Huskattens genetik - hvad er en huskat?

Vores missemor er alm huskat (ser i hvert fald sådan ud) vi har så haft en stor brite rendende i haven og så en dag de parrede sig…lod så godt mærke til, at hun jo blev tykkere og tykkere og kunne jo godt lægge to og to sammen, vi har så taget os af hende og nu også killingerne. Så ja derfor er Bamse vel en halv brite.

ok , på den måde… :slight_smile:

[QUOTE=holymoly;892256]
Min mor har to katte, som er kuldbrødre, og den ene ligner en rigtig klassisk rød-hvid huskat, mens den anden ligner en norsk skovkat (faktisk ligner den ret meget"). Moren er alm huskat (men åbenbart langhårsbærer), faren er ukendt. Dømt på fænotypen ville jeg kalde den ene en huskat og den anden en blanding - men ret beset er “huskatten” jo så også en blanding, fx kunne den nemt vise sig at bære langhår.[/QUOTE]

Nemlig, da jeg var omkring 5 år fik mine bedsteforældre en kuld huskattekillinger på deres nedlagte landbrug. Hun har i årenes løb fået en del killinger. Hun selv ligner fuldstændig en klassisk rundstrikket huskat, og det samme har alle hendes børn gjort (stribemisserne, den rød/hvide er ikke hendes), selvom farverne har varieret lidt efter hankatten tilstede det år. Det sidste år hun fik killinger var der dog pludselig en langhåret! Det var alletiders overraskelse, for hvem skulle have troet det. Og i øvrigt også om en kat født i slutningen af 80’erne godt ude på landet, hvor der jo alligevel ikke er så mange racekatte :slight_smile: Så det der for mig står for indbegrebet af en god dansk huskat, var det jo så alligevel ikke, rent genetisk, hvis man holder på at langhår/bærer af langhår ikke er huskatte :slight_smile:

En masse gode svar :slight_smile: For mig personligt vil en huskat blive ved med at være klassisk stribemis, korthåret, og med den muskuløse krop som beskrevet af andre. Jeg har set nogle rigtig flotte eksemplarer ude på internatet. Der har været nogle flotte røde hankatte derude, især var der et par røde brødre på et tidspunkt med de flotteste pelsaftegninger.

Der er uden tvivl brite i din kønne killing, om det er en halv brite, eller en kvart brite er jo ikke til at vide, for den hankat du har set strejfe rundt, er jo ikke nødvendigvis en raceren brite…Jeg tror og håber at de fleste brite opdrættere neutraliserer tidligt.

Jeg synes din killing er gude-skøn, den ligner en brite pænt meget i udseende - Dog er ørene lidt for store og lidt for højt sat, men det er der såmæn osse racerene briter som har :-). Men du kan nok ikke forvente at du får britens skønne skønne temperament frem i killingen. En kat er jo meget mere end udseende, det ‘rigtige/forventlige’ sind, får man altså kun ved racerene killinger…Og det er britens skønne sind, jeg fuldstændig er solgt til, og klart er den en bonus, når briten osse har en henrivende udseende :slight_smile:

I mine øjne er en ‘‘rigtig’’ huskat, den smukkeste kat der findes :inlove:
Den er meget gerne gråstribet med/uden hvidt, mellemstor, tæt muskuløs krop, rundt hoved med en ikke altfor lang snude og relativt (i forhold til de store ører, mange racer render rundt med i dag) små ører.
Selvom de 4 udaf mine i alt 5 katte, betegnes som huskatte, er desværre ingen af dem ægte huskatte … Miden er et langhåret skrummel af en skovkatte-wannabe, B’ernes mor var skovkatte-wannabe og de to andre killinger i kuldet var langhårede og til sidst Spotty … uden at vide noget som helst om hans baggrund (en af Britas Simba’er), kan han ikke løbe fra at der MÅ være en orientalsk abekat, der swinger sig et sted i hans stamtræ :besvimer:
Men i det mindste har han den rigtige farve :tihi:

[QUOTE=Skattekat;892409]I mine øjne er en ‘‘rigtig’’ huskat, den smukkeste kat der findes :inlove:
Den er meget gerne gråstribet med/uden hvidt, mellemstor, tæt muskuløs krop, rundt hoved med en ikke altfor lang snude og relativt (i forhold til de store ører, mange racer render rundt med i dag) små ører.
Selvom de 4 udaf mine i alt 5 katte, betegnes som huskatte, er desværre ingen af dem ægte huskatte … Miden er et langhåret skrummel af en skovkatte-wannabe, B’ernes mor var skovkatte-wannabe og de to andre killinger i kuldet var langhårede og til sidst Spotty … uden at vide noget som helst om hans baggrund (en af Britas Simba’er), kan han ikke løbe fra at der MÅ være en orientalsk abekat, der swinger sig et sted i hans stamtræ :besvimer:
Men i det mindste har han den rigtige farve :tihi:[/QUOTE]
Spotty/Simba 27 er bare hans helt egen race,…halv abekat og halv nullerput. En såkalde abenullerput-kat

Min rigtige huskat :slight_smile: I hvert fald hvad jeg forbinder med en rigtig huskat. For sådan husker jeg at de så ud :smiley:

For mig er den danske huskat også en robust bygget rundstrikket korthårs kat uden ekstremer …
Ja som da jeg var barn der fandet der ingen racekatte i min barndoms landsby.
Elsker en smuk huskat
Jeg kan så huske da jeg var omkring de 19 år jeg boede ikke mere i byen. Men der flyttede der en dame til byen med nogle langhårs og katte som fik lov til løbe fri og parre og efter nogle får år begyndte man at se flere langhårs katte i bybilledet desværre :frowning:
Men sjovt nok de seneste par år har man igen set en overvægt af korthårs katte, men genet for langhåret vil jo stadigvæk ligge begravet et sted i genpuljen af byens katte .

[QUOTE=Henriette;892425]Min rigtige huskat :slight_smile: I hvert fald hvad jeg forbinder med en rigtig huskat. For sådan husker jeg at de så ud :smiley:
[/QUOTE]

Lige præcis :slight_smile:

[QUOTE=Alice;892405]Der er uden tvivl brite i din kønne killing, om det er en halv brite, eller en kvart brite er jo ikke til at vide, for den hankat du har set strejfe rundt, er jo ikke nødvendigvis en raceren brite…Jeg tror og håber at de fleste brite opdrættere neutraliserer tidligt.

Jeg synes din killing er gude-skøn, den ligner en brite pænt meget i udseende - Dog er ørene lidt for store og lidt for højt sat, men det er der såmæn osse racerene briter som har :-). Men du kan nok ikke forvente at du får britens skønne skønne temperament frem i killingen. En kat er jo meget mere end udseende, det ‘rigtige/forventlige’ sind, får man altså kun ved racerene killinger…Og det er britens skønne sind, jeg fuldstændig er solgt til, og klart er den en bonus, når briten osse har en henrivende udseende :-)[/QUOTE]

Det er fuldstændig rigtigt jeg kan ikke være sikker på det :wink: men jeg har været inde og læse om britens sind, og må ærlig indrømme, at Bamse minder om, da han skiller sig ud fra de andre fordi han er faktisk dejlig rolig, men som sagt, så synes jeg jo også det er det der må være spændende at kunne avle på, netop hvordan sindet er…:wink: og…selvom mange tror jeg er ude efter opdrætterne, så synes jeg faktisk I gør et godt arbejde og ved godt I ikke tjener en formue…og så tak for roserne om Bamse det går jo lige i hjertet…:slight_smile:

Min mentor har viseligt sagt engang for laaaaange tid siden…

  1. Sundhed
  2. Sind
  3. Eksteriør.

Det holder meget godt synes jeg. Dog vil jeg næsten mene pkt. 2 kommer ind under pkt. 1 :slight_smile:

Uanset hvad Bamse er “lavet af” så er han ualmindelig KÆR :smiley:

Jeg ser to ting for mig når jeg tænker “huskat” - både de "rundstrikkede gråstribede, som min svigermor havde to af, og sort-med-hvid som min søster havde. Begge var helt “almindelige” katte, min søsters var efter en helt sort og meget lille hunkat. Jeg tror ikke der var andere racer blandet i hende, det er trods alt næsten 40 år siden… men hvem ved?

Her er et billede med mig og Pebber som morkatten hed:

På det billede var Pebber stadig kun en stor killing.

Jeg kan forresten huske at hun fik p-piller - jeg var nemlig meget fascineret af hvordan de lige blev gemt i en bolle med kattemad (boller i sovs-typen) og vups havde hun så fået sin pille. At det ikke altid virkede var hendes søn Sokrates et godt eksempel på. Jeg MENER hun fik mere end et kuld men kan kun med sikkerhed huske “grækerne” fordi en af dem var “min” så længe den var lille… Perikles… Den kom ud på en gård da den sku’ hjemmefra :slight_smile: og blev pænt gammel for en gårdkat.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;892133]For mig er en huskat den gode gamle danske huskat.
Derudover er der blandingskattene.[/QUOTE]

Meget enig…
Sådan en her: (Undskyld - jeg havde kun en fuldfarvet sort)

Hun var ikke så stor igen rent fysisk, men hendes bygning var fuldstændigt som Pil har beskrevet her ovenfor… Måske var hun en smule letbygget, kun lige så meget, så at, hvis nogen havde spurgt mig om der var racekat i hende, så ville jeg have valgt racer som russer, siam, aby og den slags at sammenligne hende med…

[QUOTE=MoMo;892247]For mig er en huskat en korthårskat, en rigtig stribemis, som er stor og robust bygget med en anelse rundt hoved og ikke så store øre. Genetisk er det en kat hvor hele baglandet er stort set ukendt :slight_smile:

:enig:

For mig er en blandingskat, en kat hvor man bevidst har blandet en race ind eller to racer sammen. Altså man har nogenlunde kendskab til baglandet :-)[/QUOTE]

Jeg har præcis samme definition :slight_smile:
At den så alligevel ikke helt holder vand er en anden sag - der findes blandinger, som man ikke aner, hvad er for noget rodsammen - den passer i de allerfleste tilfælde…

[QUOTE=holymoly;892256]Enig, men med den tilføjelse, at jeg også betragter en kat med ukendt ophav som en blandingskat, hvis den har tydelige racepræg, dvs fx hvis den er masket eller langhåret. Forleden så jeg en amerikansk internatskat, som til forveksling ligende en sort orientaler, sådan en ville jeg snarere kalde blandingskat end huskat.
[/QUOTE]

De katte med meget tydelige racekattepræg kalder jeg gerne for Wannabees… eller i andre tilfælde direkte bare racen.
Der er ingen grund til at kalde fx devon/cornish rex eller perser for andet end det de er - også selv om deres stamtavle er blevet væk på et eller andet tidspunkt. Disse racer vil miste deres karakteristika i det øjeblik man begynder at blande dem med alt muligt andet…

Saga, som jeg viser et billede af, er født i 1992… hendes mor var en korthåret tortiepige fra Inges kattehjem, faderen totalt ukendt.
Saga var absolut korthåret - om vinteren blev pelsen dog tykkere og mere kraftig…

Saga parrede sig med en (formentlig) norsk skovkat… to af killingerne blev til vores store overraskelse langhårede:

Der er ikke meget korthåret dansk huskat over Tjalfe Sagassøn!
Jeg har dog ladet mig fortælle, at han i den grad kunne gå for at være en foundation Sibirer :smiley:

Nej, det kan man ikke… og der findes nogle ret store, robustbyggede huskattehanner derude - som let kan snyde en til at tro at de er noget som de ikke er :slight_smile:
Af samme grund tager jeg altid forbehold, når jeg nævner at Tjalfes far var en skovkat… jeg er helt sikker på det, men jeg kan på ingen måde bevise det, så…

Jeg tror og håber at de fleste brite opdrættere neutraliserer tidligt.

Her taler du mod bedre vidende Alice… mit indtryk er faktisk at det er meget få briteopdrættere, som praktiserer TN…

Men du kan nok ikke forvente at du får britens skønne skønne temperament frem i killingen. En kat er jo meget mere end udseende, det ‘rigtige/forventlige’ sind, får man altså kun ved racerene killinger…

Synd at jeg mistede Tjalfes bror Tamlin så tidligt, så jeg aldrig rigtig har fortalt om ham…
HAN var skovkat!!! jeg er flintrende ligeglad med om han havde stamtavle eller ej! Han havde udseendet med sig - og ikke mindst skovkattens fantastiske sind/temperament…
Da han døde kunne han kun efterfølges af en anden skovkat… og for at være helt sikre på at vi fik en sådan, så købte vi med stamtavle :slight_smile: Vi vidste nemlig udmærket, at vi havde været heldige med Tamlin…

Og det er britens skønne sind, jeg fuldstændig er solgt til, og klart er den en bonus, når briten osse har en henrivende udseende :slight_smile:

Skift Brite ud med skovkat… og vi er helt enige :smiley:

Mener du det Ann ??? …Jeg skal selvfølgelig ikke påstå, om du kender flere briteopdrættere end jeg, men dem jeg kender, de neutraliserer alle tidlig, lige pånær en, som skriver/forlanger i kontrakten at killingen SKAL være neutraliseret inden den fylder 6 måneder

Her har vi en autentisk dansk huskat anno 1957 og hendes killing.

Sådan så de fleste ud, da jeg var barn - flest tabby med og uden hvid, en del sorte med hvid og ganske enkelte røde og blå.
De helt sorte bragte jo uheld, så mon ikke de oftest blev frasorteret allerede som killinger…

Er det dig i baggrunden, FF? :smiley:

Og sjovt dit billede er lige 10 år ældre end mit :slight_smile: I mellemtiden var farvefilmen så blevet opfundet :wink:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;892775]Er det dig i baggrunden, FF? :smiley:
Og sjovt dit billede er lige 10 år ældre end mit :slight_smile: I mellemtiden var farvefilmen så blevet opfundet ;)[/QUOTE]

Ja, det er mig og min storesøster - med Alexandrine og killingen Pjevs. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;892695]Her har vi en autentisk dansk huskat anno 1957 og hendes killing.

Sådan så de fleste ud, da jeg var barn - flest tabby med og uden hvid, en del sorte med hvid og ganske enkelte røde og blå.
De helt sorte bragte jo uheld, så mon ikke de oftest blev frasorteret allerede som killinger…[/QUOTE]

Det er da total nostalgi det billede… og ikke mindst skønt.

Ude på kattehjemmet har de pt. 2 skøøøøønne hushankatte, og de er begge nogle ordentlige basser! Lillemand, som absolut ikke er lille, gætter på at han vejer en 6-7 kg

Og her er Don Draper (dræber :høhø:), og han er bare stor, større end lillemand

Jeg kender (til) flere brite opdrættere som i hvert fald ikke gør :slight_smile: Også mange der gør dog…

[QUOTE=FinnFrode;892695]Her har vi en autentisk dansk huskat anno 1957 og hendes killing.

[/QUOTE]

Og det der ligner til forveksling Missemor, den hunkat fra slut 80’erne som jeg snakker om :smiley: Arh, Missemor var måske lidt kortere i kroppen…