Huskattens genetik - hvad er en huskat?

Jeg deltager i en anden tråd (http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?41249-Hvorfor-er-det-kun-racekatte-der-må-få-kuld-…), hvor en anden bruger skrev et indlæg om huskatten og mulig udvanding af dennes gener, som førte til et spørgsmål. Jeg har klippet i brugerens indlæg i forhold, til hvad jeg synes er relevant ift. mit spørgsmål) :surrender1:

Mit spørgsmål: hvad er en rigtig ren huskat mht. den genetiske pool? Og her må I gerne lige se udover den normale definition på en huskat (alt som ikke har en stamtavle).

Inden jeg begyndte som bruger herinde, har en huskat for mig altid været en “stribemis”, måske med lidt hvide poter eller hvidt i hovedet. Men sådan er det jo ikke helt, har jeg kunne forstå. Så har jeg herinde også kunne forstå, at Europe’en, i virkeligheden er en slags “forfinet” huskat? Er det rigtig forstået, for så er jeg meget forvirret lige nu :tihi:. Er Europe’en og huskatten den samme, eller er det 2 forsk. racer? Og bær lige over med mig at jeg kalder huskatten for en race her, jeg ved godt at den som sådan ikke er en race med stambog :surrender1:

Eife, hvis du læser med… du har vist nok fortalt mig noget om det her engang, men jeg kan ikke huske det :ups:

Carina - Og jeg kan ikke huske om eller hvad jeg evt. har fortalt :tihi:

Européen blev stambogs først tilbage for en 70 år siden, på grund af et ønske om at bevare den oprindelige nordiske huskat, som den så ud i “gamle dage”. :slight_smile:
Af den grund skulle den jo helst ikke så meget være forfinet som bevaret, men man kan jo godt se på f.eks. mønsteret at der er lagt lidt mere omtanke i avlsarbejdet (især i temperamentet), selvom vi jo på ingen måde er samme sted som f.eks. sølv briten. Dog “led” racen under på et tidspunkt at være slået under et med briten og chartreux, og der ligger derfor andre racer i den når man går rigtig langt tilbage. Men f.eks. briten er jo så opstået fra samme sted som européen, nemlig på de huskatte vi har her i europa, så helt galt er det jo ikke nødvendigvis :slight_smile:
Så nej, nu om dage er en nordisk huskat og en europé ikke det samme, men de har deres oprindelse i det samme. I øvrigt har ALLE racekatte deres oprindelse i huskatte, hos nogle skal man så bare mange flere generationer tilbage andre andre. Huskatte kan så være den amerikanske huskat, huskatte fra Maine, huskatte fra Thailand, Tyrkiet eller et helt femte sted i verden :slight_smile:

Men ja, for mig er en huskat primært de katte, der ikke er racekatte. Nu om dage er der så så mange “ups’ere” mellem racekatte (og ofte huskatte) at en begreb som blandingskat på mange punkter har sin berettigelse :slight_smile:

Men jeg synes det er svært at definere hvad en huskat er, udover at det er en kat, der ikke har en stamtavle :slight_smile:

Altså, hvis man ser bort fra stambogsføringen osv, så er min definition på en huskat, en korthåret mis, der er enten stribet, sort/hvid eller rød. Men det er jeg helt klar over ikke holder andre steder end i mit hovede :wink:

[QUOTE=Eife;892107]Carina - Og jeg kan ikke huske om eller hvad jeg evt. har fortalt :tihi:

Européen blev stambogs først tilbage for en 70 år siden, på grund af et ønske om at bevare den oprindelige nordiske huskat, som den så ud i “gamle dage”. :slight_smile:
Af den grund skulle den jo helst ikke så meget være forfinet, men man kan jo godt se på f.eks. mønsteret at der er lagt lidt mere omtanke i avlsarbejdet, selvom vi jo på ingen måde er samme sted som f.eks. sølv briten. Dog “led” racen under på et tidspunkt at være slået under et med briten og chartreux, og der ligger derfor andre racer i den. Men f.eks. briten er jo så opstået fra samme sted som européen, nemlig på de huskatte vi har her i europa, så helt galt er det jo ikke nødvendigvis :)’
Så nej, nu om dage er en huskat og en europé ikke det samme, men de har deres oprindelige i det samme. I øvrigt har ALLE racekatte deres oprindelse i huskatte, hos nogle skal man så bare mange flere generationer tilbage andre andre. Huskatte kan så være den amerikanske huskat, huskatte fra Maine, huskatte fra Thailand, Tyrkiet eller et helt femte sted i verden :slight_smile:

Men ja, for mig er en huskat primært de katte, der ikke er racekatte. Nu om dage er der så så mange “ups’ere” mellem racekatte (og evt. huskatte) at en begreb som blandingskat på mange punkter har sin berettigelse :slight_smile:

Men jeg synes det er svært at definere hvad en huskat er, udover at det er en kat, der ikke har en stamtavle :)[/QUOTE]

Haha, ja så er vi lige gode om at huske dårligt :slight_smile:

I forhold til sølvbrite… er det så sådan en der er på Alice’s (admin) profilbillede?. Var ikke klar over at man havde slået de 3 racer sammen under et (og synes det lyder forkert at man gjorde det). Jeg synes at briten ser meget anderledes sammenlignet med Europe… og chartreux kender jeg slet ikke. Når jeg skriver “ser anderledes ud” må du lige bære over med mit begrænsede kendskab til de forsk. racers typetegn :slight_smile:

Tror også jeg har læst/hørt det med at alle racekatte stammer fra huskatte på et tidspunkt, men lad os nu bare holde os til den danske :slight_smile: På et tidspunkt faldt jeg over en opdrætters hjemmeside, der avlede huskatte. Men som også skrev at der jo i sagens natur ikke var en stambog. Når jeg kiggede på hendes katte, så lignede de fra min begrænsede synsvinkel (igen kendetegn, hvor jeg endnu ikke er så nuanceret i hvad jeg ligger mærke til :slight_smile: ) rigtig meget Europe’en. Kan selvfølgeli ikke huske opdrætterens navn :doh:

Jeg mener også at kunne huske at man indenfor kvæg og andre danske landbrugsdyr forsøger at finde eksemplarer af de gamle racer så man kan bevare dem. Synes det kunne være dejligt om der var flere der gjorde sig de samme tanker i den retning, ganske som Teresa skriver.

Alt det her fører så til et nyt spørgsmål: på udstillinger, hvor der er huskatte-klassers… hvad dømmer dommeren da efter :? Har man en standard for kropsbygning, hovedform, ørestilling, farve, pels osv… :?

[QUOTE=Vipstøsen;892122]Haha, ja så er vi lige gode om at huske dårligt :slight_smile:

I forhold til sølvbrite… er det så sådan en der er på Alice’s (admin) profilbillede?. Var ikke klar over at man havde slået de 3 racer sammen under et (og synes det lyder forkert at man gjorde det). Jeg synes at briten ser meget anderledes sammenlignet med Europe… og chartreux kender jeg slet ikke. Når jeg skriver “ser anderledes ud” må du lige bære over med mit begrænsede kendskab til de forsk. racers typetegn :slight_smile:

Tror også jeg har læst/hørt det med at alle racekatte stammer fra huskatte på et tidspunkt, men lad os nu bare holde os til den danske :slight_smile: På et tidspunkt faldt jeg over en opdrætters hjemmeside, der avlede huskatte. Men som også skrev at der jo i sagens natur ikke var en stambog. Når jeg kiggede på hendes katte, så lignede de fra min begrænsede synsvinkel (igen kendetegn, hvor jeg endnu ikke er så nuanceret i hvad jeg ligger mærke til :slight_smile: ) rigtig meget Europe’en. Kan selvfølgeli ikke huske opdrætterens navn :doh:

Jeg mener også at kunne huske at man indenfor kvæg og andre danske landbrugsdyr forsøger at finde eksemplarer af de gamle racer så man kan bevare dem. Synes det kunne være dejligt om der var flere der gjorde sig de samme tanker i den retning, ganske som Teresa skriver.

Alt det her fører så til et nyt spørgsmål: på udstillinger, hvor der er huskatte-klassers… hvad dømmer dommeren da efter :? Har man en standard for kropsbygning, hovedform, ørestilling, farve, pels osv… :?[/QUOTE]

Ja, Alice har briter. Og ja, de ser meget forskellige ud. Det var tilbage i 70érne at de to (tre) racer var slået sammen, så det er jo en 40 år siden nu :slight_smile: Og mit indtryk er i øvrigt at opdrætterne dengang også var alt andet end begejstret for at være slået sammen. Racerne har udviklet sig en del siden dengang, især briten, men da de blev delt op var det desværre langt hen af vejen ikke som basis i stamtavlen, men ud fra deres fænotype. Dvs de tykke blå blev briter, og de lidt mere langbenede stribede blev européer - sådan meget groft sagt :høhø:

Det er formodentligt Nikie Perry’s opdræt Thunderstone, som du er faldet over :slight_smile:

Ja, på FIFé udstillinger, har dommerne en standard at dømme efter. Men den er meget bred, så langt hen af vejen, så bliver der bedømt på hvilken kat der har det bedste temperament, er i bedst kondition og ligner det dommeren forbinder med en huskat :slight_smile:

For mig er en huskat den gode gamle danske huskat.
Derudover er der blandingskattene.

Ja, det kunne faktisk IMO være rart om man brugte begrebet blandingskat noget mere

For mig er en dansk huskat en mellemstor, harmonisk kat uden ekstremer, som findes i alle farver undtaget maskevarianter, chokolade/lilla og cinnamon/fawn. Den er korthåret og kan have alle øjenfarver, gule øjne er nok mest almindeligt.

go forklaring !!!

For mig er en huskat en korthårskat - med flot robust krop og styrke i musklerne.

Jeg har selv verdens smukkeste huskatte hjem - Line og Betty… De er rendyrket huskatte, som er blevet gjort tamme og som elsker livet udenfor og samtidigt er hardcore kælne :slight_smile: Elsker de to tøser :slight_smile:

Betty var en tilløber da vi flyttede ud i Alsted - hun er brun markrel med hvid. Line er ud af et kuld på 5 - som blev født i mit skur. Der kom 4 skønne unger - hvoraf de 2 blev solgt neutraliseret og vaccineret - mens jeg selv beholdte Line og Ida…
Line er tortie makrel tabby - og en super flot pige :slight_smile:

Korthåret og super lækker stærk i kroppen. - elsker den tøs :slight_smile:

Jeg synes også at en blandingskat er en huskat…og hvis dommerne på en udstilling har så brede rammer at gå efter må det da være udgangspunktet, min vil jeg da også betegne som alm. huskat for han har ingen tavle og er en blandingskat, og ja jeg præsentere ham for at være en blandingskat, fordi mange spørger jo naturligvis om hans pels.

Jeg synes man bør holde udstillingsregler og genetik hver for sig.

På en udstilling er samtlige katte uden stamtavle en huskat - men for mig personligt, er det absolut ikke alle katte uden stamtavle, der er huskatte.

Jeg savner helt sikkert også betegnelsen “blandingskatte” - det bruges en del for hunde af forskellige racer, hvorfor ikke katte :?

Jeg er enig med de definitioner DK Sugieh og holymoly giver på en huskat.

For mig er en huskat en korthårskat, en rigtig stribemis, som er stor og robust bygget med en anelse rundt hoved og ikke så store øre. Genetisk er det en kat hvor hele baglandet er stort set ukendt :slight_smile:

For mig er en blandingskat, en kat hvor man bevidst har blandet en race ind eller to racer sammen. Altså man har nogenlunde kendskab til baglandet :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;892247]
For mig er en blandingskat, en kat hvor man bevidst har blandet en race ind eller to racer sammen. Altså man har nogenlunde kendskab til baglandet :-)[/QUOTE]

Enig, men med den tilføjelse, at jeg også betragter en kat med ukendt ophav som en blandingskat, hvis den har tydelige racepræg, dvs fx hvis den er masket eller langhåret. Forleden så jeg en amerikansk internatskat, som til forveksling ligende en sort orientaler, sådan en ville jeg snarere kalde blandingskat end huskat.

Min mor har to katte, som er kuldbrødre, og den ene ligner en rigtig klassisk rød-hvid huskat, mens den anden ligner en norsk skovkat (faktisk ligner den ret meget"). Moren er alm huskat (men åbenbart langhårsbærer), faren er ukendt. Dømt på fænotypen ville jeg kalde den ene en huskat og den anden en blanding - men ret beset er “huskatten” jo så også en blanding, fx kunne den nemt vise sig at bære langhår.

[QUOTE=holymoly;892256]Enig, men med den tilføjelse, at jeg også betragter en kat med ukendt ophav som en blandingskat, hvis den har tydelige racepræg, dvs fx hvis den er masket eller langhåret. Forleden så jeg en amerikansk internatskat, som til forveksling ligende en sort orientaler, sådan en ville jeg snarere kalde blandingskat end huskat.

Min mor har to katte, som er kuldbrødre, og den ene ligner en rigtig klassisk rød-hvid huskat, mens den anden ligner en norsk skovkat (faktisk ligner den ret meget"). Moren er alm huskat (men åbenbart langhårsbærer), faren er ukendt. Dømt på fænotypen ville jeg kalde den ene en huskat og den anden en blanding - men ret beset er “huskatten” jo så også en blanding, fx kunne den nemt vise sig at bære langhår.[/QUOTE]

Helt enig, og godt du lige skrev den tilføjelse for jeg havde det godt nok i indre billede det med at den så ligner en race, altså en blandingskat men hvor en huskat ikke ligner nogen som helst race men er sin egen :slight_smile:

Det kan jeg godt forstå, at du synes - for du har jo netop valgt en blandingskat frem for en huskat eller en racekat. Men faktum er, at blandingskatte er et problem for både huskatte og racekatte, for der bliver flere og flere af dem og færre og færre, der vil have rigtige huskatte. En kat, hvor man med sikkerhed ved, at den ene forældre er renracet, kan i mine øjne aldrig blive en huskat.

Nu har jeg sådan set ikke valgt noget som helst…den hunkat vi har, tog vi til os, da INGEN ville kendes ved den især ikke da hun var gravid…så hun var en strejfer…og så faldt jeg så for den ene killing, så længere er den sådan set ikke!

Ok… troede da hun var parret med en Brite?? Din killing er vel ½ brite, det skrev du da i hvert fald i præsentationen :slight_smile:

Og det kan man også tydeligt se på billedet, at den er :slight_smile: