Vi bruger alle sammen forskellige betegnelser hver dag om vores katte, men hvad mener vi med det vi siger.
Hvornår er en kat fx sky eller reserveret ? Det er meget forskelligt hvad vi lægger i ordene.
så hvad forstår du med:
Sky:
her mener jeg en kat som gemmer sig, ikke umiddelbart er kontakt søgende heller ikke overfor ejeren Reserveret:
Her mener jeg en kat som ikke gemmer sig men er meget selektiv med hvem den vil snakke / kæle med Aktiv:
En kat med krudt i r*ven, som kræver at ejeren gør noget aktivt for at tilfredsstille kattens behov, fx ved at have flere katte sammen af samme type Livlig:
En kat som der er gang i, tager nogle løbeture gennem huset, men som ikke “løber på væggene” Social:
En kat som uden de helt store problemer vil sige velkommen til artfælle, en som trives i en flok, ville have svært ved at være enekat Kælen:
En kat som gerne vil have den tæt kontakt med ejeren, ligger på skødet (eller tæt op ad ejer). Rolig:
En kat som tænker om tingene før den gør noget, tager alting som de kommer Legesyg:
En kat som faktisk gider at lege med sin ejer, jeg har haft katte som under ingen omstændigheder gad det Territorial:
En kat som ikke eller kun i få tilfælde vil acceptere en anden kat, en kat som vil trives ganske udemærket som enekat Dominant:
En kat som acceptere en anden kat, men bestemt intet vil have med at gøre og vist egentlig helst så den forsvandt
Dette er hvad jeg forstå ved ordene, føj gerne flere til, jeg har helt sikker glemt nogle
jeg har Imhotep der er meget dominant men på ingen måde vil have de andre forsvinder - de skal bare gøre NØJAGTIG det han mener de skal… så knuselsker han dem… men ve den der udvikler en selvstændig mening om livet…
Jeg grubler lidt med dominant og territorial. Jeg vil sige at mine siatalere er begge dele - men de er også sociale, og de vil ikke helst være alene. Det er måske mere noget med “lige børn”? Jeg tænker at to dominerende siamesere godt kan finde ud af at “balancere”, når de lige har fundet ud af hinanden, men en dominerende siameser og en mere rolig afdæmpet kat, kan ende i at den ikke-dominerende bliver kuet? Selvfølgelig alt afhængig af kattene, de er alle forskellige. Selv om vi tror vi kender dem, viser de nogen gange pludselig nye sider af sig selv
vi udtaler os jo netop ud fra de katte som vi har og netop derfor er det måske rart at vide hvad vi hver især lægge i ordene. jeg er overbevist om at mange misforståelser ligge netop i hvad vi lægge i de ord vil vælger at beskrive vores kattes adfærd med
[QUOTE=Gizzemissen;1134082]Jeg har altid forstået udtrykket social som at katten er social i forhold til mennesker og gerne vil være med hvor ejere og gæster befinder sig.[/QUOTE] Jeg opfatter det egentlig mere som at den trives sammen med andre katte Det du beskriver tror jeg jeg ville kalde… tjah, selskabelig, måske? Mine katte er sociale, med os og hinanden, men de er reserverede overfor fremmede = de trives sammen, men de er absolut ikke altid i humør til at snakke med mennesker JEG har inviteret. Det må jeg selv klare! De er ikke allemandskatte, og de har i høj grad deres egen mening om tingene! (bortset fra Whiskey :rulleøjne:)