Hvad er det for en and er det en hybrid

Jeg har over et år haft en yngling and. Hun er simpelhen fantastik smuk. Stor var min glæde da hun i foråret fik unger :wehuu: 4 i hendes farve og en alm gråand farve.
På hendes han unger kan jeg se den der grønne hoved farve så overvejer er hende og hendes unger hybrider, en speciel art eller bare en muteret farve. Mor er næsten sort med hvidt bryst ungerne er lidt lysere.:inlove:
Mor and min yngling

Hendes unger bemærk det grønne skær i hovedet

Fik svar hun er en “dansk landand” ser ud til de er “kødænder” :ked:Hun er da for fiin til at blive spist[SIZE=5]
[/SIZE]

[quote=tzari;455816]Fik svar hun er en “dansk landand” ser ud til de er “kødænder” :ked:Hun er da for fiin til at blive spist[SIZE=5]
[/SIZE][/quote]
Så lærte jeg også noget nyt i dag :slight_smile:

Det er ikke dem, man ser flest af, synes jeg. Og helt enig - hun er da for fin til at ende som andesteg :inlove:

begynder at tro hun er ægte og ungerne har en gråand som far synes ikke de er lige så rene i farven som deres kønne mor. Mon grå and og dansk land and kan parre sig de ser jo ret ens ud kosmetisk :?

Umiddelbart ser det jo ud til at de godt kan parre sig…

Jeg ved ikke hvordan det er med ænder… Jeg ved at der er forskellige arter. Men om det drejer sig om underarter… Pas… Ænder har aldrig været mit “speciale”.

(Selvom jeg dog engang på et jagtkursus måtte lære at genkende forskellige arter fra hinanden…)

Spørg f.eks. på fugleognatur.dk der sidder en række “eksperter” derinde :slight_smile:

Nemlig:høhø:

Anden er en såkaldt “franskbrødsand” eller “parkand”.

D.v.s., at det er en ganske almindelig gråand som er et resultat af indavl, og derfor afviger den i farverne fra den normale vildform.
Franskbrødsænderne spænder vidt i udseende, lige fra helt hvide over spraglede/brogede og som “din and” sort med hvidt bryst.
Fælles for dem er, at de lever i som regel stort antal i byparker, ved søer i byer o.s.v. hvor de er til glæde for folk der kommer med børn og en pose franskbrød

Dansk landand er betydeligt større, så sådan en er det med sikkerhed ikke.

Smukke ænder, alle sammen.
Uanset hvordan de ser ud ville jeg aldrig få kød hvis jeg selv skulle slå det ihjæl.
Og jeg syntes det er sørgeligt hvis man syntes at de pæne skal overleve, men ikke de grimme

Hun ligner ellers den danske landand på en prik -what hvor stor er landanden da…

Jeg er lidt sær spiser ikke lam,kanin, hare,hest og dyr jeg “kender”. Da hun er “min” and skal hun seføli ikke spises :høhø: Er da synd for alle dyr at blive spist men jeg er ikke vegetar

[quote=tzari;456333]
Hun ligner ellers den danske landand på en prik -what hvor stor er landanden da…

Jeg er lidt sær spiser ikke lam,kanin, hare,hest og dyr jeg “kender”. Da hun er “min” and skal hun seføli ikke spises :høhø: Er da synd for alle dyr at blive spist men jeg er ikke vegetar[/quote]

En landand er pænt stor, og kan ikke flyve!

[quote=Felis;456010]Nemlig:høhø:

Anden er en såkaldt “franskbrødsand” eller “parkand”.

D.v.s., at det er en ganske almindelig gråand som er et resultat af indavl, og derfor afviger den i farverne fra den normale vildform.
Franskbrødsænderne spænder vidt i udseende, lige fra helt hvide over spraglede/brogede og som “din and” sort med hvidt bryst.
Fælles for dem er, at de lever i som regel stort antal i byparker, ved søer i byer o.s.v. hvor de er til glæde for folk der kommer med børn og en pose franskbrød

Dansk landand er betydeligt større, så sådan en er det med sikkerhed ikke.[/quote]

Det er såmænd samme slags bare i forskellige farver:)
De ænder der overvejende avles på i dag til salg og alnmindelige forbrugere er den hvide udgave, der er nemlig ingen sorte fjerstubbe til at forstyrre de sarte sjæle:høhø:
De hvide landænder vi havde var såmænd ikke så meget større, sikkert bare federe af ikke at leve et liv i fuld frihed:)

Marina

[quote=Marina;456636]Det er såmænd samme slags bare i forskellige farver:)
De ænder der overvejende avles på i dag til salg og alnmindelige forbrugere er den hvide udgave, der er nemlig ingen sorte fjerstubbe til at forstyrre de sarte sjæle:høhø:
De hvide landænder vi havde var såmænd ikke så meget større, sikkert bare federe af ikke at leve et liv i fuld frihed:)

Marina[/quote]

Nej…dansk landand og gråand er da ikke samme slags…det er forskellige arter

En gråand og alle varianter den findes i, er en lille and, den kan flyve og vejer ikke mere end nogen hundrede gram i slagtet/rengjort tilstand.

Hvorimod landanden ikke kan flyve og vejer op til ca 3 kilo i slagtet tilstand.