer (dvs begge forældre har stamtavle, men de er ikke af samme race)
En racekat er en kat med stamtavle, der dokumenterer dens ophav - begge forældre har stamtavle og er af samme race.[/QUOTE]
Nu findes der altså raceblandinger der godt kan få stamtavle, enten fordi det er en i forvejen godkendt kombination - jeg ejer da nogle stk der er blandinger mellem abyssinier og somali, eller en af avlsrådet godkendt kombination, hvad er de så ??
Principielt er de blandingskatte eller racekryds At ABY og SOM opdrætterne er blevet enige om, at den slags racekryds er tilladt, bliver de vel ikke mindre racekryds af:?
Jeg vil så mene at indleveres en kat med stamtavle - så er det internatets pligt at kontakte opdrætter og i øvrigt videreformidle med stamtavle. Det er et vigtigt stykke papir - på samme måde som sundhedsbog og dyrlæge papirer. Og Felis Danicas regel om at stamtavlen skal følge katten bør respekteres, når stamtavlen findes.
Hvis nogle internater så er ligeglade - eller ligefrem smider stamtavler ud/ikke lader stamtavlen følge katten, så er det useriøst og mangel på respekt både overfor racekatte opdrættere og køberen af kat.
Specielt fordi man jo bemærker når internater ikke holder sig tilbage for at videreformidle nogle katte nettop som navngiven racekat.
Et godt råd i denne forbindelse er i øvrigt at lade sin kat registrer i katteregister med stamnavn.
En forenings regler gælder nu engang kun foreningens medlemmer. Internaterne er ikke forpligtede til noget som helst i forhold til FD, kun i forhold til sine egne regler og vedtægter, såfremt der står en forening bag internatet.
Hvis nogle internater så er ligeglade - eller ligefrem smider stamtavler ud/ikke lader stamtavlen følge katten, så er det useriøst og mangel på respekt både overfor racekatte opdrættere og køberen af kat.
Nej, de er ikke lige glade - tværtimod. Men de har på foranledning oplyst at de ikke som sådan vil stå for salg af racekatte. De står for formidling af alle slags katte, der ikke har noget hjem - også dem der oprindeligt er en racekat, men hvis folk vil have en decideret racekat med stamtavle, så skal de kontakte en opdrætter, ikke et internat. Det er en pointe jeg som opdrætter har det rigtigt fint med. Og jeg ville være meget forsigtig med at kalde internaterne useriøse og respektløse, for de gør et kæmpe arbejde på et svært og utaknemmeligt område.
VH
Susanne
Nu er det så heldigt at vi bor i et demokratisk land. Vi kan alle være medlem i en stambogsgivende forening OG på helt demokratisk vis påvirke hvad der sker i klubberne OG hvis det vi oplever ikke passer i forhold til det vi læser i reglerne eller hvis vi ønsker dem ændret kan vi deltage på generalforsamlingen i klubben. Der kan vi stille spørgsmål/starte en debat og eller fremsætte forslag til ændring i reglerne. Vi behøver ikke blot undres og … til sidemanden. Vi kan aktivt tage del i klubbernes liv om vi har kat eller ej og om vi har katte med eller uden stamtavle.
Det kan man nemlig, fuldstændigt lige som man på samme måde kan melde sig ind i en af de foreninger, der driver internaterne, hvis man vil have dem til at gøre noget andet. Det er der, man kan påvirke tingene, omend det selvfølgelig kræver at man engagerer sig mere
VH
Susanne